Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Rodrigo Nascimento de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Consolo, Douglas Altamiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547
Resumo: This paper deals with some issues related to the analysis of two narratives written by in-service and pre-service English language teachers, following an application of a Proficiency Examination for Foreign Language Teachers [Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira – EPPLE] in a public university located in the western Amazon. The discussion is based on the following principles: (i) the implications for assessment in the teaching and learning of foreign languages related to the reconstruction and promotion of socialized practices; (ii) the quality of a linguistic, communicative and pedagogical proficiency of foreign language teachers underlying the elements of validity and reliability of EPPLE; and (iii) the intersection of experiences materialized as washback effects from a process of assessment practices. The analysis of the teachers’ discourses indicates an intersection between teachers’ memories and professional experiences. 
id FCC-2_8c76334d4bd701c8acc6108613555857
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4547
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Washback effect of an application of a proficiency examination for teachersEl efecto retroactivo de un examen de competencia para profesoresO efeito retroativo de um exame de proficiência para professoresFormación de ProfesoresLengua InglesaCompetencia Lingüístico-Comunicativo-PedagógicaExamen de CompetenciaTeacher TrainingEnglish LanguageLinguisticCommunicative and Pedagogical ProficiencyProficiency Exam.Formação de ProfessoresLíngua InglesaProficiência Linguístico-Comunicativo-PedagógicaExame de ProficiênciaEfeito retroativo de exames de proficiênciaThis paper deals with some issues related to the analysis of two narratives written by in-service and pre-service English language teachers, following an application of a Proficiency Examination for Foreign Language Teachers [Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira – EPPLE] in a public university located in the western Amazon. The discussion is based on the following principles: (i) the implications for assessment in the teaching and learning of foreign languages related to the reconstruction and promotion of socialized practices; (ii) the quality of a linguistic, communicative and pedagogical proficiency of foreign language teachers underlying the elements of validity and reliability of EPPLE; and (iii) the intersection of experiences materialized as washback effects from a process of assessment practices. The analysis of the teachers’ discourses indicates an intersection between teachers’ memories and professional experiences. El presente artículo aborda temas relativos al efecto retroactivo en torno a la experiencia durante la aplicación del Examen de Competencia para Profesores de Lengua Extranjera (EPPLE). El debate se basa en los siguientes principios: a) la evaluación en la enseñanza y aprendizaje de idiomas; b) la competencia lingüístico-comunicativo-pedagógica (PLCP) de profesores de idiomas; y c) las experiências materializadas como efectos retroactivos en la práctica evaluativa. El abordaje cualitativo auxilia en la interpretación de las narrativas de dos profesores de Lengua Inglesa (LI). El análisis interpretativo de los aspectos discursivos indica que los impactos posibilitan el rescate de la consciencia reflexiva interrelacionada con las memorias de la formación profesional, haciendo de esta forma que la experiencia sea concreta y válida para el proceso de socialización de los conocimientos específicos del contexto pedagógico de profesores de LI. O presente artigo aborda questões relativas ao efeito retroativo em torno da experiência durante a aplicação do Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira (EPPLE). O debate está ancorado nos seguintes princípios: a) a avaliação no ensino e aprendizagem de línguas; b) a proficiência linguístico-comunicativo-pedagógica (PLCP) de professores de línguas; e c) as experiências materializadas como efeitos retroativos na prática avaliativa. A abordagem qualitativa auxilia na interpretação das narrativas de dois professores de Língua Inglesa (LI). A análise interpretativa dos aspectos discursivos indica que os impactos possibilitam o resgate da consciência reflexiva inter-relacionada com as memórias da formação profissional, assim tornando a experiência concreta e válida para o processo de socialização dos conhecimentos específicos do contexto pedagógico de professores de LI.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/454710.18222/eae.v29i72.4547Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-8571984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547/3702Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Rodrigo Nascimento deConsolo, Douglas Altamiro2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4547Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
El efecto retroactivo de un examen de competencia para profesores
O efeito retroativo de um exame de proficiência para professores
title Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
spellingShingle Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
Queiroz, Rodrigo Nascimento de
Formación de Profesores
Lengua Inglesa
Competencia Lingüístico-Comunicativo-Pedagógica
Examen de Competencia
Teacher Training
English Language
Linguistic
Communicative and Pedagogical Proficiency
Proficiency Exam.
Formação de Professores
Língua Inglesa
Proficiência Linguístico-Comunicativo-Pedagógica
Exame de Proficiência
Efeito retroativo de exames de proficiência
title_short Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
title_full Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
title_fullStr Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
title_full_unstemmed Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
title_sort Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
author Queiroz, Rodrigo Nascimento de
author_facet Queiroz, Rodrigo Nascimento de
Consolo, Douglas Altamiro
author_role author
author2 Consolo, Douglas Altamiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Rodrigo Nascimento de
Consolo, Douglas Altamiro
dc.subject.por.fl_str_mv Formación de Profesores
Lengua Inglesa
Competencia Lingüístico-Comunicativo-Pedagógica
Examen de Competencia
Teacher Training
English Language
Linguistic
Communicative and Pedagogical Proficiency
Proficiency Exam.
Formação de Professores
Língua Inglesa
Proficiência Linguístico-Comunicativo-Pedagógica
Exame de Proficiência
Efeito retroativo de exames de proficiência
topic Formación de Profesores
Lengua Inglesa
Competencia Lingüístico-Comunicativo-Pedagógica
Examen de Competencia
Teacher Training
English Language
Linguistic
Communicative and Pedagogical Proficiency
Proficiency Exam.
Formação de Professores
Língua Inglesa
Proficiência Linguístico-Comunicativo-Pedagógica
Exame de Proficiência
Efeito retroativo de exames de proficiência
description This paper deals with some issues related to the analysis of two narratives written by in-service and pre-service English language teachers, following an application of a Proficiency Examination for Foreign Language Teachers [Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira – EPPLE] in a public university located in the western Amazon. The discussion is based on the following principles: (i) the implications for assessment in the teaching and learning of foreign languages related to the reconstruction and promotion of socialized practices; (ii) the quality of a linguistic, communicative and pedagogical proficiency of foreign language teachers underlying the elements of validity and reliability of EPPLE; and (iii) the intersection of experiences materialized as washback effects from a process of assessment practices. The analysis of the teachers’ discourses indicates an intersection between teachers’ memories and professional experiences. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547
10.18222/eae.v29i72.4547
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i72.4547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547/3702
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422523420672