Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Gabriela Belmont de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665
Resumo: It displays contribution the media and information literacy for teaching and learning actions that can positively influence the formation of Librarianship course students in the Brazilian context, the appropriate media and information literacy, putting them into practice through interventions teaching. The objective was to provide a reflection on the media and information literacy training librarian and all learning contexts. The research sets up a qualitative approach to literature and exploratory nature. This is a contribution of innovative and social aspects interested in adopting new postures in this teaching-learning ambience, as well as assist in the understanding of the fundamental issues related to competence in information and media, allowing its appropriation formation of Librarianship courses and promoting the deepening of reflections sometimes pointed and the need to implement it as part of the basic training of the librarian
id FEBAB-1_4a026ca257e8917065f7d0185eb5ea95
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/665
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian ContextCompetência Informacional e Midiática no Ensino de Biblioteconomia: Apontamentos para o Contexto BrasileiroMedia and Information Literacy. Professional Qualification. Librarianship. TeachingCompetência informacional e midiática. Formação Profissional. Biblioteconomia. EnsinoIt displays contribution the media and information literacy for teaching and learning actions that can positively influence the formation of Librarianship course students in the Brazilian context, the appropriate media and information literacy, putting them into practice through interventions teaching. The objective was to provide a reflection on the media and information literacy training librarian and all learning contexts. The research sets up a qualitative approach to literature and exploratory nature. This is a contribution of innovative and social aspects interested in adopting new postures in this teaching-learning ambience, as well as assist in the understanding of the fundamental issues related to competence in information and media, allowing its appropriation formation of Librarianship courses and promoting the deepening of reflections sometimes pointed and the need to implement it as part of the basic training of the librarianApresenta a contribuição da competência em informação e mediática às ações de ensino aprendizagem que podem influenciar positivamente na formação dos discentes do curso de Biblioteconomia no contexto brasileiro, ao apropriar-se da competência em informação e mediática, colocando-a em prática por meio de intervenções pedagógicas. O objetivo foi proporcionar uma reflexão sobre a competência em informação e mediática ns formação do bibliotecário e a todos os contextos de aprendizagem.  A pesquisa configura-se por uma abordagem qualitativa de natureza bibliográfica e exploratória. Trata-se de uma contribuição de aspecto inovador e social aos interessados na adoção de novas posturas nesta ambiência de ensino-aprendizagem, além de auxiliar na compreensão das questões fundamentais relacionadas à competência em informação e mediática, possibilitando a sua apropriação junto aos cursos de Biblioteconomia e promovendo o aprofundamento das reflexões ora apontadas e a necessidade de implementá-la como parte da formação básica do bibliotecário.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2017-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 13 (2017): N. Especial - Competência Informacional e Midiática; 111-1351980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665/561https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665/572Copyright (c) 2017 Gabriela Belmont de Fariashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Gabriela Belmont de2017-01-29T13:10:18Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/665Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2017-01-29T13:10:18RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
Competência Informacional e Midiática no Ensino de Biblioteconomia: Apontamentos para o Contexto Brasileiro
title Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
spellingShingle Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
Farias, Gabriela Belmont de
Media and Information Literacy. Professional Qualification. Librarianship. Teaching
Competência informacional e midiática. Formação Profissional. Biblioteconomia. Ensino
title_short Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
title_full Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
title_fullStr Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
title_full_unstemmed Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
title_sort Media and Information Literacy in Librarianship Education: notes to the Brazilian Context
author Farias, Gabriela Belmont de
author_facet Farias, Gabriela Belmont de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Gabriela Belmont de
dc.subject.por.fl_str_mv Media and Information Literacy. Professional Qualification. Librarianship. Teaching
Competência informacional e midiática. Formação Profissional. Biblioteconomia. Ensino
topic Media and Information Literacy. Professional Qualification. Librarianship. Teaching
Competência informacional e midiática. Formação Profissional. Biblioteconomia. Ensino
description It displays contribution the media and information literacy for teaching and learning actions that can positively influence the formation of Librarianship course students in the Brazilian context, the appropriate media and information literacy, putting them into practice through interventions teaching. The objective was to provide a reflection on the media and information literacy training librarian and all learning contexts. The research sets up a qualitative approach to literature and exploratory nature. This is a contribution of innovative and social aspects interested in adopting new postures in this teaching-learning ambience, as well as assist in the understanding of the fundamental issues related to competence in information and media, allowing its appropriation formation of Librarianship courses and promoting the deepening of reflections sometimes pointed and the need to implement it as part of the basic training of the librarian
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665/561
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/665/572
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Gabriela Belmont de Farias
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Gabriela Belmont de Farias
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 13 (2017): N. Especial - Competência Informacional e Midiática; 111-135
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319776763740160