Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Cláudia Oliveira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5143
Resumo: This article aims to present research results intended to identify possible contributions from the Australian experience in evaluation early childhood education, in order to analyze similar initiatives existent in Brazil. It is based on documentary analysis and information collected in loco, when we conducted research internship abroad, at the Graduate School of Education of the University of Melbourne, Australia, in 2016. The results of the study show that the Australian evaluation initiative reflects the concern with dimensions of quality which are considered fundamental, by the legislation and documents guiding children’s education in Brazil, even though the social and educational contexts are very different in both countries. Furthermore, they indicate the importance of articulation and federative collaboration between federal, state and municipal governments for the deployment of policies focused on early childhood.
id FCC-2_e7ba4ec285ed4b17982d6d788d8bffb2
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5143
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for BrazilEvaluación de la educación infantil en Australia: contribuciones para BrasilAvaliação da educação infantil na Austrália: contribuições para o BrasilEducation AssessmentEarly Childhood EducationQuality of EducationAustralia.Evaluación de la EducaciónEducación InfantilCalidad de la EducaciónAustralia.Avaliação da EducaçãoEducação InfantilQualidade da EducaçãoAustrália.This article aims to present research results intended to identify possible contributions from the Australian experience in evaluation early childhood education, in order to analyze similar initiatives existent in Brazil. It is based on documentary analysis and information collected in loco, when we conducted research internship abroad, at the Graduate School of Education of the University of Melbourne, Australia, in 2016. The results of the study show that the Australian evaluation initiative reflects the concern with dimensions of quality which are considered fundamental, by the legislation and documents guiding children’s education in Brazil, even though the social and educational contexts are very different in both countries. Furthermore, they indicate the importance of articulation and federative collaboration between federal, state and municipal governments for the deployment of policies focused on early childhood.Este artículo tiene el propósito de presentar resultados de una investigación que tuvo el objetivo de identificar eventuales contribuciones de la experiencia de evaluación de la educación infantil australiana para analizar iniciativas de la misma naturaleza en curso en Brasil. Su base es el análisis documental e informaciones recogidas in loco, cuando se realizó la práctica de investigación en el exterior, en la Graduate School of Education de la Universidad de Melbourne, Australia, en el 2016. Los resultados del estudio evidencian que el diseño evaluativo australiano refleja la preocupación con dimensiones de la calidad consideradas como fundamentales por la legislación y documentos orientadores de la educación infantil en Brasil, aunque los contextos social y educacional de ambos países sean bastante diferentes. Además, indican la importancia de la articulación y colaboración entre entes federados para la implantación de políticas destinadas a la primera infancia.Este artigo tem o propósito de apresentar resultados de investigação cujo objetivo foi identificar eventuais contribuições da experiência de avaliação da educação infantil australiana para a análise de iniciativas da mesma natureza, em curso no Brasil. Tem como base análise documental e informações coletadas in loco, quando da realização de estágio de pesquisa no exterior, na Graduate School of Education da Universidade de Melbourne, Austrália, em 2016. Os resultados do estudo evidenciam que o desenho avaliativo australiano reflete a preocupação com dimensões da qualidade consideradas fundamentais pela legislação e documentos norteadores da educação infantil no Brasil, ainda que os contextos social e educacional de ambos os países sejam bem diferentes. Ademais, indicam a importância da articulação e colaboração entre entes federados para a implantação de políticas voltadas para a primeira infância.Fundação Carlos Chagas2018-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/514310.18222/eae.v29i70.5143Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-1321984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5143/3558Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPimenta, Cláudia Oliveira2024-01-23T12:28:23Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5143Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T12:28:23Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
Evaluación de la educación infantil en Australia: contribuciones para Brasil
Avaliação da educação infantil na Austrália: contribuições para o Brasil
title Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
spellingShingle Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
Pimenta, Cláudia Oliveira
Education Assessment
Early Childhood Education
Quality of Education
Australia.
Evaluación de la Educación
Educación Infantil
Calidad de la Educación
Australia.
Avaliação da Educação
Educação Infantil
Qualidade da Educação
Austrália.
title_short Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
title_full Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
title_fullStr Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
title_full_unstemmed Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
title_sort Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil
author Pimenta, Cláudia Oliveira
author_facet Pimenta, Cláudia Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimenta, Cláudia Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Education Assessment
Early Childhood Education
Quality of Education
Australia.
Evaluación de la Educación
Educación Infantil
Calidad de la Educación
Australia.
Avaliação da Educação
Educação Infantil
Qualidade da Educação
Austrália.
topic Education Assessment
Early Childhood Education
Quality of Education
Australia.
Evaluación de la Educación
Educación Infantil
Calidad de la Educación
Australia.
Avaliação da Educação
Educação Infantil
Qualidade da Educação
Austrália.
description This article aims to present research results intended to identify possible contributions from the Australian experience in evaluation early childhood education, in order to analyze similar initiatives existent in Brazil. It is based on documentary analysis and information collected in loco, when we conducted research internship abroad, at the Graduate School of Education of the University of Melbourne, Australia, in 2016. The results of the study show that the Australian evaluation initiative reflects the concern with dimensions of quality which are considered fundamental, by the legislation and documents guiding children’s education in Brazil, even though the social and educational contexts are very different in both countries. Furthermore, they indicate the importance of articulation and federative collaboration between federal, state and municipal governments for the deployment of policies focused on early childhood.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5143
10.18222/eae.v29i70.5143
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5143
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i70.5143
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5143/3558
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 70 (2018): jan./abr. 2018; 108-132
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422596820992