Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235 |
Resumo: | The present study aimed to evaluate tutoring, implemented remotely due to the Covid-19 pandemic, as a teaching and learning tool for overcoming and/or alleviating students’ fundamental difficulties in the curricular component of integral and differential calculus I (IDC I), at a public institution of higher education. This study has a quantitative and qualitative bias, and is characterized as action research. Questionnaires were used for data collection, interpreted through content analysis. It can be concluded that tutoring contributes to overcoming and/or easing the fundamental difficulties related to IDC I, in addition to promoting the acclimation of the tutors to the technological mediating resources, preparing them for the return to the academic calendar, remotely. |
id |
FCC-2_e35d2a4f6ce7106295f755f77bc453eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8235 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic contextEvaluación de la tutoría remota como recurso al aprendizaje en un contexto de pandemiaAvaliação da tutoria remota como recurso à aprendizagem em contexto de pandemiaCálculo Tutoria a Distância Avaliação Ensino a DistânciaCálculo Tutoría a Distancia Evaluación Enseñanza a DistanciaCalculus Distance Tutoring Assessment Distance TeachingThe present study aimed to evaluate tutoring, implemented remotely due to the Covid-19 pandemic, as a teaching and learning tool for overcoming and/or alleviating students’ fundamental difficulties in the curricular component of integral and differential calculus I (IDC I), at a public institution of higher education. This study has a quantitative and qualitative bias, and is characterized as action research. Questionnaires were used for data collection, interpreted through content analysis. It can be concluded that tutoring contributes to overcoming and/or easing the fundamental difficulties related to IDC I, in addition to promoting the acclimation of the tutors to the technological mediating resources, preparing them for the return to the academic calendar, remotely.Este trabajo tuvo como objetivo evaluar la tutoría, implementada de forma remota debido a la pandemia del covid-19, como herramienta didáctica de enseñanza y aprendizaje para superar y/o mitigar las dificultades elementales de los estudiantes en el componente curricular de cálculo diferencial e integral I (CDI I) de una institución pública de educación superior. Caracterizada como una investigación-acción, presentó un sesgo cuanti-cualitativo. Se utilizaron cuestionarios para recoger datos, que se interpretaron por medio de un análisis de contenido. Se concluyó que la tutoría contribuye a superar y/o aliviar las dificultades elementales relacionadas con la disciplina del CDI I, además de promover la ambientalización de los tutores con recursos tecnológicos mediadores, preparándolos para el retorno del calendario lectivo a distancia.Este trabalho objetivou avaliar a tutoria, implementada remotamente em razão da pandemia de covid-19, como instrumento didático de ensino e aprendizagem para superação e/ou amenização das dificuldades elementares dos discentes no componente curricular cálculo diferencial e integral I (CDI I) de uma instituição de ensino superior pública. Caracterizado como uma pesquisa-ação, apresentou um viés quanti-qualitativo. Utilizaram-se questionários para coleta de dados, interpretados por meio da análise de conteúdo. Concluiu-se que a tutoria contribui para superação e/ou amenização das dificuldades elementares referentes à disciplina de CDI I, além de promover a ambien-talização dos tutores com recursos tecnológicos mediadores, preparando-os para o retorno do calendário letivo remotamente. Fundação Carlos Chagas2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/823510.18222/eae.v33.8235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08235Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e082351984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235/4423Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Martins Marques, Thaiana Marcos Alves, Wederson Lúcio Franco, Mauro2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8235Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context Evaluación de la tutoría remota como recurso al aprendizaje en un contexto de pandemia Avaliação da tutoria remota como recurso à aprendizagem em contexto de pandemia |
title |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context |
spellingShingle |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context Martins Marques, Thaiana Cálculo Tutoria a Distância Avaliação Ensino a Distância Cálculo Tutoría a Distancia Evaluación Enseñanza a Distancia Calculus Distance Tutoring Assessment Distance Teaching |
title_short |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context |
title_full |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context |
title_fullStr |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context |
title_full_unstemmed |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context |
title_sort |
Evaluation of remote tutoring as a resource for learning in a pandemic context |
author |
Martins Marques, Thaiana |
author_facet |
Martins Marques, Thaiana Marcos Alves, Wederson Lúcio Franco, Mauro |
author_role |
author |
author2 |
Marcos Alves, Wederson Lúcio Franco, Mauro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins Marques, Thaiana Marcos Alves, Wederson Lúcio Franco, Mauro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cálculo Tutoria a Distância Avaliação Ensino a Distância Cálculo Tutoría a Distancia Evaluación Enseñanza a Distancia Calculus Distance Tutoring Assessment Distance Teaching |
topic |
Cálculo Tutoria a Distância Avaliação Ensino a Distância Cálculo Tutoría a Distancia Evaluación Enseñanza a Distancia Calculus Distance Tutoring Assessment Distance Teaching |
description |
The present study aimed to evaluate tutoring, implemented remotely due to the Covid-19 pandemic, as a teaching and learning tool for overcoming and/or alleviating students’ fundamental difficulties in the curricular component of integral and differential calculus I (IDC I), at a public institution of higher education. This study has a quantitative and qualitative bias, and is characterized as action research. Questionnaires were used for data collection, interpreted through content analysis. It can be concluded that tutoring contributes to overcoming and/or easing the fundamental difficulties related to IDC I, in addition to promoting the acclimation of the tutors to the technological mediating resources, preparing them for the return to the academic calendar, remotely. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235 10.18222/eae.v33.8235 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.8235 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8235/4423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08235 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08235 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08235 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423445118976 |