Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos Torres, Carlos Alberto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira Garcias, Marcos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7705
Resumo: In this study we estimated the impact of child labor on school performance among elementary public-school students in the state of Paraná, assessing the role of heterogeneity in the magnitude of the impact. For this purpose, we used data from Prova Brasil from 2007 to 2015, concerning 5th and 9th grade students. The impact was measured with the Propensity Score Matching (PSM) method. Results show that there is no evidence of significant temporal changes in child labor levels in the state, although a slight tendency to its reduction is observed. Students who work at home and in the market tend to have a worse academic performance. Such negative effect is less clear in some mesoregions, proving that this impact is heterogeneous.
id FCC-2_f506002e4c1ac9c00deea1e762bab246
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7705
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in ParanáHeterogeneidad del impacto del trabajo infantil en el rendimiento escolar de ParanáHeterogeneidade do impacto do trabalho infantil no rendimento escolar do ParanáTrabalho Infantil Heterogeneidade Rendimento Escolar Avaliação do DesempenhoChild Labor Heterogeneity School Performance School Performance AssessmentTrabajo Infantil Heterogeneidad Rendimiento Escolar Evaluación del DesempeñoIn this study we estimated the impact of child labor on school performance among elementary public-school students in the state of Paraná, assessing the role of heterogeneity in the magnitude of the impact. For this purpose, we used data from Prova Brasil from 2007 to 2015, concerning 5th and 9th grade students. The impact was measured with the Propensity Score Matching (PSM) method. Results show that there is no evidence of significant temporal changes in child labor levels in the state, although a slight tendency to its reduction is observed. Students who work at home and in the market tend to have a worse academic performance. Such negative effect is less clear in some mesoregions, proving that this impact is heterogeneous.En este estudio se estimó el impacto del trabajo infantil sobre el desempeño escolar en estudiantes de la educación básica pública en el estado de Paraná, evaluando la existencia de heterogeneidad en la magnitud del impacto. Para ello se utilizaron datos de la Prueba Brasil del 2007 al 2015, considerando los alumnos del 5º al 9º año. El impacto fue mensurado con el método Propensity Score Matching (PSM). Los resultados muestran que no hubo cambios temporales significativos en los niveles de trabajo infantil en el estado para los años evaluados, aunque se verificó una leve tendencia a la reducción. Estudiantes que trabajan en casa y en el mercado tienden a tener un peor desempeño académico. Tal efecto negativo es menor en algunas mesorregiones, lo que pone de manifiesto que hay heterogeneidad en este impacto.Neste estudo, estimou-se o impacto do trabalho infantil sobre o desempenho escolar em discentes do ensino fundamental público no estado do Paraná, avaliando a existência da heterogeneidade na magnitude do impacto. Para tanto, foram utilizados dados da Prova Brasil de 2007 a 2015, considerando os discentes da 5ª e 9ª séries. O impacto foi mensurado com o método Propensity Score Matching (PSM). Os resultados mostram que não houve mudanças temporais significativas nos níveis de trabalho infantil no estado nos anos avaliados, embora haja uma leve tendência de redução. Discentes que trabalham em casa e no mercado tendem a ter um pior desempenho acadêmico. Tal efeito negativo é menor em algumas mesorregiões, evidenciando que há heterogeneidade nesse impacto.Fundação Carlos Chagas2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/770510.18222/eae.v31i78.7705Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-6501984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7705/4122Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos Torres, Carlos AlbertoOliveira Garcias, Marcos de2024-01-24T14:09:11Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7705Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:09:11Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
Heterogeneidad del impacto del trabajo infantil en el rendimiento escolar de Paraná
Heterogeneidade do impacto do trabalho infantil no rendimento escolar do Paraná
title Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
spellingShingle Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
Ramos Torres, Carlos Alberto
Trabalho Infantil
Heterogeneidade
Rendimento Escolar
Avaliação do Desempenho
Child Labor
Heterogeneity
School Performance
School Performance Assessment
Trabajo Infantil
Heterogeneidad
Rendimiento Escolar
Evaluación del Desempeño
title_short Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
title_full Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
title_fullStr Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
title_full_unstemmed Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
title_sort Heterogeneity of the impact of child labor on school performance in Paraná
author Ramos Torres, Carlos Alberto
author_facet Ramos Torres, Carlos Alberto
Oliveira Garcias, Marcos de
author_role author
author2 Oliveira Garcias, Marcos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos Torres, Carlos Alberto
Oliveira Garcias, Marcos de
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho Infantil
Heterogeneidade
Rendimento Escolar
Avaliação do Desempenho
Child Labor
Heterogeneity
School Performance
School Performance Assessment
Trabajo Infantil
Heterogeneidad
Rendimiento Escolar
Evaluación del Desempeño
topic Trabalho Infantil
Heterogeneidade
Rendimento Escolar
Avaliação do Desempenho
Child Labor
Heterogeneity
School Performance
School Performance Assessment
Trabajo Infantil
Heterogeneidad
Rendimiento Escolar
Evaluación del Desempeño
description In this study we estimated the impact of child labor on school performance among elementary public-school students in the state of Paraná, assessing the role of heterogeneity in the magnitude of the impact. For this purpose, we used data from Prova Brasil from 2007 to 2015, concerning 5th and 9th grade students. The impact was measured with the Propensity Score Matching (PSM) method. Results show that there is no evidence of significant temporal changes in child labor levels in the state, although a slight tendency to its reduction is observed. Students who work at home and in the market tend to have a worse academic performance. Such negative effect is less clear in some mesoregions, proving that this impact is heterogeneous.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7705
10.18222/eae.v31i78.7705
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7705
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i78.7705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7705/4122
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 626-650
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423175634944