User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160 |
Resumo: | It deals with the relationship between user education and Information Literacy. In order to reach this goal, it presents the historical and conceptual evolution of information users and the themes of user education and information competence at national and world level. Furthermore, it presents elements close to user education and Information Literacy, which are the studies of information users and user behavior. The accomplishment of this task includes a bibliographical survey of the literature in the Portuguese and English languagesavailable in national and international databases. From the literature presented, the research identified conceptual congruence between the two spheres, in which both promote independent and lifelong learning through the development of skills, attitudes and values related to the use of resources and sources of information. A subtle difference was evidenced in the genesis of movements, in the representation of the library environment, and in the matter of information evaluation. In the end, it concludes that both movements associate Librarianship and Information Science with the educational role of librarians and libraries and the construction of a free and democratic society. |
id |
FEBAB-1_570646eeb287262430c4cbae13ccfa4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1160 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliationsEducação de usuários e competência em informação: interlocuções teóricas e práticasUser EducationInformation LiteracyInformation UserCompetência em informaçãoEducação de usuáriosUsuário da InformaçãoIt deals with the relationship between user education and Information Literacy. In order to reach this goal, it presents the historical and conceptual evolution of information users and the themes of user education and information competence at national and world level. Furthermore, it presents elements close to user education and Information Literacy, which are the studies of information users and user behavior. The accomplishment of this task includes a bibliographical survey of the literature in the Portuguese and English languagesavailable in national and international databases. From the literature presented, the research identified conceptual congruence between the two spheres, in which both promote independent and lifelong learning through the development of skills, attitudes and values related to the use of resources and sources of information. A subtle difference was evidenced in the genesis of movements, in the representation of the library environment, and in the matter of information evaluation. In the end, it concludes that both movements associate Librarianship and Information Science with the educational role of librarians and libraries and the construction of a free and democratic society.Artigo de reflexão que aborda interlocuções entre a educação de usuários e o movimento da competência em informação. Para atingir o objetivo, apresenta a evolução histórica e conceitual do “usuário da informação” e das temáticas da educação de usuários e da competência em informação, em nível nacional e mundial. Ainda, apresenta elementos próximos à educação de usuários e à competência em informação, que são os estudos de usuários da informação e de comportamento de usuários. A realização dessa tarefa inclui um levantamento bibliográfico da literatura nas línguas portuguesa e inglesa disponível em bases de dados nacionais e internacionais. A partir da literatura apresentada, a pesquisa identificou congruência conceitual entre as duas esferas, na ocasião em que ambas promovem o aprendizado autônomo e independente ao longo da vida por meio do desenvolvimento de habilidades, atitudes e valores relacionados à utilização dos recursos e fontes de informação. Uma tênue dessemelhança foi evidenciada na gênese dos movimentos, na representação do ambiente da biblioteca e na noção da avaliação da informação. Ao final, conclui-se que ambos os movimentos associam a Biblioteconomia e a Ciência da Informação ao papel educacional dos bibliotecários e das bibliotecas e à construção de uma sociedade livre e democrática.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2019-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 170-1931980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160/1106Copyright (c) 2018 Djuli Machado De Lucca, Marli Dias de Souza Pinto, Elizete Vieira Vitorinohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDe Lucca, Djuli MachadoPinto, Marli Dias de SouzaVitorino, Elizete Vieira2019-01-02T16:22:11Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1160Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2019-01-02T16:22:11RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations Educação de usuários e competência em informação: interlocuções teóricas e práticas |
title |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations |
spellingShingle |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations De Lucca, Djuli Machado User Education Information Literacy Information User Competência em informação Educação de usuários Usuário da Informação |
title_short |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations |
title_full |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations |
title_fullStr |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations |
title_full_unstemmed |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations |
title_sort |
User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations |
author |
De Lucca, Djuli Machado |
author_facet |
De Lucca, Djuli Machado Pinto, Marli Dias de Souza Vitorino, Elizete Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Marli Dias de Souza Vitorino, Elizete Vieira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Lucca, Djuli Machado Pinto, Marli Dias de Souza Vitorino, Elizete Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
User Education Information Literacy Information User Competência em informação Educação de usuários Usuário da Informação |
topic |
User Education Information Literacy Information User Competência em informação Educação de usuários Usuário da Informação |
description |
It deals with the relationship between user education and Information Literacy. In order to reach this goal, it presents the historical and conceptual evolution of information users and the themes of user education and information competence at national and world level. Furthermore, it presents elements close to user education and Information Literacy, which are the studies of information users and user behavior. The accomplishment of this task includes a bibliographical survey of the literature in the Portuguese and English languagesavailable in national and international databases. From the literature presented, the research identified conceptual congruence between the two spheres, in which both promote independent and lifelong learning through the development of skills, attitudes and values related to the use of resources and sources of information. A subtle difference was evidenced in the genesis of movements, in the representation of the library environment, and in the matter of information evaluation. In the end, it concludes that both movements associate Librarianship and Information Science with the educational role of librarians and libraries and the construction of a free and democratic society. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160/1106 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Djuli Machado De Lucca, Marli Dias de Souza Pinto, Elizete Vieira Vitorino https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Djuli Machado De Lucca, Marli Dias de Souza Pinto, Elizete Vieira Vitorino https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 170-193 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319778737160192 |