Resgate da memória dos perseguidos políticos no Brasil: currículos e saberes emancipatórios
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
Texto Completo: | https://doi.org/10.36524/ric.v5i1.273 http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/928 |
Resumo: | This article seeks to reflect on the importance of rescuing the memory of resistance to the military regime in Brazil as a fundamental element in the construction of an emancipatory educational project. In order for us to implement transitional justice in our country, the path would be a new educational project, not necessarily a school project, in which the revealed memories can have spaces of visibility and compose the horizons of the historical sense of the new generations. Thus, the question that guides this article is: In what way an emancipatory educational project would use memory as a factor of empowerment of the individuals' awareness? |
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Resgate da memória dos perseguidos políticos no Brasil: currículos e saberes emancipatóriosCurrículoPerseguidos políticosMemóriaEducaçãoDireitosCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThis article seeks to reflect on the importance of rescuing the memory of resistance to the military regime in Brazil as a fundamental element in the construction of an emancipatory educational project. In order for us to implement transitional justice in our country, the path would be a new educational project, not necessarily a school project, in which the revealed memories can have spaces of visibility and compose the horizons of the historical sense of the new generations. Thus, the question that guides this article is: In what way an emancipatory educational project would use memory as a factor of empowerment of the individuals' awareness?Esta pesquisa apresenta reflexões acerca da importância do resgate da memória em torno da resistência ao regime militar no Brasil como um elemento fundamental na construção de uma educação emancipatória. Para que possa efetivar a justiça transicional em nosso país o caminho passaria por um novo projeto educativo, não necessariamente escolar, em que as memórias reveladas possam ter espaços de visibilidade e compor os horizontes de sentido histórico das novas gerações. Assim, a pergunta que norteia o presente artigo é: De que forma um projeto educativo emancipatório utilizaria a memória como fator de potencialização da tomada de consciência dos indivíduos?Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDV2021-02-10T18:44:39Z2021-02-102021-02-10T18:44:39Z2019-09-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleMACEDO, Yuri Miguel; FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti. Resgate da memória dos perseguidos políticos no Brasil: currículos e saberes emancipatórios. Revista Ifes Ciência, Espírito Santo, v. 5, n. 1, p. 137-147, jan./jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.36524/ric.v5i1.273. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/273.https://doi.org/10.36524/ric.v5i1.2732359-4799http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/928porRevista Ifes CiênciaMacedo, Yuri MiguelFrancischetto, Gilsilene Passon Picorettiinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2021-02-11T03:00:49Zoai:191.252.194.60:fdv/928Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2021-02-11T03:00:49Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false |
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