Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582 |
Resumo: | The present article aims to describe intervention, using rubrics, in the evaluation of student performance, production and procedures related to a given competency. It is based on the edumetric approach, recognizably more fair for the evaluation of competencies, due to its training function. Aspects of this new culture of evaluation are revealed, as well as evaluation criteria, qualitative levels and a grading strategy using rubrics. A case study of the construction of a rubric by a professor in higher education, and its reformulation under the guidance of one of the present authors, is presented. It is based on the consistency dimension of a pedagogical evaluation design model in a digital context. It reflects on the need for technical support for the teacher, in order to construct rubrics under the proposed model. |
id |
FCC-2_fb9b0b50f1938467d4a5e441ff08fe7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7582 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher educationRúbricas: evaluación de desempeño orientada a las competencias en la educación superiorRubricas: avaliação de desempenho orientada às competências na educação superiorInstrumento de Medida Evaluación de Competencias Criterio de Evaluación Enseñanza SuperiorInstrumentos de AvaliaçãoAvaliação de Competências Critérios de Avaliação Educação SuperiorMeasuring Instrument Skills Evaluation Evaluation Criteria Higher EducationThe present article aims to describe intervention, using rubrics, in the evaluation of student performance, production and procedures related to a given competency. It is based on the edumetric approach, recognizably more fair for the evaluation of competencies, due to its training function. Aspects of this new culture of evaluation are revealed, as well as evaluation criteria, qualitative levels and a grading strategy using rubrics. A case study of the construction of a rubric by a professor in higher education, and its reformulation under the guidance of one of the present authors, is presented. It is based on the consistency dimension of a pedagogical evaluation design model in a digital context. It reflects on the need for technical support for the teacher, in order to construct rubrics under the proposed model.El artículo tiene el propósito de describir la mediación por rúbricas en la evaluación de desempeño, producción y procedimientos de los estudiantes, relacionados con una determinada competencia. Se fundamenta en el abordaje edumétrico, reconocidamente más justo para la evaluación de competencias, por su función formadora. Se exponen aspectos de esta nueva cultura de evaluación, así como criterios de evaluación, niveles cualitativos y estrategia de atribución de nota por medio de rúbricas. Se presenta un estudio de caso de construcción de rúbrica por un profesor de educación superior y su reformulación bajo la orientación de una de las autoras, con base en la dimensión de consistencia de un modelo de diseño de evaluación pedagógica en un contexto digital. Se reflexiona sobre la necesidad de apoyo técnico al docente para la construcción de rúbricas en el modelo propuesto.O artigo visa a descrever a mediação por rubricas na avaliação de desempenho, produção e procedimentos dos estudantes, relacionados a uma dada competência. Fundamenta-se na abordagem edumétrica, reconhecidamente mais justa para a avaliação de competências, por sua função formadora. Expõem-se aspectos dessa nova cultura de avaliação, bem como critérios de avaliação, níveis qualitativos e estratégia de atribuição de nota por meio de rubricas. Apresenta-se um estudo de caso de construção de rubrica por um professor de educação superior e sua reformulação sob orientação de uma das autoras, com base na dimensão consistência de um modelo de design de avaliação pedagógica em contexto digital. Reflete-se sobre a necessidade de apoio técnico ao docente para a construção de rubricas no modelo proposto.Fundação Carlos Chagas2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/758210.18222/eae.v32.7582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07582Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e075821984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582/4323Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNicola, Rosane de Mello SantoAmante, Lúcia2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7582Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education Rúbricas: evaluación de desempeño orientada a las competencias en la educación superior Rubricas: avaliação de desempenho orientada às competências na educação superior |
title |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education |
spellingShingle |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education Nicola, Rosane de Mello Santo Instrumento de Medida Evaluación de Competencias Criterio de Evaluación Enseñanza Superior Instrumentos de Avaliação Avaliação de Competências Critérios de Avaliação Educação Superior Measuring Instrument Skills Evaluation Evaluation Criteria Higher Education |
title_short |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education |
title_full |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education |
title_fullStr |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education |
title_full_unstemmed |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education |
title_sort |
Rubrics: performance assessment oriented to skills in higher education |
author |
Nicola, Rosane de Mello Santo |
author_facet |
Nicola, Rosane de Mello Santo Amante, Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Amante, Lúcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nicola, Rosane de Mello Santo Amante, Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Instrumento de Medida Evaluación de Competencias Criterio de Evaluación Enseñanza Superior Instrumentos de Avaliação Avaliação de Competências Critérios de Avaliação Educação Superior Measuring Instrument Skills Evaluation Evaluation Criteria Higher Education |
topic |
Instrumento de Medida Evaluación de Competencias Criterio de Evaluación Enseñanza Superior Instrumentos de Avaliação Avaliação de Competências Critérios de Avaliação Educação Superior Measuring Instrument Skills Evaluation Evaluation Criteria Higher Education |
description |
The present article aims to describe intervention, using rubrics, in the evaluation of student performance, production and procedures related to a given competency. It is based on the edumetric approach, recognizably more fair for the evaluation of competencies, due to its training function. Aspects of this new culture of evaluation are revealed, as well as evaluation criteria, qualitative levels and a grading strategy using rubrics. A case study of the construction of a rubric by a professor in higher education, and its reformulation under the guidance of one of the present authors, is presented. It is based on the consistency dimension of a pedagogical evaluation design model in a digital context. It reflects on the need for technical support for the teacher, in order to construct rubrics under the proposed model. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582 10.18222/eae.v32.7582 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.7582 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7582/4323 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07582 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07582 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07582 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423163052032 |