The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Janete Fernandes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Diniz, Edileuda Soares, Santos, Aline Fernanda dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/302
Resumo: This article aims to meet the academic profile of the students of the School of Librarianship UFMT/CUR, corresponding to the 2009-2012 period. This is a qualitative case study of an exploratory nature, whose purpose was to find out how to access these students to the Course, is via vestibular and/or ENEM/SISU. We opted for the use of the questionnaire with objective questions, although qualitative character, as an instrument of data collection. The analysis and discussion of the results were developed by organizing the data into categories of analysis, so that it was possible to weave arguments, considering the theoretical grounding and the objectives outlined. It was concluded that the two forms of access, the vestibular and the ENEM / SISU showed similarities when the profile of the subjects surveyed. The results evidenced the rise indicative of changes related to income, the employment situation and the expectation in relation to the Course. To raise the question about the best way to access University, respondents had no opinion on the most appropriate
id FEBAB-1_0dd3116f40d393a97713b071b0a19464
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/302
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case studyOs discentes do curso de biblioteconomia e o acesso ao ensino superior na UFMT/CUR - 2009 A 2012: um estudo de casoAcademic Profile. Librarianship. IES. Vestibular and ENEM/SISUPerfil Acadêmico. Biblioteconomia. IES. Vestibular. ENEM/SISUThis article aims to meet the academic profile of the students of the School of Librarianship UFMT/CUR, corresponding to the 2009-2012 period. This is a qualitative case study of an exploratory nature, whose purpose was to find out how to access these students to the Course, is via vestibular and/or ENEM/SISU. We opted for the use of the questionnaire with objective questions, although qualitative character, as an instrument of data collection. The analysis and discussion of the results were developed by organizing the data into categories of analysis, so that it was possible to weave arguments, considering the theoretical grounding and the objectives outlined. It was concluded that the two forms of access, the vestibular and the ENEM / SISU showed similarities when the profile of the subjects surveyed. The results evidenced the rise indicative of changes related to income, the employment situation and the expectation in relation to the Course. To raise the question about the best way to access University, respondents had no opinion on the most appropriateEste artigo tem como objetivo conhecer o perfil acadêmico dos discentes do Curso de Biblioteconomia da UFMT/CUR, no período correspondente a 2009-2012. Trata-se de um estudo de caso qualitativo de cunho exploratório, cuja finalidade foi averiguar a forma de acesso desses alunos ao Curso, se via vestibular e/ou ENEM/SISU. Optou-se pelo uso do questionário com questões objetivas, embora de caráter qualitativo, como instrumento de coleta de dados. A análise e a discussão dos resultados foram elaboradas por meio da organização dos dados em categorias de análise, de modo que fosse possível tecer argumentos, levando em consideração a fundamentação teórica e os objetivos traçados. Concluiu-se que as duas formas de acesso, o vestibular e o ENEM/SISU, apresentaram semelhanças quanto ao perfil dos sujeitos pesquisados. Os resultados evidenciaram o surgimento de indicativos de mudanças relacionados à renda, à situação de empregabilidade e à expectativa em relação ao Curso. Ao levantar a questão sobre a melhor forma de acesso à Universidade, os entrevistados não souberam opinar qual a mais adequada.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2016-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/302Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 11 n. 2 (2015); 108-1381980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/302/465Copyright (c) 2016 Janete Fernandes Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Janete FernandesDiniz, Edileuda SoaresSantos, Aline Fernanda dos2016-06-24T00:10:41Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/302Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2016-06-24T00:10:41RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
Os discentes do curso de biblioteconomia e o acesso ao ensino superior na UFMT/CUR - 2009 A 2012: um estudo de caso
title The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
spellingShingle The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
Silva, Janete Fernandes
Academic Profile. Librarianship. IES. Vestibular and ENEM/SISU
Perfil Acadêmico. Biblioteconomia. IES. Vestibular. ENEM/SISU
title_short The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
title_full The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
title_fullStr The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
title_full_unstemmed The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
title_sort The Students of Course Library and Access to Higher Education in UFMT / CUR - 2009-2012: a case study
author Silva, Janete Fernandes
author_facet Silva, Janete Fernandes
Diniz, Edileuda Soares
Santos, Aline Fernanda dos
author_role author
author2 Diniz, Edileuda Soares
Santos, Aline Fernanda dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Janete Fernandes
Diniz, Edileuda Soares
Santos, Aline Fernanda dos
dc.subject.por.fl_str_mv Academic Profile. Librarianship. IES. Vestibular and ENEM/SISU
Perfil Acadêmico. Biblioteconomia. IES. Vestibular. ENEM/SISU
topic Academic Profile. Librarianship. IES. Vestibular and ENEM/SISU
Perfil Acadêmico. Biblioteconomia. IES. Vestibular. ENEM/SISU
description This article aims to meet the academic profile of the students of the School of Librarianship UFMT/CUR, corresponding to the 2009-2012 period. This is a qualitative case study of an exploratory nature, whose purpose was to find out how to access these students to the Course, is via vestibular and/or ENEM/SISU. We opted for the use of the questionnaire with objective questions, although qualitative character, as an instrument of data collection. The analysis and discussion of the results were developed by organizing the data into categories of analysis, so that it was possible to weave arguments, considering the theoretical grounding and the objectives outlined. It was concluded that the two forms of access, the vestibular and the ENEM / SISU showed similarities when the profile of the subjects surveyed. The results evidenced the rise indicative of changes related to income, the employment situation and the expectation in relation to the Course. To raise the question about the best way to access University, respondents had no opinion on the most appropriate
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/302
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/302
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/302/465
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Janete Fernandes Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Janete Fernandes Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 11 n. 2 (2015); 108-138
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319775918587904