User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Lucca, Djuli Machado
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pinto, Marli Dias de Souza, Vitorino, Elizete Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160
Resumo: It deals with the relationship between user education and Information Literacy. In order to reach this goal, it presents the historical and conceptual evolution of information users and the themes of user education and information competence at national and world level. Furthermore, it presents elements close to user education and Information Literacy, which are the studies of information users and user behavior. The accomplishment of this task includes a bibliographical survey of the literature in the Portuguese and English languagesavailable in national and international databases. From the literature presented, the research identified conceptual congruence between the two spheres, in which both promote independent and lifelong learning through the development of skills, attitudes and values related to the use of resources and sources of information. A subtle difference was evidenced in the genesis of movements, in the representation of the library environment, and in the matter of information evaluation. In the end, it concludes that both movements associate Librarianship and Information Science with the educational role of librarians and libraries and the construction of a free and democratic society.
id FEBAB-1_570646eeb287262430c4cbae13ccfa4e
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1160
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliationsEducação de usuários e competência em informação: interlocuções teóricas e práticasUser EducationInformation LiteracyInformation UserCompetência em informaçãoEducação de usuáriosUsuário da InformaçãoIt deals with the relationship between user education and Information Literacy. In order to reach this goal, it presents the historical and conceptual evolution of information users and the themes of user education and information competence at national and world level. Furthermore, it presents elements close to user education and Information Literacy, which are the studies of information users and user behavior. The accomplishment of this task includes a bibliographical survey of the literature in the Portuguese and English languagesavailable in national and international databases. From the literature presented, the research identified conceptual congruence between the two spheres, in which both promote independent and lifelong learning through the development of skills, attitudes and values related to the use of resources and sources of information. A subtle difference was evidenced in the genesis of movements, in the representation of the library environment, and in the matter of information evaluation. In the end, it concludes that both movements associate Librarianship and Information Science with the educational role of librarians and libraries and the construction of a free and democratic society.Artigo de reflexão que aborda interlocuções entre a educação de usuários e o movimento da competência em informação. Para atingir o objetivo, apresenta a evolução histórica e conceitual do “usuário da informação” e das temáticas da educação de usuários e da competência em informação, em nível nacional e mundial. Ainda, apresenta elementos próximos à educação de usuários e à competência em informação, que são os estudos de usuários da informação e de comportamento de usuários. A realização dessa tarefa inclui um levantamento bibliográfico da literatura nas línguas portuguesa e inglesa disponível em bases de dados nacionais e internacionais. A partir da literatura apresentada, a pesquisa identificou congruência conceitual entre as duas esferas, na ocasião em que ambas promovem o aprendizado autônomo e independente ao longo da vida por meio do desenvolvimento de habilidades, atitudes e valores relacionados à utilização dos recursos e fontes de informação. Uma tênue dessemelhança foi evidenciada na gênese dos movimentos, na representação do ambiente da biblioteca e na noção da avaliação da informação. Ao final, conclui-se que ambos os movimentos associam a Biblioteconomia e a Ciência da Informação ao papel educacional dos bibliotecários e das bibliotecas e à construção de uma sociedade livre e democrática.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2019-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 170-1931980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160/1106Copyright (c) 2018 Djuli Machado De Lucca, Marli Dias de Souza Pinto, Elizete Vieira Vitorinohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDe Lucca, Djuli MachadoPinto, Marli Dias de SouzaVitorino, Elizete Vieira2019-01-02T16:22:11Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1160Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2019-01-02T16:22:11RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
Educação de usuários e competência em informação: interlocuções teóricas e práticas
title User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
spellingShingle User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
De Lucca, Djuli Machado
User Education
Information Literacy
Information User
Competência em informação
Educação de usuários
Usuário da Informação
title_short User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
title_full User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
title_fullStr User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
title_full_unstemmed User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
title_sort User education and Information Literacy: theoretical and practical affiliations
author De Lucca, Djuli Machado
author_facet De Lucca, Djuli Machado
Pinto, Marli Dias de Souza
Vitorino, Elizete Vieira
author_role author
author2 Pinto, Marli Dias de Souza
Vitorino, Elizete Vieira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Lucca, Djuli Machado
Pinto, Marli Dias de Souza
Vitorino, Elizete Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv User Education
Information Literacy
Information User
Competência em informação
Educação de usuários
Usuário da Informação
topic User Education
Information Literacy
Information User
Competência em informação
Educação de usuários
Usuário da Informação
description It deals with the relationship between user education and Information Literacy. In order to reach this goal, it presents the historical and conceptual evolution of information users and the themes of user education and information competence at national and world level. Furthermore, it presents elements close to user education and Information Literacy, which are the studies of information users and user behavior. The accomplishment of this task includes a bibliographical survey of the literature in the Portuguese and English languagesavailable in national and international databases. From the literature presented, the research identified conceptual congruence between the two spheres, in which both promote independent and lifelong learning through the development of skills, attitudes and values related to the use of resources and sources of information. A subtle difference was evidenced in the genesis of movements, in the representation of the library environment, and in the matter of information evaluation. In the end, it concludes that both movements associate Librarianship and Information Science with the educational role of librarians and libraries and the construction of a free and democratic society.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1160/1106
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Djuli Machado De Lucca, Marli Dias de Souza Pinto, Elizete Vieira Vitorino
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Djuli Machado De Lucca, Marli Dias de Souza Pinto, Elizete Vieira Vitorino
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 170-193
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319778737160192