External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485 |
Resumo: | The Prova Brasil, in addition to assess student performance by means of standardized tests, collects data to enable studies of factors associated with student performance using contextual questionnaires. The aim of this article is to explore elements of democratic school management in the responses of directors from the public schools in Guarulhos (SP) in the questionnaire from the 2011 Prova Brasil. There were responses to 227 questionnaires, with 212 multiple-choice questions, from 165 directors of state schools and 62 directors of city schools. The concepts of participation, autonomy and access and permanence were compared to the responses of the directors to questions approaching these themes. The information obtained and analyzed made it possible to understand the forms and contours of democratic management practices or, in some cases, lack thereof, in the daily life of the state and city schools studied. |
id |
FCC-2_f40f85c78a575507710361959d6ac7a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3485 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School ManagementEvaluación externa y escuelas públicas: elementos de gestión escolar democráticaAvaliação externa e escolas públicas: elementos de gestão escolar democráticaExternal EvaluationPublic SchoolsDemocratic School ManagementContextual QuestionnaireEvaluación ExternaEscuelas PúblicasGestión Escolar DemocráticaCuestionario de ContextoAvaliação ExternaEscolas PúblicasGestão Escolar DemocráticaQuestionário ContextualGestão democráticaThe Prova Brasil, in addition to assess student performance by means of standardized tests, collects data to enable studies of factors associated with student performance using contextual questionnaires. The aim of this article is to explore elements of democratic school management in the responses of directors from the public schools in Guarulhos (SP) in the questionnaire from the 2011 Prova Brasil. There were responses to 227 questionnaires, with 212 multiple-choice questions, from 165 directors of state schools and 62 directors of city schools. The concepts of participation, autonomy and access and permanence were compared to the responses of the directors to questions approaching these themes. The information obtained and analyzed made it possible to understand the forms and contours of democratic management practices or, in some cases, lack thereof, in the daily life of the state and city schools studied. La Prova Brasil, además de estimar el desempeño de los alumnos por medio de pruebas estandarizadas y recogida de datos para posibilitar estudios de factores asociados al desempeño de los alumnos, también utiliza cuestionarios contextuales. El objetivo de este artículo es explorar elementos de gestión escolar democrática en las respuestas de directores de la red pública de Guarulhos (SP) en el cuestionario de la Prova Brasil de 2011. Se respondieron 227 cuestionarios con 212 preguntas de múltiple elección, 165 por directores de las escuelas estaduales y 62 por directores de las escuelas municipales. Los conceptos participación, autonomía y acceso y permanencia fueron cotejados con las respuestas de los directores a las preguntas que se acercaban a estas temáticas. Las informaciones obtenidas y analizadas posibilitan comprender formas y contornos de prácticas de gestión democrática, o su ausencia en algunos casos, en el día a día de las escuelas estaduales y municipales estudiadas. A Prova Brasil, além de estimar o desempenho dos alunos por meio de provas padronizadas, coleta dados para possibilitar estudos de fatores associados ao desempenho dos alunos utilizando questionários contextuais. O objetivo deste artigo é explorar elementos de gestão escolar democrática nas respostas de diretores da rede pública de Guarulhos (SP) no questionário da Prova Brasil de 2011. Foram respondidos 227 questionários com 212 questões de múltipla escolha, 165 por diretores das escolas estaduais e 62 por diretores das escolas municipais. Os conceitos participação, autonomia e acesso e permanência foram cotejados com as respostas dos diretores às questões que se aproximavam dessas temáticas. As informações obtidas e analisadas possibilitam compreender formas e contornos de práticas de gestão democrática, ou ausência delas, em alguns casos, no cotidiano das escolas estaduais e municipais estudadas. Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/348510.18222/eae.v27i64.3485Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-2401984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485/3161Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Cristiane2016-05-20T22:20:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3485Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-20T22:20:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management Evaluación externa y escuelas públicas: elementos de gestión escolar democrática Avaliação externa e escolas públicas: elementos de gestão escolar democrática |
title |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management |
spellingShingle |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management Machado, Cristiane External Evaluation Public Schools Democratic School Management Contextual Questionnaire Evaluación Externa Escuelas Públicas Gestión Escolar Democrática Cuestionario de Contexto Avaliação Externa Escolas Públicas Gestão Escolar Democrática Questionário Contextual Gestão democrática |
title_short |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management |
title_full |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management |
title_fullStr |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management |
title_full_unstemmed |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management |
title_sort |
External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management |
author |
Machado, Cristiane |
author_facet |
Machado, Cristiane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Cristiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
External Evaluation Public Schools Democratic School Management Contextual Questionnaire Evaluación Externa Escuelas Públicas Gestión Escolar Democrática Cuestionario de Contexto Avaliação Externa Escolas Públicas Gestão Escolar Democrática Questionário Contextual Gestão democrática |
topic |
External Evaluation Public Schools Democratic School Management Contextual Questionnaire Evaluación Externa Escuelas Públicas Gestión Escolar Democrática Cuestionario de Contexto Avaliação Externa Escolas Públicas Gestão Escolar Democrática Questionário Contextual Gestão democrática |
description |
The Prova Brasil, in addition to assess student performance by means of standardized tests, collects data to enable studies of factors associated with student performance using contextual questionnaires. The aim of this article is to explore elements of democratic school management in the responses of directors from the public schools in Guarulhos (SP) in the questionnaire from the 2011 Prova Brasil. There were responses to 227 questionnaires, with 212 multiple-choice questions, from 165 directors of state schools and 62 directors of city schools. The concepts of participation, autonomy and access and permanence were compared to the responses of the directors to questions approaching these themes. The information obtained and analyzed made it possible to understand the forms and contours of democratic management practices or, in some cases, lack thereof, in the daily life of the state and city schools studied. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485 10.18222/eae.v27i64.3485 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v27i64.3485 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3485/3161 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240 Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240 Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 218-240 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422036881408 |