Information services and the 'internal user': informational skills requirements
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8639489 |
Resumo: | Describes the search and use of information by users as one of the motivations to libraries to evolve the services it provides, adapting or restructuring its mission. It points out that currently the libraries are not exclusively focused on custody and dissemination of information. The research aimed to verify the information needs of a specific category of users, the 'insiders'. Identifies this class consisting of professionals working in university libraries, and requiring information for their work activities. It describes the need for information in the: practical; professionals and intellectuals. Analyzes the triad of purposes in which the 'internal user' search and use information. Methodologically this research it is a case study, the study has quantitative / qualitative approach, descriptive and exploratory, using as instruments of data collection the questionnaire and the interview. Its subject 18 "technical support fellows" of the Central Library Zila Mamede / UFRN; whom the aim of the research is factual. It concludes that although there is a satisfaction on the search of professional performance of these users, there needs to be an activity flowchart including turnover at times. Suggests that the resolution of "technical support fellows" has described the activities of "fellows" accurately so that both "fellows" as the institution which needs their assistance in the activities, know their real duties. |
id |
UNICAMP-4_a9b919cac71b160c6d707eccd3ba11b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8639489 |
network_acronym_str |
UNICAMP-4 |
network_name_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Information services and the 'internal user': informational skills requirementsServiços de informação e o 'usuário interno': necessidades de competências informacionaisEstudo de usuário. Necessidade de informação. Usuário interno. Competência informacional.Estudo de usuários.User study. Need for information. Internal User. Information literacy.Estudo de usuários.Describes the search and use of information by users as one of the motivations to libraries to evolve the services it provides, adapting or restructuring its mission. It points out that currently the libraries are not exclusively focused on custody and dissemination of information. The research aimed to verify the information needs of a specific category of users, the 'insiders'. Identifies this class consisting of professionals working in university libraries, and requiring information for their work activities. It describes the need for information in the: practical; professionals and intellectuals. Analyzes the triad of purposes in which the 'internal user' search and use information. Methodologically this research it is a case study, the study has quantitative / qualitative approach, descriptive and exploratory, using as instruments of data collection the questionnaire and the interview. Its subject 18 "technical support fellows" of the Central Library Zila Mamede / UFRN; whom the aim of the research is factual. It concludes that although there is a satisfaction on the search of professional performance of these users, there needs to be an activity flowchart including turnover at times. Suggests that the resolution of "technical support fellows" has described the activities of "fellows" accurately so that both "fellows" as the institution which needs their assistance in the activities, know their real duties.Descreve a busca e uso da informação por parte dos usuários como sendo uma das motivações às bibliotecas para evoluir os serviços por ela prestados, seja na adaptação ou reestruturação de sua missão. Destaca que atualmente as bibliotecas não estão exclusivamente centradas na guarda e na disseminação da informação. A pesquisa objetivou verificar as necessidades de informação de uma categoria especifica de usuários, os ‘usuários internos’. Identifica esta classe composta por profissionais atuantes nas bibliotecas universitárias, e que demandam informação para suas atividades laborais. Descreve a necessidade de informação para fins: práticos; profissionais e intelectuais. Analisa a tríade de finalidades nas quais, o ‘usuário interno’ busca e usa a informação. Metodologicamente o estudo possui abordagem quanti/qualitativa, de natureza descritiva e exploratória, tendo como instrumentos de coleta de dados o questionário e a entrevista. Tem como sujeitos 18 “bolsistas de apoio técnico” da Biblioteca Central Zila Mamede/UFRN; a quem o fito da pesquisa é factual. Conclui-se que apesar de haver uma satisfação da busca do desempenho profissional destes usuários, é necessário que exista um fluxograma de atividades incluindo a rotatividade em tempo determinado. Sugere que a resolução da “bolsa de apoio técnico” tenha descritas as atividades dos “bolsistas” com exatidão para que tanto “bolsista” como a instituição que necessite do auxílio deste nas atividades, saibam suas reais atribuições.Universidade Estadual de Campinas2015-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQuestionário. Entrevista.Quiz. Interview.application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/863948910.20396/rdbci.v13i3.8639489RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 13 No. 3 (2015): Editorial: Improvement in services, management and bibliometric methods; 579-593RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2015): Aperfeiçoamento nos serviços, gestão e métodos bibliométricos; 579-5931678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8639489/8229https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8639489/19592Gomes, Micarla do NascimentoAraújo, Claudialyne da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-11T10:21:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8639489Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:17.948635Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements Serviços de informação e o 'usuário interno': necessidades de competências informacionais |
title |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements |
spellingShingle |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements Gomes, Micarla do Nascimento Estudo de usuário. Necessidade de informação. Usuário interno. Competência informacional. Estudo de usuários. User study. Need for information. Internal User. Information literacy. Estudo de usuários. |
title_short |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements |
title_full |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements |
title_fullStr |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements |
title_full_unstemmed |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements |
title_sort |
Information services and the 'internal user': informational skills requirements |
author |
Gomes, Micarla do Nascimento |
author_facet |
Gomes, Micarla do Nascimento Araújo, Claudialyne da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Claudialyne da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Micarla do Nascimento Araújo, Claudialyne da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudo de usuário. Necessidade de informação. Usuário interno. Competência informacional. Estudo de usuários. User study. Need for information. Internal User. Information literacy. Estudo de usuários. |
topic |
Estudo de usuário. Necessidade de informação. Usuário interno. Competência informacional. Estudo de usuários. User study. Need for information. Internal User. Information literacy. Estudo de usuários. |
description |
Describes the search and use of information by users as one of the motivations to libraries to evolve the services it provides, adapting or restructuring its mission. It points out that currently the libraries are not exclusively focused on custody and dissemination of information. The research aimed to verify the information needs of a specific category of users, the 'insiders'. Identifies this class consisting of professionals working in university libraries, and requiring information for their work activities. It describes the need for information in the: practical; professionals and intellectuals. Analyzes the triad of purposes in which the 'internal user' search and use information. Methodologically this research it is a case study, the study has quantitative / qualitative approach, descriptive and exploratory, using as instruments of data collection the questionnaire and the interview. Its subject 18 "technical support fellows" of the Central Library Zila Mamede / UFRN; whom the aim of the research is factual. It concludes that although there is a satisfaction on the search of professional performance of these users, there needs to be an activity flowchart including turnover at times. Suggests that the resolution of "technical support fellows" has described the activities of "fellows" accurately so that both "fellows" as the institution which needs their assistance in the activities, know their real duties. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Questionário. Entrevista. Quiz. Interview. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8639489 10.20396/rdbci.v13i3.8639489 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8639489 |
identifier_str_mv |
10.20396/rdbci.v13i3.8639489 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8639489/8229 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8639489/19592 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 13 No. 3 (2015): Editorial: Improvement in services, management and bibliometric methods; 579-593 RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2015): Aperfeiçoamento nos serviços, gestão e métodos bibliométricos; 579-593 1678-765X reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
collection |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br |
_version_ |
1788167558857228288 |