Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Sandra Zákia
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pimenta, Cláudia Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3778
Resumo: Based on documentary research, foreign initiatives of assessment and accreditation of institutions of early childhood educational are characterized, with regard to their purpose and operation. Results of studies from Brazilian researchers who have relied on initiatives from other countries in order to analyze the quality of early childhood education in national contexts are brought together. Proposals were selected that can show steps to be taken in Brazil, under public administration, regarding the assessment of this stage of basic education, in the implementation of the National Education Plan and the duty of the State to ensure quality education for all.
id FCC-2_ff5469036cedb64792ca4bed2bf35103
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3778
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiativesEvaluación de la educación infantil: aportes de iniciativas extranjerasAvaliação da educação infantil: aportes de iniciativas estrangeirasInstitutional AssessmentEarly Childhood EducationQuality AssessmentMethods of AssessmentEvaluación InstitucionalEducación InfantilEvaluación De La CalidadMétodos De EvaluaciónAvaliação InstitucionalEducação InfantilAvaliação da QualidadeMétodos de AvaliaçãoAvaliação da Educação InfantilBased on documentary research, foreign initiatives of assessment and accreditation of institutions of early childhood educational are characterized, with regard to their purpose and operation. Results of studies from Brazilian researchers who have relied on initiatives from other countries in order to analyze the quality of early childhood education in national contexts are brought together. Proposals were selected that can show steps to be taken in Brazil, under public administration, regarding the assessment of this stage of basic education, in the implementation of the National Education Plan and the duty of the State to ensure quality education for all.En base a investigación documentaria se caracterizan iniciativas extranjeras de evaluación y acreditación de instituciones de educación infantil en lo que concierne a sus propósitos y operacionalización. Asimismo, se reúnen resultados de estudios de investigadores brasileños que recurrieron a iniciativas de otros países para analizar la calidad de la educación infantil en contextos nacionales. Se seleccionan proposiciones que se muestran potencialmente capaces de iluminar delineamientos a adoptar en Brasil, en el ámbito de la gestión pública, en lo que atañe a la evaluación de esta etapa de la educación básica, para concretar lo que prevé el Plan Nacional de Educación y el deber del Estado de asegurar educación de calidad para todos.Com base em pesquisa documental, são caracterizadas iniciativas estrangeiras de avaliação e de credenciamento de instituições de educação infantil quanto aos seus propósitos e sua operacionalização. São ainda reunidos resultados de estudos de pesquisadores brasileiros que têm recorrido às iniciativas de outros países para analisar a qualidade da educação infantil em contextos nacionais. Foram selecionadas proposições que se mostram potencialmente capazes de iluminar delineamentos a serem assumidos no Brasil, no âmbito da gestão pública, no que tange à avaliação dessa etapa da educação básica, vindo a dar concretude ao que prevê o Plano Nacional de Educação e ao dever do Estado de garantir educação de qualidade para todos.Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/377810.18222/eae.v0ix.3778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-4061984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3778/3194Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Sandra ZákiaPimenta, Cláudia Oliveira2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3778Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
Evaluación de la educación infantil: aportes de iniciativas extranjeras
Avaliação da educação infantil: aportes de iniciativas estrangeiras
title Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
spellingShingle Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
Sousa, Sandra Zákia
Institutional Assessment
Early Childhood Education
Quality Assessment
Methods of Assessment
Evaluación Institucional
Educación Infantil
Evaluación De La Calidad
Métodos De Evaluación
Avaliação Institucional
Educação Infantil
Avaliação da Qualidade
Métodos de Avaliação
Avaliação da Educação Infantil
title_short Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
title_full Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
title_fullStr Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
title_full_unstemmed Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
title_sort Evaluation Of early childhood education: contributions from foreign initiatives
author Sousa, Sandra Zákia
author_facet Sousa, Sandra Zákia
Pimenta, Cláudia Oliveira
author_role author
author2 Pimenta, Cláudia Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Sandra Zákia
Pimenta, Cláudia Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Institutional Assessment
Early Childhood Education
Quality Assessment
Methods of Assessment
Evaluación Institucional
Educación Infantil
Evaluación De La Calidad
Métodos De Evaluación
Avaliação Institucional
Educação Infantil
Avaliação da Qualidade
Métodos de Avaliação
Avaliação da Educação Infantil
topic Institutional Assessment
Early Childhood Education
Quality Assessment
Methods of Assessment
Evaluación Institucional
Educación Infantil
Evaluación De La Calidad
Métodos De Evaluación
Avaliação Institucional
Educação Infantil
Avaliação da Qualidade
Métodos de Avaliação
Avaliação da Educação Infantil
description Based on documentary research, foreign initiatives of assessment and accreditation of institutions of early childhood educational are characterized, with regard to their purpose and operation. Results of studies from Brazilian researchers who have relied on initiatives from other countries in order to analyze the quality of early childhood education in national contexts are brought together. Proposals were selected that can show steps to be taken in Brazil, under public administration, regarding the assessment of this stage of basic education, in the implementation of the National Education Plan and the duty of the State to ensure quality education for all.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3778
10.18222/eae.v0ix.3778
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3778
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.3778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3778/3194
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 376-406
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422399688704