PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
DOI: | 10.18222/eae.v35.10590 |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590 |
Resumo: | The present article, resulting from documentary research, analyzes the consequences of (non) fulfillment of the goals established in the Plano Nacional de Educação (PNE) [National Education Plan] 2014-2024 for the effectiveness of the right to education, in the context of basic education. The research corpus, consisting of four PNE monitoring reports, was analyzed using the content analysis technique. Of the five goals selected, there are indications that none will be achieved, despite significant advances in two of them. The country’s historical debt to education persists. In view of this, the effectiveness of the right to education for all requires educational investments, the continuation of public policies and programs and the implementation of social policies aimed at reducing inequalities, among others. |
id |
FCC-2_9f5363e8da2350d5d3304ec009d288b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10590 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
spelling |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education PNE 2014-2024: (No) cumplimiento de las metas y la efectividad del derecho a la educación PNE 2014-2024: (Não) cumprimento das metas e a efetividade do direito à educaçãoPlano Nacional de EducaçãoDireito à EducaçãoEnsino FundamentalPlano Nacional de EducaçãoDerecho a la EducaciónEducación FundamentalPlano Nacional de EducaçãoRight to EducationBasic EducationThe present article, resulting from documentary research, analyzes the consequences of (non) fulfillment of the goals established in the Plano Nacional de Educação (PNE) [National Education Plan] 2014-2024 for the effectiveness of the right to education, in the context of basic education. The research corpus, consisting of four PNE monitoring reports, was analyzed using the content analysis technique. Of the five goals selected, there are indications that none will be achieved, despite significant advances in two of them. The country’s historical debt to education persists. In view of this, the effectiveness of the right to education for all requires educational investments, the continuation of public policies and programs and the implementation of social policies aimed at reducing inequalities, among others.El presente artículo, fruto de una investigación documental, analiza los resultados del (no) cumplimiento de las metas establecidas en el Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024 para la efectividad del derecho a la educación, en el marco de la educación fundamental. El corpus investigativo, que se compone de cuatro informes de monitoreo del PNE, fue analizado por medio de la técnica de análisis de contenido. De las cinco metas seleccionadas, hay indicativos de que ninguna se alcanzará, a pesar de los avances significativos en dos de las mismas. Persiste la deuda histórica del país con la educación. Frente a ello, la efectividad del derecho a la educación para todos requiere inversiones educativas, la permanencia de políticas públicas y programas, así como la implementación de políticas sociales direccionadas a la reducción de las desigualdades, entre otros.O artigo, resultante de uma pesquisa documental, analisa as decorrências do (não) cumprimento das metas estabelecidas no Plano Nacional de Educação 2014-2024 para a efetividade do direito à educação, no contexto do ensino fundamental. O corpus investigativo, composto de quatro relatórios de monitoramento do PNE, foi analisado pela técnica de análise de conteúdo. Das cinco metas selecionadas, há indicativos de que nenhuma será atingida, apesar dos avanços significativos em duas delas. Persiste a dívida histórica do país com a educação. Diante disso, a efetividade do direito à educação para todos requer investimentos educacionais, a permanência de políticas públicas e programas e a implementação de políticas sociais direcionadas à diminuição das desigualdades, entre outros.Fundação Carlos Chagas2024-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1059010.18222/eae.v35.10590Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10590Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e105901984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590/4892https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590/5039Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSarmento, Dirléia FanfaFerreira , Rute Henrique da SilvaArossi, Gustavo2024-11-21T20:14:26Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10590Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-11-21T20:14:26Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education PNE 2014-2024: (No) cumplimiento de las metas y la efectividad del derecho a la educación PNE 2014-2024: (Não) cumprimento das metas e a efetividade do direito à educação |
title |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education |
spellingShingle |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education Sarmento, Dirléia Fanfa Plano Nacional de Educação Direito à Educação Ensino Fundamental Plano Nacional de Educação Derecho a la Educación Educación Fundamental Plano Nacional de Educação Right to Education Basic Education Sarmento, Dirléia Fanfa Plano Nacional de Educação Direito à Educação Ensino Fundamental Plano Nacional de Educação Derecho a la Educación Educación Fundamental Plano Nacional de Educação Right to Education Basic Education |
title_short |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education |
title_full |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education |
title_fullStr |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education |
title_full_unstemmed |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education |
title_sort |
PNE 2014-2024: (Non) fulfillment of goals and the effectiveness of the right to education |
author |
Sarmento, Dirléia Fanfa |
author_facet |
Sarmento, Dirléia Fanfa Sarmento, Dirléia Fanfa Ferreira , Rute Henrique da Silva Arossi, Gustavo Ferreira , Rute Henrique da Silva Arossi, Gustavo |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira , Rute Henrique da Silva Arossi, Gustavo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sarmento, Dirléia Fanfa Ferreira , Rute Henrique da Silva Arossi, Gustavo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Plano Nacional de Educação Direito à Educação Ensino Fundamental Plano Nacional de Educação Derecho a la Educación Educación Fundamental Plano Nacional de Educação Right to Education Basic Education |
topic |
Plano Nacional de Educação Direito à Educação Ensino Fundamental Plano Nacional de Educação Derecho a la Educación Educación Fundamental Plano Nacional de Educação Right to Education Basic Education |
description |
The present article, resulting from documentary research, analyzes the consequences of (non) fulfillment of the goals established in the Plano Nacional de Educação (PNE) [National Education Plan] 2014-2024 for the effectiveness of the right to education, in the context of basic education. The research corpus, consisting of four PNE monitoring reports, was analyzed using the content analysis technique. Of the five goals selected, there are indications that none will be achieved, despite significant advances in two of them. The country’s historical debt to education persists. In view of this, the effectiveness of the right to education for all requires educational investments, the continuation of public policies and programs and the implementation of social policies aimed at reducing inequalities, among others. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590 10.18222/eae.v35.10590 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v35.10590 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590/4892 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10590/5039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10590 Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10590 Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10590 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1822181342561959936 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18222/eae.v35.10590 |