PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sarmento, Dirléia Fanfa
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ferreira , Rute Henrique da Silva, Arossi, Gustavo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590
Resumo: The present article, resulting from documentary research, analyzes the consequences of (non) fulfillment of the goals established in the Plano Nacional de Educação (PNE) [National Education Plan] 2014-2024 for the effectiveness of the right to education, in the context of basic education. The research corpus, consisting of four PNE monitoring reports, was analyzed using the content analysis technique. Of the five goals selected, there are indications that none will be achieved, despite significant advances in two of them. The country’s historical debt to education persists. In view of this, the effectiveness of the right to education for all requires educational investments, the continuation of public policies and programs and the implementation of social policies aimed at reducing inequalities, among others.
id FCC-2_9f5363e8da2350d5d3304ec009d288b3
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10590
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education PNE 2014-2024: (No) cumplimiento de las metas y la efectividad del derecho a la educación PNE 2014-2024: (Não) cumprimento das metas e a efetividade do direito à educaçãoPlano Nacional de EducaçãoDireito à EducaçãoEnsino FundamentalPlano Nacional de EducaçãoDerecho a la EducaciónEducación FundamentalPlano Nacional de EducaçãoRight to EducationBasic EducationThe present article, resulting from documentary research, analyzes the consequences of (non) fulfillment of the goals established in the Plano Nacional de Educação (PNE) [National Education Plan] 2014-2024 for the effectiveness of the right to education, in the context of basic education. The research corpus, consisting of four PNE monitoring reports, was analyzed using the content analysis technique. Of the five goals selected, there are indications that none will be achieved, despite significant advances in two of them. The country’s historical debt to education persists. In view of this, the effectiveness of the right to education for all requires educational investments, the continuation of public policies and programs and the implementation of social policies aimed at reducing inequalities, among others.El presente artículo, fruto de una investigación documental, analiza los resultados del (no) cumplimiento de las metas establecidas en el Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024 para la efectividad del derecho a la educación, en el marco de la educación fundamental. El corpus investigativo, que se compone de cuatro informes de monitoreo del PNE, fue analizado por medio de la técnica de análisis de contenido. De las cinco metas seleccionadas, hay indicativos de que ninguna se alcanzará, a pesar de los avances significativos en dos de las mismas. Persiste la deuda histórica del país con la educación. Frente a ello, la efectividad del derecho a la educación para todos requiere inversiones educativas, la permanencia de políticas públicas y programas, así como la implementación de políticas sociales direccionadas a la reducción de las desigualdades, entre otros.O artigo, resultante de uma pesquisa documental, analisa as decorrências do (não) cumprimento das metas estabelecidas no Plano Nacional de Educação 2014-2024 para a efetividade do direito à educação, no contexto do ensino fundamental. O corpus investigativo, composto de quatro relatórios de monitoramento do PNE, foi analisado pela técnica de análise de conteúdo. Das cinco metas selecionadas, há indicativos de que nenhuma será atingida, apesar dos avanços significativos em duas delas. Persiste a dívida histórica do país com a educação. Diante disso, a efetividade do direito à educação para todos requer investimentos educacionais, a permanência de políticas públicas e programas e a implementação de políticas sociais direcionadas à diminuição das desigualdades, entre outros.Fundação Carlos Chagas2024-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1059010.18222/eae.v35.10590Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e105901984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590/4892Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSarmento, Dirléia FanfaFerreira , Rute Henrique da SilvaArossi, Gustavo2024-03-18T19:18:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10590Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-03-18T19:18:45Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
PNE 2014-2024: (No) cumplimiento de las metas y la efectividad del derecho a la educación
PNE 2014-2024: (Não) cumprimento das metas e a efetividade do direito à educação
title PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
spellingShingle PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
Sarmento, Dirléia Fanfa
Plano Nacional de Educação
Direito à Educação
Ensino Fundamental
Plano Nacional de Educação
Derecho a la Educación
Educación Fundamental
Plano Nacional de Educação
Right to Education
Basic Education
title_short PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
title_full PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
title_fullStr PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
title_full_unstemmed PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
title_sort PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
author Sarmento, Dirléia Fanfa
author_facet Sarmento, Dirléia Fanfa
Ferreira , Rute Henrique da Silva
Arossi, Gustavo
author_role author
author2 Ferreira , Rute Henrique da Silva
Arossi, Gustavo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sarmento, Dirléia Fanfa
Ferreira , Rute Henrique da Silva
Arossi, Gustavo
dc.subject.por.fl_str_mv Plano Nacional de Educação
Direito à Educação
Ensino Fundamental
Plano Nacional de Educação
Derecho a la Educación
Educación Fundamental
Plano Nacional de Educação
Right to Education
Basic Education
topic Plano Nacional de Educação
Direito à Educação
Ensino Fundamental
Plano Nacional de Educação
Derecho a la Educación
Educación Fundamental
Plano Nacional de Educação
Right to Education
Basic Education
description The present article, resulting from documentary research, analyzes the consequences of (non) fulfillment of the goals established in the Plano Nacional de Educação (PNE) [National Education Plan] 2014-2024 for the effectiveness of the right to education, in the context of basic education. The research corpus, consisting of four PNE monitoring reports, was analyzed using the content analysis technique. Of the five goals selected, there are indications that none will be achieved, despite significant advances in two of them. The country’s historical debt to education persists. In view of this, the effectiveness of the right to education for all requires educational investments, the continuation of public policies and programs and the implementation of social policies aimed at reducing inequalities, among others.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590
10.18222/eae.v35.10590
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590
identifier_str_mv 10.18222/eae.v35.10590
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590/4892
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590
Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10590
Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10590
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423627571200