Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9186 |
Resumo: | Dropout rates have been one of the main problems faced by Federal Institutions of Higher Education in Brazil. One of the issues under discussion is whether the Sistema de Seleção Unificada [Unified Selection System] (SiSU) may have influenced the increase in student dropout, especially for those who were admitted in their second course choice. Therefore, the objective of this study is to investigate whether second course choice admissions affect dropout rates, based on data from the Federal University of Rio Grande (FURG). For this purpose, information from FURG academic system and SiSU reports was used, and the Propensity Score Matching method was applied. The results indicate that second-choice students are, on average between 2.51 and 2,86 p.p. more likely to drop out than first-choice students. |
id |
FCC-2_b7e1d7eab48f18a213eebbd7d1dcf54a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9186 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURGSegunda opción en SiSU y deserción: Un análisis para FURGSegunda opção no SiSU e evasão: Uma análise para a FURGEvasão EscolarSiSUPolíticas PúblicasEnsino SuperiorAbandono EscolarSiSUPolíticas PúblicasEnseñanza SuperiorSchool DropouSiSUPublic PoliciesHigher EducationDropout rates have been one of the main problems faced by Federal Institutions of Higher Education in Brazil. One of the issues under discussion is whether the Sistema de Seleção Unificada [Unified Selection System] (SiSU) may have influenced the increase in student dropout, especially for those who were admitted in their second course choice. Therefore, the objective of this study is to investigate whether second course choice admissions affect dropout rates, based on data from the Federal University of Rio Grande (FURG). For this purpose, information from FURG academic system and SiSU reports was used, and the Propensity Score Matching method was applied. The results indicate that second-choice students are, on average between 2.51 and 2,86 p.p. more likely to drop out than first-choice students.La deserción se ha convertido en uno de los principales problemas enfrentados por las Instituciones Federales de Educación Superior en Brasil. Se debate si el Sistema de Seleção Unificada (SiSU) puede haber influido en el abandono de los estudiantes, sobre todo en el caso de aquellos que ingresaron en la segunda opción de curso. Por ello, el objetivo del estudio es tratar de investigar si el ingreso por segunda opción afecta la oportunidad de deserción a partir de datos de la Universidade Federal do Rio Grande (FURG). De este modo se utilizaron informaciones del sistema académico de FURG y de los informes de SiSU y se aplicó el método de Propensity Score Matching. Los resultados indican que aquellos que ingresaron por segunda opción poseen un promedio de 2,51 y 2,86 p.p más oportunidades de desertar que los estudiantes que ingresaron en primera opción.A evasão vem sendo um dos principais problemas enfrentados pelas Instituições Federais de Ensino Superior no Brasil. Um dos debates sobre o tema é se o Sistema de Seleção Unificada (SiSU) influenciou o aumento da desistência de alunos, principalmente para aqueles que ingressaram na segunda opção de curso. Assim, o objetivo do estudo é investigar se o ingresso por segunda opção afeta a chance de evasão, a partir de dados da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Para tanto, foram utilizadas informações do sistema acadêmico da FURG e dos relatórios do SiSU e aplicado o método de Propensity Score Matching. Os resultados indicam que ingressantes por segunda opção têm, em média, entre 2,51 e 2,86 p.p. a mais de chances de evadir do que alunos que ingressaram em primeira opção.Fundação Carlos Chagas2024-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/918610.18222/eae.v35.9186Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e09186Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e09186Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e09186Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e09186Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e091861984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9186/4873Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Pâmela WeberTeixeira, Gibran da SilvaHalmenschlager, ViníciusTillmann , Eduardo André2024-02-05T17:55:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9186Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-02-05T17:55:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG Segunda opción en SiSU y deserción: Un análisis para FURG Segunda opção no SiSU e evasão: Uma análise para a FURG |
title |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG |
spellingShingle |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG Barbosa, Pâmela Weber Evasão Escolar SiSU Políticas Públicas Ensino Superior Abandono Escolar SiSU Políticas Públicas Enseñanza Superior School Dropou SiSU Public Policies Higher Education |
title_short |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG |
title_full |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG |
title_fullStr |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG |
title_full_unstemmed |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG |
title_sort |
Second choice in SiSU and dropout rate: An analysis for FURG |
author |
Barbosa, Pâmela Weber |
author_facet |
Barbosa, Pâmela Weber Teixeira, Gibran da Silva Halmenschlager, Vinícius Tillmann , Eduardo André |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Gibran da Silva Halmenschlager, Vinícius Tillmann , Eduardo André |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Pâmela Weber Teixeira, Gibran da Silva Halmenschlager, Vinícius Tillmann , Eduardo André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evasão Escolar SiSU Políticas Públicas Ensino Superior Abandono Escolar SiSU Políticas Públicas Enseñanza Superior School Dropou SiSU Public Policies Higher Education |
topic |
Evasão Escolar SiSU Políticas Públicas Ensino Superior Abandono Escolar SiSU Políticas Públicas Enseñanza Superior School Dropou SiSU Public Policies Higher Education |
description |
Dropout rates have been one of the main problems faced by Federal Institutions of Higher Education in Brazil. One of the issues under discussion is whether the Sistema de Seleção Unificada [Unified Selection System] (SiSU) may have influenced the increase in student dropout, especially for those who were admitted in their second course choice. Therefore, the objective of this study is to investigate whether second course choice admissions affect dropout rates, based on data from the Federal University of Rio Grande (FURG). For this purpose, information from FURG academic system and SiSU reports was used, and the Propensity Score Matching method was applied. The results indicate that second-choice students are, on average between 2.51 and 2,86 p.p. more likely to drop out than first-choice students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9186 10.18222/eae.v35.9186 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9186 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v35.9186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9186/4873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e09186 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e09186 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e09186 Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e09186 Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e09186 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423552073728 |