A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
DOI: | 10.1590/S0104-40362021002903286 |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286 |
Resumo: | This study performs a multivariate statistical analysis of principal components (PCA) to establish school performance standards for the 5th and 9th grades of the municipal schools in Ribeirão Preto. The mathematical equations obtained from two-dimensional PCA graphs reveal that the percentages of students with adequate learning in Portuguese language and mathematics are the most significant indicators to explain such performance patterns. From this analysis, it was possible to establish school performance vectors for each of the schools in the two elementary school years considered here. Finally, it was possible to establish a quantitative indicator of the heterogeneity for each of the school levels investigated. |
id |
CESGRANRIO_ffda69bc501f45ebf50a269587c6d671 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/3286 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
spelling |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schoolsUn análisis estadístico multivariado del desempeño en las escuelas municipales de Ribeirão PretoUma análise estatística multivariada do desempenho das escolas municipais de Ribeirão PretoSchool Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão PretoDesempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão PretoEducaçãoDesempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão PretoThis study performs a multivariate statistical analysis of principal components (PCA) to establish school performance standards for the 5th and 9th grades of the municipal schools in Ribeirão Preto. The mathematical equations obtained from two-dimensional PCA graphs reveal that the percentages of students with adequate learning in Portuguese language and mathematics are the most significant indicators to explain such performance patterns. From this analysis, it was possible to establish school performance vectors for each of the schools in the two elementary school years considered here. Finally, it was possible to establish a quantitative indicator of the heterogeneity for each of the school levels investigated.Este estudio realiza un análisis estadístico multivariado de componentes principales (ACP) para establecer estándares de desempeño escolar para los grados 5º y 9º de la escuela primaria en las escuelas municipales de Ribeirão Preto. Las ecuaciones matemáticas obtenidas de los gráficos bidimensionales de ACP_revelan que los porcentajes de estudiantes con un aprendizaje adecuado en portugués y en matemáticas son los indicadores más significativos para explicar dichos patrones de desempeño.. A partir de este análisis, fue posible establecer vectores de desempeño escolar para cada una de las escuelas de los dos años de Educación Primaria aquí considerados. Esto permitió la construcción de un indicador de heterogeneidad para las escuelas del sistema municipal de Educación de Ribeirão Preto.Esse estudo faz uma análise estatística multivariada de componentes principais (ACP) para estabelecer padrões de desempenho escolar para o 5° e o 9° ano do Ensino Fundamental das escolas municipais de Ribeirão Preto. As equações matemáticas obtidas de gráficos bidimensionais de ACP revelam que os percentuais de alunos com aprendizado adequado em língua portuguesa e em matemática são os indicadores mais significativos para explicar tais padrões de desempenho. A partir dessa análise, foi possível estabelecer vetores de desempenho escolar para cada uma das escolas dos dois anos escolares do Ensino Fundamental aqui considerados. Isso permitiu construir um indicador de heterogeneidade para as escolas da rede municipal de Educação de Ribeirão Preto.Fundação CesgranrioBanco Santander (Programa Santander Universidades)Ramos, Mozart NevesFilho, Antonio José da CostaSilva, João Bosco Paraíso daNascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/328610.1590/S0104-40362021002903286Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 857-8731809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1501https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1502https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1503AméricasDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/3286Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools Un análisis estadístico multivariado del desempeño en las escuelas municipales de Ribeirão Preto Uma análise estatística multivariada do desempenho das escolas municipais de Ribeirão Preto |
title |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools |
spellingShingle |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools Ramos, Mozart Neves School Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão Preto Desempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão Preto Educação Desempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão Preto Ramos, Mozart Neves School Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão Preto Desempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão Preto Educação Desempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão Preto |
title_short |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools |
title_full |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools |
title_fullStr |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools |
title_full_unstemmed |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools |
title_sort |
A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools |
author |
Ramos, Mozart Neves |
author_facet |
Ramos, Mozart Neves Ramos, Mozart Neves Filho, Antonio José da Costa Silva, João Bosco Paraíso da Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Filho, Antonio José da Costa Silva, João Bosco Paraíso da Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do |
author_role |
author |
author2 |
Filho, Antonio José da Costa Silva, João Bosco Paraíso da Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Banco Santander (Programa Santander Universidades) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Mozart Neves Filho, Antonio José da Costa Silva, João Bosco Paraíso da Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão Preto Desempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão Preto Educação Desempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão Preto |
topic |
School Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão Preto Desempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão Preto Educação Desempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão Preto |
description |
This study performs a multivariate statistical analysis of principal components (PCA) to establish school performance standards for the 5th and 9th grades of the municipal schools in Ribeirão Preto. The mathematical equations obtained from two-dimensional PCA graphs reveal that the percentages of students with adequate learning in Portuguese language and mathematics are the most significant indicators to explain such performance patterns. From this analysis, it was possible to establish school performance vectors for each of the schools in the two elementary school years considered here. Finally, it was possible to establish a quantitative indicator of the heterogeneity for each of the school levels investigated. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286 10.1590/S0104-40362021002903286 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362021002903286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1501 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1502 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Américas |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 857-873 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1822169284128800768 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0104-40362021002903286 |