External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Cristiane
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485
Resumo: The Prova Brasil, in addition to assess student performance by means of standardized tests, collects data to enable studies of factors associated with student performance using contextual questionnaires. The aim of this article is to explore elements of democratic school management in the responses of directors from the public schools in Guarulhos (SP) in the questionnaire from the 2011 Prova Brasil. There were responses to 227 questionnaires, with 212 multiple-choice questions, from 165 directors of state schools and 62 directors of city schools. The concepts of participation, autonomy and access and permanence were compared to the responses of the directors to questions approaching these themes. The information obtained and analyzed made it possible to understand the forms and contours of democratic management practices or, in some cases, lack thereof, in the daily life of the state and city schools studied.  
id FCC-2_f40f85c78a575507710361959d6ac7a1
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3485
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School ManagementEvaluación externa y escuelas públicas: elementos de gestión escolar democráticaAvaliação externa e escolas públicas: elementos de gestão escolar democráticaExternal EvaluationPublic SchoolsDemocratic School ManagementContextual QuestionnaireEvaluación ExternaEscuelas PúblicasGestión Escolar DemocráticaCuestionario de ContextoAvaliação ExternaEscolas PúblicasGestão Escolar DemocráticaQuestionário ContextualGestão democráticaThe Prova Brasil, in addition to assess student performance by means of standardized tests, collects data to enable studies of factors associated with student performance using contextual questionnaires. The aim of this article is to explore elements of democratic school management in the responses of directors from the public schools in Guarulhos (SP) in the questionnaire from the 2011 Prova Brasil. There were responses to 227 questionnaires, with 212 multiple-choice questions, from 165 directors of state schools and 62 directors of city schools. The concepts of participation, autonomy and access and permanence were compared to the responses of the directors to questions approaching these themes. The information obtained and analyzed made it possible to understand the forms and contours of democratic management practices or, in some cases, lack thereof, in the daily life of the state and city schools studied.  La Prova Brasil, además de estimar el desempeño de los alumnos por medio de pruebas estandarizadas y recogida de datos para posibilitar estudios de factores asociados al desempeño de los alumnos, también utiliza cuestionarios contextuales. El objetivo de este artículo es explorar elementos de gestión escolar democrática en las respuestas de directores de la red pública de Guarulhos (SP) en el cuestionario de la Prova Brasil de 2011. Se respondieron 227 cuestionarios con 212 preguntas de múltiple elección, 165 por directores de las escuelas estaduales y 62 por directores de las escuelas municipales. Los conceptos participación, autonomía y acceso y permanencia fueron cotejados con las respuestas de los directores a las preguntas que se acercaban a estas temáticas. Las informaciones obtenidas y analizadas posibilitan comprender formas y contornos de prácticas de gestión democrática, o su ausencia en algunos casos, en el día a día de las escuelas estaduales y municipales estudiadas.  A Prova Brasil, além de estimar o desempenho dos alunos por meio de provas padronizadas, coleta dados para possibilitar estudos de fatores associados ao desempenho dos alunos utilizando questionários contextuais. O objetivo deste artigo é explorar elementos de gestão escolar democrática nas respostas de diretores da rede pública de Guarulhos (SP) no questionário da Prova Brasil de 2011. Foram respondidos 227 questionários com 212 questões de múltipla escolha, 165 por diretores das escolas estaduais e 62 por diretores das escolas municipais. Os conceitos participação, autonomia e acesso e permanência foram cotejados com as respostas dos diretores às questões que se aproximavam dessas temáticas. As informações obtidas e analisadas possibilitam compreender formas e contornos de práticas de gestão democrática, ou ausência delas, em alguns casos, no cotidiano das escolas estaduais e municipais estudadas.  Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/348510.18222/eae.v27i64.3485Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-2401984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485/3161Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Cristiane2016-05-20T22:20:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3485Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-20T22:20:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
Evaluación externa y escuelas públicas: elementos de gestión escolar democrática
Avaliação externa e escolas públicas: elementos de gestão escolar democrática
title External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
spellingShingle External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
Machado, Cristiane
External Evaluation
Public Schools
Democratic School Management
Contextual Questionnaire
Evaluación Externa
Escuelas Públicas
Gestión Escolar Democrática
Cuestionario de Contexto
Avaliação Externa
Escolas Públicas
Gestão Escolar Democrática
Questionário Contextual
Gestão democrática
title_short External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
title_full External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
title_fullStr External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
title_full_unstemmed External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
title_sort External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
author Machado, Cristiane
author_facet Machado, Cristiane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv External Evaluation
Public Schools
Democratic School Management
Contextual Questionnaire
Evaluación Externa
Escuelas Públicas
Gestión Escolar Democrática
Cuestionario de Contexto
Avaliação Externa
Escolas Públicas
Gestão Escolar Democrática
Questionário Contextual
Gestão democrática
topic External Evaluation
Public Schools
Democratic School Management
Contextual Questionnaire
Evaluación Externa
Escuelas Públicas
Gestión Escolar Democrática
Cuestionario de Contexto
Avaliação Externa
Escolas Públicas
Gestão Escolar Democrática
Questionário Contextual
Gestão democrática
description The Prova Brasil, in addition to assess student performance by means of standardized tests, collects data to enable studies of factors associated with student performance using contextual questionnaires. The aim of this article is to explore elements of democratic school management in the responses of directors from the public schools in Guarulhos (SP) in the questionnaire from the 2011 Prova Brasil. There were responses to 227 questionnaires, with 212 multiple-choice questions, from 165 directors of state schools and 62 directors of city schools. The concepts of participation, autonomy and access and permanence were compared to the responses of the directors to questions approaching these themes. The information obtained and analyzed made it possible to understand the forms and contours of democratic management practices or, in some cases, lack thereof, in the daily life of the state and city schools studied.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485
10.18222/eae.v27i64.3485
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i64.3485
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485/3161
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422036881408