Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9951 |
Resumo: | This study seeks to analyze the relationship between the competence and experience in evaluation of the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System for the Evaluation of Higher Education evaluators] (Sinaes). A Delphi study was carried out to list the evaluation competencies considered most appropriate to the context of the Sinaes. A survey was then carried out to identify their experience in evaluation and their self-assessment of the development of their competences. The empirical data showed that in all the theoretical dimensions of competences the greater the number of assessments carried out, the greater the level of development of these competences. It is recommended that more experienced evaluators work in partnership with less experienced ones in order to develop evaluation competencies. |
id |
FCC-2_d5d0115e10bc962efc625703af16843b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9951 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluationRelación entre competencia y experiencia según la evaluación de los evaluadores del SinaesRelação entre a competência e a experiência em avaliação dos avaliadores do SinaesAvaliaçãoCompetênciasExperiênciaSinaesEvaluaciónCompetenciasExperienciaSinaesEvaluationCompetenciesExperienceSinaesThis study seeks to analyze the relationship between the competence and experience in evaluation of the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System for the Evaluation of Higher Education evaluators] (Sinaes). A Delphi study was carried out to list the evaluation competencies considered most appropriate to the context of the Sinaes. A survey was then carried out to identify their experience in evaluation and their self-assessment of the development of their competences. The empirical data showed that in all the theoretical dimensions of competences the greater the number of assessments carried out, the greater the level of development of these competences. It is recommended that more experienced evaluators work in partnership with less experienced ones in order to develop evaluation competencies.Este estudio intenta analizar la relación entre la competencia y la experiencia en evaluación de los evaluadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior] (Sinaes). Se efectuó una pesquisa Delphi para presentar las competencias en evaluación consideradas más adecuadas al contexto del Sinaes. Después de ello se llevó a cabo una survey para identificar su experiencia en evaluación y su autoevaluación sobre el desarrollo de sus competencias. Los datos empíricos pusieron de manifiesto que, en todas las dimensiones teóricas de competencias, cuanto mayor es la cantidad de evaluaciones realizadas, mayor el nivel de desarrollo de dichas competencias. Se recomienda que los evaluadores más experimentados trabajen junto con otros menos experimentados, con el propósito de desarrollar las competencias en evaluación.Este estudo busca analisar a relação entre a competência e a experiência em avaliação dos avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Foi feita uma pesquisa Delphi para listar as competências em avaliação consideradas mais adequadas ao contexto do Sinaes. Na sequência foi realizada uma survey para identificar a experiência em avaliação e a autoavaliação deles sobre o desenvolvimento de suas competências. Os dados empíricos evidenciaram que, em todas as dimensões teóricas de competências, quanto maior a quantidade de avaliações feitas, maior o nível de desenvolvimento dessas competências. Recomenda-se que avaliadores mais experientes trabalhem em parceria com outros menos experientes, a fim de desenvolver as competências em avaliação.Fundação Carlos Chagas2023-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/995110.18222/eae.v34.9951Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09951Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09951Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09951Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09951Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e099511984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9951/4711https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9951/4849Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Luis Carlos da SilvaPaixão, Roberto Brazileiro2024-01-29T19:25:10Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9951Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:25:10Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation Relación entre competencia y experiencia según la evaluación de los evaluadores del Sinaes Relação entre a competência e a experiência em avaliação dos avaliadores do Sinaes |
title |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation |
spellingShingle |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation Castro, Luis Carlos da Silva Avaliação Competências Experiência Sinaes Evaluación Competencias Experiencia Sinaes Evaluation Competencies Experience Sinaes |
title_short |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation |
title_full |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation |
title_fullStr |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation |
title_full_unstemmed |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation |
title_sort |
Relationship between Sinaes evaluators’ competence and experience in evaluation |
author |
Castro, Luis Carlos da Silva |
author_facet |
Castro, Luis Carlos da Silva Paixão, Roberto Brazileiro |
author_role |
author |
author2 |
Paixão, Roberto Brazileiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Luis Carlos da Silva Paixão, Roberto Brazileiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Competências Experiência Sinaes Evaluación Competencias Experiencia Sinaes Evaluation Competencies Experience Sinaes |
topic |
Avaliação Competências Experiência Sinaes Evaluación Competencias Experiencia Sinaes Evaluation Competencies Experience Sinaes |
description |
This study seeks to analyze the relationship between the competence and experience in evaluation of the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System for the Evaluation of Higher Education evaluators] (Sinaes). A Delphi study was carried out to list the evaluation competencies considered most appropriate to the context of the Sinaes. A survey was then carried out to identify their experience in evaluation and their self-assessment of the development of their competences. The empirical data showed that in all the theoretical dimensions of competences the greater the number of assessments carried out, the greater the level of development of these competences. It is recommended that more experienced evaluators work in partnership with less experienced ones in order to develop evaluation competencies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9951 10.18222/eae.v34.9951 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9951 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.9951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9951/4711 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9951/4849 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09951 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09951 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09951 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09951 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09951 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423587725312 |