Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bacchetto, João Galvão
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto Junior, Wallace Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3905
Resumo: The Programme for International Student Assessment] (Pisa) 2012 used student-level questionnaires to evaluate the Opportunity to Learn Content defined as students’ exposure to subject content in school – in this case, specifically in the area of Mathematics. Based on the results of the questionnaires, three indexes related to students’ performance in a group of countries were generated. The study suggests that there is a relationship between two of the indexes and the mean scores in the Mathematics test, but this relationship is weak for the third index. These results can elucidate aspects about exposure to mathematical tasks and concepts in the classroom which are not always well known.
id FCC-2_951e8c6b09cfa186a4e605840bd09a39
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3905
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012Oportunidad de aprendizaje de contenido en matemáticas en el Pisa 2012Oportunidade de aprendizagem de conteúdo em Matemática no PISA 2012PISAOportunidade de Aprendizagem de ConteúdoQuestionárioMatemática.PISAPisaOportunidad de aprendizaje de ContenidoCuestionarioMatemáticas.PisaOpportunity to Learn ContentQuestionnaireMathematics.The Programme for International Student Assessment] (Pisa) 2012 used student-level questionnaires to evaluate the Opportunity to Learn Content defined as students’ exposure to subject content in school – in this case, specifically in the area of Mathematics. Based on the results of the questionnaires, three indexes related to students’ performance in a group of countries were generated. The study suggests that there is a relationship between two of the indexes and the mean scores in the Mathematics test, but this relationship is weak for the third index. These results can elucidate aspects about exposure to mathematical tasks and concepts in the classroom which are not always well known.El Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (Pisa) 2012 evaluó, por medio del cuestionario del estudiante, la Oportunidad de Aprendizaje de Contenido, definida como la exposición de los estudiantes al contenido de una determinada área del conocimiento en la escuela –en dicho caso específico, el área de Matemáticas. En base a los resultados de los cuestionarios se generaron tres índices que, en este artículo, se relacionaron con el desempeño de los estudiantes de un grupo de países en la prueba cognitiva de Matemáticas. El estudio sugiere que hay una relación entre dos de estos índices y los promedios de la prueba de Matemáticas, pero tal relación es muy baja en lo que concierne al tercer índice. Dichos resultados pueden iluminar aspectos no siempre conocidos sobre la exposición a tareas y conceptos matemáticos en el aula.O Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) 2012 avaliou, por meio do questionário do estudante, a Oportunidade de Aprendizagem de Conteúdo, definida como a exposição dos estudantes ao conteúdo de uma determinada área do conhecimento na escola – nesse caso, especificamente a área de Matemática. Com base nos resultados dos questionários, foram gerados três índices que, neste artigo, foram relacionados com o desempenho dos estudantes de um grupo de países no teste cognitivo de Matemática. O estudo sugere que há uma relação entre dois desses índices e as médias do teste de Matemática, sendo essa relação fraca para o terceiro índice. Esses resultados podem iluminar aspectos nem sempre conhecidos sobre a exposição a tarefas e conceitos matemáticos em sala de aula.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/390510.18222/eae.v0ix.3905Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-4421984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3905/3396Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBacchetto, João GalvãoPinto Junior, Wallace Nascimento2021-05-21T14:17:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3905Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T14:17:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
Oportunidad de aprendizaje de contenido en matemáticas en el Pisa 2012
Oportunidade de aprendizagem de conteúdo em Matemática no PISA 2012
title Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
spellingShingle Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
Bacchetto, João Galvão
PISA
Oportunidade de Aprendizagem de Conteúdo
Questionário
Matemática.
PISA
Pisa
Oportunidad de aprendizaje de Contenido
Cuestionario
Matemáticas.
Pisa
Opportunity to Learn Content
Questionnaire
Mathematics.
title_short Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
title_full Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
title_fullStr Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
title_full_unstemmed Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
title_sort Opportunity to learn the content of mathematics in Pisa 2012
author Bacchetto, João Galvão
author_facet Bacchetto, João Galvão
Pinto Junior, Wallace Nascimento
author_role author
author2 Pinto Junior, Wallace Nascimento
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bacchetto, João Galvão
Pinto Junior, Wallace Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv PISA
Oportunidade de Aprendizagem de Conteúdo
Questionário
Matemática.
PISA
Pisa
Oportunidad de aprendizaje de Contenido
Cuestionario
Matemáticas.
Pisa
Opportunity to Learn Content
Questionnaire
Mathematics.
topic PISA
Oportunidade de Aprendizagem de Conteúdo
Questionário
Matemática.
PISA
Pisa
Oportunidad de aprendizaje de Contenido
Cuestionario
Matemáticas.
Pisa
Opportunity to Learn Content
Questionnaire
Mathematics.
description The Programme for International Student Assessment] (Pisa) 2012 used student-level questionnaires to evaluate the Opportunity to Learn Content defined as students’ exposure to subject content in school – in this case, specifically in the area of Mathematics. Based on the results of the questionnaires, three indexes related to students’ performance in a group of countries were generated. The study suggests that there is a relationship between two of the indexes and the mean scores in the Mathematics test, but this relationship is weak for the third index. These results can elucidate aspects about exposure to mathematical tasks and concepts in the classroom which are not always well known.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3905
10.18222/eae.v0ix.3905
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3905
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.3905
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3905/3396
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 418-442
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422419611648