The relationship between strategy making and organizational learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3888 |
Resumo: | Purpose – This paper discusses the role of strategy making in organizational learning. By linking organizational learning and strategyas-practice literatures, the objective of this research was to analyze how intertwined the cognitive process and strategic activities are in organizational learning. Design/methodology/approach – The metodology used is a longitudinal qualitative single case study of one of the largest Brazilian companies in the power industry. The unit of analysis is the firm’s growth strategy through mergers and acquisitions from 2003 to 2012. Findings – The findings show that organizational learning involved four sequenced causal flows in which specific types of strategic activities contributed directly or indirectly to learning loops.Originality/value – Our main contribution is to show that the implementation of strategic activities is the key to strategic renewal. |
id |
FECAP-3_2a77f957c1187ec0e33bcc13bc3da7b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/3888 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The relationship between strategy making and organizational learningA relação entre a elaboração de estratégias e a aprendizagem organizacionalA relação entre a elaboração de estratégias e a aprendizagem organizacionalOrganizational learningstrategizingstrategy makinggrowth strategystrategy-as-practice.Aprendizagem organizacionalcriação de estratégiaselaboração de estratégiasestratégia de crescimentoestratégia-comoprática.Aprendizagem organizacionalcriação de estratégiaselaboração de estratégiasestratégia de crescimentoestratégia-comoprática.Purpose – This paper discusses the role of strategy making in organizational learning. By linking organizational learning and strategyas-practice literatures, the objective of this research was to analyze how intertwined the cognitive process and strategic activities are in organizational learning. Design/methodology/approach – The metodology used is a longitudinal qualitative single case study of one of the largest Brazilian companies in the power industry. The unit of analysis is the firm’s growth strategy through mergers and acquisitions from 2003 to 2012. Findings – The findings show that organizational learning involved four sequenced causal flows in which specific types of strategic activities contributed directly or indirectly to learning loops.Originality/value – Our main contribution is to show that the implementation of strategic activities is the key to strategic renewal.Objetivo – Este artigo discute o papel da estratégia na aprendizagemorganizacional. Ao vincular a aprendizagem organizacional e asliteraturas sobre estratégia-como-prática, o objetivo da presente pesquisaé analisar a proximidade do processo cognitivo com as atividadesestratégicas na aprendizagem organizacional.Metodologia – A metodologia utilizada é um estudo de caso único,qualitativo e longitudinal de uma das maiores empresas brasileiros dosetor de energia. A unidade de análise é a estratégia de crescimento daempresa por meio de fusões e aquisições de 2003 a 2012.Resultados – Os resultados mostram que a aprendizagem organizacionalenvolveu quatro fluxos causais sequenciados, nos quais tipos específicosde atividades estratégicas contribuíram direta ou indiretamente paraos ciclos de aprendizagem.Contribuições – Nossa principal contribuição é mostrar que aimplantação de atividades estratégicas é a chave para a renovaçãoestratégica.Objetivo – Este artigo discute o papel da estratégia na aprendizagemorganizacional. Ao vincular a aprendizagem organizacional e asliteraturas sobre estratégia-como-prática, o objetivo da presente pesquisaé analisar a proximidade do processo cognitivo com as atividadesestratégicas na aprendizagem organizacional.Metodologia – A metodologia utilizada é um estudo de caso único,qualitativo e longitudinal de uma das maiores empresas brasileiros dosetor de energia. A unidade de análise é a estratégia de crescimento daempresa por meio de fusões e aquisições de 2003 a 2012.Resultados – Os resultados mostram que a aprendizagem organizacionalenvolveu quatro fluxos causais sequenciados, nos quais tipos específicosde atividades estratégicas contribuíram direta ou indiretamente paraos ciclos de aprendizagem.Contribuições – Nossa principal contribuição é mostrar que aimplantação de atividades estratégicas é a chave para a renovaçãoestratégica.FECAP2018-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/388810.7819/rbgn.v20i2.3888Review of Business Management; Vol. 20 No. 2 (2018); 157-177RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 20 Núm. 2 (2018); 157-177RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 20 n. 2 (2018); 157-1771983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3888/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3888/pdf_1Copyright (c) 2018 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessVersiani, Ângela FrançaRezende, Sérgio Fernando LoureiroMagalhães, Ana Thereza NovaesVaz, Samir Lófti2021-07-21T16:04:08Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3888Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:04:08Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The relationship between strategy making and organizational learning A relação entre a elaboração de estratégias e a aprendizagem organizacional A relação entre a elaboração de estratégias e a aprendizagem organizacional |
title |
The relationship between strategy making and organizational learning |
spellingShingle |
The relationship between strategy making and organizational learning Versiani, Ângela França Organizational learning strategizing strategy making growth strategy strategy-as-practice. Aprendizagem organizacional criação de estratégias elaboração de estratégias estratégia de crescimento estratégia-comoprática. Aprendizagem organizacional criação de estratégias elaboração de estratégias estratégia de crescimento estratégia-comoprática. |
title_short |
The relationship between strategy making and organizational learning |
title_full |
The relationship between strategy making and organizational learning |
title_fullStr |
The relationship between strategy making and organizational learning |
title_full_unstemmed |
The relationship between strategy making and organizational learning |
title_sort |
The relationship between strategy making and organizational learning |
author |
Versiani, Ângela França |
author_facet |
Versiani, Ângela França Rezende, Sérgio Fernando Loureiro Magalhães, Ana Thereza Novaes Vaz, Samir Lófti |
author_role |
author |
author2 |
Rezende, Sérgio Fernando Loureiro Magalhães, Ana Thereza Novaes Vaz, Samir Lófti |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Versiani, Ângela França Rezende, Sérgio Fernando Loureiro Magalhães, Ana Thereza Novaes Vaz, Samir Lófti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Organizational learning strategizing strategy making growth strategy strategy-as-practice. Aprendizagem organizacional criação de estratégias elaboração de estratégias estratégia de crescimento estratégia-comoprática. Aprendizagem organizacional criação de estratégias elaboração de estratégias estratégia de crescimento estratégia-comoprática. |
topic |
Organizational learning strategizing strategy making growth strategy strategy-as-practice. Aprendizagem organizacional criação de estratégias elaboração de estratégias estratégia de crescimento estratégia-comoprática. Aprendizagem organizacional criação de estratégias elaboração de estratégias estratégia de crescimento estratégia-comoprática. |
description |
Purpose – This paper discusses the role of strategy making in organizational learning. By linking organizational learning and strategyas-practice literatures, the objective of this research was to analyze how intertwined the cognitive process and strategic activities are in organizational learning. Design/methodology/approach – The metodology used is a longitudinal qualitative single case study of one of the largest Brazilian companies in the power industry. The unit of analysis is the firm’s growth strategy through mergers and acquisitions from 2003 to 2012. Findings – The findings show that organizational learning involved four sequenced causal flows in which specific types of strategic activities contributed directly or indirectly to learning loops.Originality/value – Our main contribution is to show that the implementation of strategic activities is the key to strategic renewal. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3888 10.7819/rbgn.v20i2.3888 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3888 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v20i2.3888 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3888/pdf https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3888/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 20 No. 2 (2018); 157-177 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 20 Núm. 2 (2018); 157-177 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 20 n. 2 (2018); 157-177 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942369665515520 |