Education indicators related to the enrollment of pupils with disabilities in Brazil (1974-2014)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebelo, Andressa Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Kassar, Mônica de Carvalho Magalhães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3989
Resumo: The use of statistical data has been underestimated by part of educational literature for some time. Being aware of this, the present paper aims to discuss the use of educational indicators to understand the situation of this field. The text presents and analyzes education indicators regarding the enrollment of Special Needs pupils in Brazil between 1974 and 2014. The data are analyzed from a critical perspective, in connection with the area literature. The study challenges the way in which the Federal Government has been using such data, in order to demonstrate advances in school inclusion policy. The conclusion is that such indicators need to be developed from a perspective that considers the impacts of government action, and to be connected with other data and academic research.
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spelling Education indicators related to the enrollment of pupils with disabilities in Brazil (1974-2014)Indicadores educacionales de matrículas de estudiantes con discapacidad en Brasil (1974-2014)Indicadores educacionais de matrículas de alunos com deficiência no Brasil (1974-2014)Educación EspecialIndicadores EducacionalesPolíticas EducacionalesIndicadores Sociales.Educação EspecialIndicadores EducacionaisPolíticas EducacionaisIndicadores Sociais.Indicadores SociaisSpecial EducationEducational IndicatorsEducational PoliciesSocial Indicators.The use of statistical data has been underestimated by part of educational literature for some time. Being aware of this, the present paper aims to discuss the use of educational indicators to understand the situation of this field. The text presents and analyzes education indicators regarding the enrollment of Special Needs pupils in Brazil between 1974 and 2014. The data are analyzed from a critical perspective, in connection with the area literature. The study challenges the way in which the Federal Government has been using such data, in order to demonstrate advances in school inclusion policy. The conclusion is that such indicators need to be developed from a perspective that considers the impacts of government action, and to be connected with other data and academic research.El uso de los datos estadísticos fue por algún tiempo desconsiderado por parte de la literatura educacional. Consciente de ese movimiento, este trabajo se propone a analizar la utilización de indicadores educacionales para el conocimiento de la realidad de este campo. Son presentados y analizados los indicadores educacionales de matrículas de alumnos de Educación Especial en Brasil entre los años 1974 y 2014. Se estudian los datos desde una perspectiva crítica, manteniendo interlocución con la literatura del área. El texto cuestiona la forma como tales informaciones han sido utilizadas, especialmente por el Gobierno Federal, como muestras de los avances de la política de inclusión escolar. Se concluye que hay que articular tales indicadores a una lectura que considere los impactos de las acciones de los gobiernos y, además, que tengan interlocución con datos e investigaciones académicas para que sean posibles distintas miradas.O uso de dados estatísticos foi por algum tempo preterido por parte da literatura educacional. Ciente desse movimento, este trabalho propõe-se a analisar a utilização de indicadores educacionais para conhecimento da realidade desse campo. São apresentados e analisados indicadores educacionais referentes a matrículas de alunos da Educação Especial no Brasil entre 1974 e 2014. Os dados são estudados sob uma perspectiva crítica, em interlocução com a literatura da área. O texto questiona a forma como tais informações têm sido usadas, em especial pelo Governo Federal, como demonstrativos dos avanços da política de inclusão escolar. Conclui-se que tais indicadores necessitam ser articulados a uma leitura que considere os impactos das ações dos governos, além de ter como interlocução dados e pesquisas que propiciem diferentes leituras.Fundação Carlos Chagas2018-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/398910.18222/eae.v0ix.3989Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 276-307Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 70 (2018): jan./abr. 2018; 276-307Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 276-307Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 70 (2018): jan./abr. 2018; 276-307Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 70 (2018): jan./abr. 2018; 276-3071984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3989/3576Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRebelo, Andressa SantosKassar, Mônica de Carvalho Magalhães2024-01-23T12:34:58Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3989Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T12:34:58Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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