Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547 |
Resumo: | This paper deals with some issues related to the analysis of two narratives written by in-service and pre-service English language teachers, following an application of a Proficiency Examination for Foreign Language Teachers [Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira – EPPLE] in a public university located in the western Amazon. The discussion is based on the following principles: (i) the implications for assessment in the teaching and learning of foreign languages related to the reconstruction and promotion of socialized practices; (ii) the quality of a linguistic, communicative and pedagogical proficiency of foreign language teachers underlying the elements of validity and reliability of EPPLE; and (iii) the intersection of experiences materialized as washback effects from a process of assessment practices. The analysis of the teachers’ discourses indicates an intersection between teachers’ memories and professional experiences. |
id |
FCC-2_8c76334d4bd701c8acc6108613555857 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4547 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachersEl efecto retroactivo de un examen de competencia para profesoresO efeito retroativo de um exame de proficiência para professoresFormación de ProfesoresLengua InglesaCompetencia Lingüístico-Comunicativo-PedagógicaExamen de CompetenciaTeacher TrainingEnglish LanguageLinguisticCommunicative and Pedagogical ProficiencyProficiency Exam.Formação de ProfessoresLíngua InglesaProficiência Linguístico-Comunicativo-PedagógicaExame de ProficiênciaEfeito retroativo de exames de proficiênciaThis paper deals with some issues related to the analysis of two narratives written by in-service and pre-service English language teachers, following an application of a Proficiency Examination for Foreign Language Teachers [Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira – EPPLE] in a public university located in the western Amazon. The discussion is based on the following principles: (i) the implications for assessment in the teaching and learning of foreign languages related to the reconstruction and promotion of socialized practices; (ii) the quality of a linguistic, communicative and pedagogical proficiency of foreign language teachers underlying the elements of validity and reliability of EPPLE; and (iii) the intersection of experiences materialized as washback effects from a process of assessment practices. The analysis of the teachers’ discourses indicates an intersection between teachers’ memories and professional experiences. El presente artículo aborda temas relativos al efecto retroactivo en torno a la experiencia durante la aplicación del Examen de Competencia para Profesores de Lengua Extranjera (EPPLE). El debate se basa en los siguientes principios: a) la evaluación en la enseñanza y aprendizaje de idiomas; b) la competencia lingüístico-comunicativo-pedagógica (PLCP) de profesores de idiomas; y c) las experiências materializadas como efectos retroactivos en la práctica evaluativa. El abordaje cualitativo auxilia en la interpretación de las narrativas de dos profesores de Lengua Inglesa (LI). El análisis interpretativo de los aspectos discursivos indica que los impactos posibilitan el rescate de la consciencia reflexiva interrelacionada con las memorias de la formación profesional, haciendo de esta forma que la experiencia sea concreta y válida para el proceso de socialización de los conocimientos específicos del contexto pedagógico de profesores de LI. O presente artigo aborda questões relativas ao efeito retroativo em torno da experiência durante a aplicação do Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira (EPPLE). O debate está ancorado nos seguintes princípios: a) a avaliação no ensino e aprendizagem de línguas; b) a proficiência linguístico-comunicativo-pedagógica (PLCP) de professores de línguas; e c) as experiências materializadas como efeitos retroativos na prática avaliativa. A abordagem qualitativa auxilia na interpretação das narrativas de dois professores de Língua Inglesa (LI). A análise interpretativa dos aspectos discursivos indica que os impactos possibilitam o resgate da consciência reflexiva inter-relacionada com as memórias da formação profissional, assim tornando a experiência concreta e válida para o processo de socialização dos conhecimentos específicos do contexto pedagógico de professores de LI.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/454710.18222/eae.v29i72.4547Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-8571984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547/3702Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Rodrigo Nascimento deConsolo, Douglas Altamiro2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4547Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers El efecto retroactivo de un examen de competencia para profesores O efeito retroativo de um exame de proficiência para professores |
title |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers |
spellingShingle |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers Queiroz, Rodrigo Nascimento de Formación de Profesores Lengua Inglesa Competencia Lingüístico-Comunicativo-Pedagógica Examen de Competencia Teacher Training English Language Linguistic Communicative and Pedagogical Proficiency Proficiency Exam. Formação de Professores Língua Inglesa Proficiência Linguístico-Comunicativo-Pedagógica Exame de Proficiência Efeito retroativo de exames de proficiência |
title_short |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers |
title_full |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers |
title_fullStr |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers |
title_full_unstemmed |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers |
title_sort |
Washback effect of an application of a proficiency examination for teachers |
author |
Queiroz, Rodrigo Nascimento de |
author_facet |
Queiroz, Rodrigo Nascimento de Consolo, Douglas Altamiro |
author_role |
author |
author2 |
Consolo, Douglas Altamiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Rodrigo Nascimento de Consolo, Douglas Altamiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación de Profesores Lengua Inglesa Competencia Lingüístico-Comunicativo-Pedagógica Examen de Competencia Teacher Training English Language Linguistic Communicative and Pedagogical Proficiency Proficiency Exam. Formação de Professores Língua Inglesa Proficiência Linguístico-Comunicativo-Pedagógica Exame de Proficiência Efeito retroativo de exames de proficiência |
topic |
Formación de Profesores Lengua Inglesa Competencia Lingüístico-Comunicativo-Pedagógica Examen de Competencia Teacher Training English Language Linguistic Communicative and Pedagogical Proficiency Proficiency Exam. Formação de Professores Língua Inglesa Proficiência Linguístico-Comunicativo-Pedagógica Exame de Proficiência Efeito retroativo de exames de proficiência |
description |
This paper deals with some issues related to the analysis of two narratives written by in-service and pre-service English language teachers, following an application of a Proficiency Examination for Foreign Language Teachers [Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira – EPPLE] in a public university located in the western Amazon. The discussion is based on the following principles: (i) the implications for assessment in the teaching and learning of foreign languages related to the reconstruction and promotion of socialized practices; (ii) the quality of a linguistic, communicative and pedagogical proficiency of foreign language teachers underlying the elements of validity and reliability of EPPLE; and (iii) the intersection of experiences materialized as washback effects from a process of assessment practices. The analysis of the teachers’ discourses indicates an intersection between teachers’ memories and professional experiences. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547 10.18222/eae.v29i72.4547 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i72.4547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4547/3702 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 832-857 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422523420672 |