Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Marques, Thaiana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Marcos Alves, Wederson, Lúcio Franco, Mauro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235
Resumo: The present study aimed to evaluate tutoring, implemented remotely due to the Covid-19 pandemic, as a teaching and learning tool for overcoming and/or alleviating students’ fundamental difficulties in the curricular component of integral and differential calculus I (IDC I), at a public institution of higher education. This study has a quantitative and qualitative bias, and is characterized as action research. Questionnaires were used for data collection, interpreted through content analysis. It can be concluded that tutoring contributes to overcoming and/or easing the fundamental difficulties related to IDC I, in addition to promoting the acclimation of the tutors to the technological mediating resources, preparing them for the return to the academic calendar, remotely.
id FCC-2_e35d2a4f6ce7106295f755f77bc453eb
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8235
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic contextEvaluación de la tutoría remota como recurso al aprendizaje en un contexto de pandemiaAvaliação da tutoria remota como recurso à aprendizagem em contexto de pandemiaCálculo Tutoria a Distância Avaliação Ensino a DistânciaCálculo Tutoría a Distancia Evaluación Enseñanza a DistanciaCalculus Distance Tutoring Assessment Distance TeachingThe present study aimed to evaluate tutoring, implemented remotely due to the Covid-19 pandemic, as a teaching and learning tool for overcoming and/or alleviating students’ fundamental difficulties in the curricular component of integral and differential calculus I (IDC I), at a public institution of higher education. This study has a quantitative and qualitative bias, and is characterized as action research. Questionnaires were used for data collection, interpreted through content analysis. It can be concluded that tutoring contributes to overcoming and/or easing the fundamental difficulties related to IDC I, in addition to promoting the acclimation of the tutors to the technological mediating resources, preparing them for the return to the academic calendar, remotely.Este trabajo tuvo como objetivo evaluar la tutoría, implementada de forma remota debido a la pandemia del covid-19, como herramienta didáctica de enseñanza y aprendizaje para superar y/o mitigar las dificultades elementales de los estudiantes en el componente curricular de cálculo diferencial e integral I (CDI I) de una institución pública de educación superior. Caracterizada como una investigación-acción, presentó un sesgo cuanti-cualitativo. Se utilizaron cuestionarios para recoger datos, que se interpretaron por medio de un análisis de contenido. Se concluyó que la tutoría contribuye a superar y/o aliviar las dificultades elementales relacionadas con la disciplina del CDI I, además de promover la ambientalización de los tutores con recursos tecnológicos mediadores, preparándolos para el retorno del calendario lectivo a distancia.Este trabalho objetivou avaliar a tutoria, implementada remotamente em razão da pandemia de covid-19, como instrumento didático de ensino e aprendizagem para superação e/ou amenização das dificuldades elementares dos discentes no componente curricular cálculo diferencial e integral I (CDI I) de uma instituição de ensino superior pública. Caracterizado como uma pesquisa-ação, apresentou um viés quanti-qualitativo. Utilizaram-se questionários para coleta de dados, interpretados por meio da análise de conteúdo. Concluiu-se que a tutoria contribui para superação e/ou amenização das dificuldades elementares referentes à disciplina de CDI I, além de promover a ambien-talização dos tutores com recursos tecnológicos mediadores, preparando-os para o retorno do calendário letivo remotamente. Fundação Carlos Chagas2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/823510.18222/eae.v33.8235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e082351984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235/4423Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Martins Marques, Thaiana Marcos Alves, Wederson Lúcio Franco, Mauro2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8235Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
Evaluación de la tutoría remota como recurso al aprendizaje en un contexto de pandemia
Avaliação da tutoria remota como recurso à aprendizagem em contexto de pandemia
title Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
spellingShingle Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
Martins Marques, Thaiana
Cálculo
Tutoria a Distância
Avaliação
Ensino a Distância
Cálculo
Tutoría a Distancia
Evaluación
Enseñanza a Distancia
Calculus
Distance Tutoring
Assessment
Distance Teaching
title_short Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
title_full Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
title_fullStr Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
title_full_unstemmed Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
title_sort Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
author Martins Marques, Thaiana
author_facet Martins Marques, Thaiana
Marcos Alves, Wederson
Lúcio Franco, Mauro
author_role author
author2 Marcos Alves, Wederson
Lúcio Franco, Mauro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Marques, Thaiana
Marcos Alves, Wederson
Lúcio Franco, Mauro
dc.subject.por.fl_str_mv Cálculo
Tutoria a Distância
Avaliação
Ensino a Distância
Cálculo
Tutoría a Distancia
Evaluación
Enseñanza a Distancia
Calculus
Distance Tutoring
Assessment
Distance Teaching
topic Cálculo
Tutoria a Distância
Avaliação
Ensino a Distância
Cálculo
Tutoría a Distancia
Evaluación
Enseñanza a Distancia
Calculus
Distance Tutoring
Assessment
Distance Teaching
description The present study aimed to evaluate tutoring, implemented remotely due to the Covid-19 pandemic, as a teaching and learning tool for overcoming and/or alleviating students’ fundamental difficulties in the curricular component of integral and differential calculus I (IDC I), at a public institution of higher education. This study has a quantitative and qualitative bias, and is characterized as action research. Questionnaires were used for data collection, interpreted through content analysis. It can be concluded that tutoring contributes to overcoming and/or easing the fundamental difficulties related to IDC I, in addition to promoting the acclimation of the tutors to the technological mediating resources, preparing them for the return to the academic calendar, remotely.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235
10.18222/eae.v33.8235
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235/4423
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08235
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08235
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423445118976