Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nicola, Rosane de Mello Santo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Amante, Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582
Resumo: The present article aims to describe intervention, using rubrics, in the evaluation of student performance, production and procedures related to a given competency. It is based on the edumetric approach, recognizably more fair for the evaluation of competencies, due to its training function. Aspects of this new culture of evaluation are revealed, as well as evaluation criteria, qualitative levels and a grading strategy using rubrics. A case study of the construction of a rubric by a professor in higher education, and its reformulation under the guidance of one of the present authors, is presented. It is based on the consistency dimension of a pedagogical evaluation design model in a digital context. It reflects on the need for technical support for the teacher, in order to construct rubrics under the proposed model.
id FCC-2_fb9b0b50f1938467d4a5e441ff08fe7d
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7582
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher educationRúbricas: evaluación de desempeño orientada a las competencias en la educación superiorRubricas: avaliação de desempenho orientada às competências na educação superiorInstrumento de Medida Evaluación de Competencias Criterio de Evaluación Enseñanza SuperiorInstrumentos de AvaliaçãoAvaliação de Competências Critérios de Avaliação Educação SuperiorMeasuring Instrument Skills Evaluation Evaluation Criteria Higher EducationThe present article aims to describe intervention, using rubrics, in the evaluation of student performance, production and procedures related to a given competency. It is based on the edumetric approach, recognizably more fair for the evaluation of competencies, due to its training function. Aspects of this new culture of evaluation are revealed, as well as evaluation criteria, qualitative levels and a grading strategy using rubrics. A case study of the construction of a rubric by a professor in higher education, and its reformulation under the guidance of one of the present authors, is presented. It is based on the consistency dimension of a pedagogical evaluation design model in a digital context. It reflects on the need for technical support for the teacher, in order to construct rubrics under the proposed model.El artículo tiene el propósito de describir la mediación por rúbricas en la evaluación de desempeño, producción y procedimientos de los estudiantes, relacionados con una determinada competencia. Se fundamenta en el abordaje edumétrico, reconocidamente más justo para la evaluación de competencias, por su función formadora. Se exponen aspectos de esta nueva cultura de evaluación, así como criterios de evaluación, niveles cualitativos y estrategia de atribución de nota por medio de rúbricas. Se presenta un estudio de caso de construcción de rúbrica por un profesor de educación superior y su reformulación bajo la orientación de una de las autoras, con base en la dimensión de consistencia de un modelo de diseño de evaluación pedagógica en un contexto digital. Se reflexiona sobre la necesidad de apoyo técnico al docente para la construcción de rúbricas en el modelo propuesto.O artigo visa a descrever a mediação por rubricas na avaliação de desempenho, produção e procedimentos dos estudantes, relacionados a uma dada competência. Fundamenta-se na abordagem edumétrica, reconhecidamente mais justa para a avaliação de competências, por sua função formadora. Expõem-se aspectos dessa nova cultura de avaliação, bem como critérios de avaliação, níveis qualitativos e estratégia de atribuição de nota por meio de rubricas. Apresenta-se um estudo de caso de construção de rubrica por um professor de educação superior e sua reformulação sob orientação de uma das autoras, com base na dimensão consistência de um modelo de design de avaliação pedagógica em contexto digital. Reflete-se sobre a necessidade de apoio técnico ao docente para a construção de rubricas no modelo proposto.Fundação Carlos Chagas2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/758210.18222/eae.v32.7582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e075821984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582/4323Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNicola, Rosane de Mello SantoAmante, Lúcia2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7582Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
Rúbricas: evaluación de desempeño orientada a las competencias en la educación superior
Rubricas: avaliação de desempenho orientada às competências na educação superior
title Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
spellingShingle Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
Nicola, Rosane de Mello Santo
Instrumento de Medida
Evaluación de Competencias
Criterio de Evaluación
Enseñanza Superior
Instrumentos de Avaliação
Avaliação de Competências
Critérios de Avaliação
Educação Superior
Measuring Instrument
Skills Evaluation
Evaluation Criteria
Higher Education
title_short Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
title_full Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
title_fullStr Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
title_full_unstemmed Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
title_sort Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
author Nicola, Rosane de Mello Santo
author_facet Nicola, Rosane de Mello Santo
Amante, Lúcia
author_role author
author2 Amante, Lúcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nicola, Rosane de Mello Santo
Amante, Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Instrumento de Medida
Evaluación de Competencias
Criterio de Evaluación
Enseñanza Superior
Instrumentos de Avaliação
Avaliação de Competências
Critérios de Avaliação
Educação Superior
Measuring Instrument
Skills Evaluation
Evaluation Criteria
Higher Education
topic Instrumento de Medida
Evaluación de Competencias
Criterio de Evaluación
Enseñanza Superior
Instrumentos de Avaliação
Avaliação de Competências
Critérios de Avaliação
Educação Superior
Measuring Instrument
Skills Evaluation
Evaluation Criteria
Higher Education
description The present article aims to describe intervention, using rubrics, in the evaluation of student performance, production and procedures related to a given competency. It is based on the edumetric approach, recognizably more fair for the evaluation of competencies, due to its training function. Aspects of this new culture of evaluation are revealed, as well as evaluation criteria, qualitative levels and a grading strategy using rubrics. A case study of the construction of a rubric by a professor in higher education, and its reformulation under the guidance of one of the present authors, is presented. It is based on the consistency dimension of a pedagogical evaluation design model in a digital context. It reflects on the need for technical support for the teacher, in order to construct rubrics under the proposed model.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582
10.18222/eae.v32.7582
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.7582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582/4323
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07582
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07582
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423163052032