Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira-Brochado, Ana
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Martins, Francisco Vitorino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174
Resumo: This work provides a comprehensive review of the literature on market segmentation, focusing on the discussion of proposed bases and classification methods. Multiple segmentation bases are detached, organized according to two axes - observable/ unobservable, general/specific of the product - and evaluated according to some criteria that must be satisfied for an effective segmentation: identifiability, substantiality, accessibility, stability, actionability and responsiveness. Classification methods are also grouped in three classes - nonoverlapping, overlapping and fuzzy, according to the format of the partition matrix they provide.Key-words: Market segmentation. Effective segmentation. Segmentation bases. Classification analysis.
id FECAP-3_36042bc0a4a85ebcd0222232798116e1
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/174
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methodsAspectos Metodológicos de la Segmentación del Mercado: base de segmentación y métodos de classificaciónAspectos Metodológicos da Segmentação de Mercado: base de segmentação e métodos de classificaçãoMarket segmentation. Effective segmentation. Segmentation bases. Classification analysis.Segmentación de mercado. Segmentación efectiva. Base de segmentación. Métodos de clasificación.Segmentação de mercado. Segmentação efetiva. Base de segmentação. Análise classificatória.This work provides a comprehensive review of the literature on market segmentation, focusing on the discussion of proposed bases and classification methods. Multiple segmentation bases are detached, organized according to two axes - observable/ unobservable, general/specific of the product - and evaluated according to some criteria that must be satisfied for an effective segmentation: identifiability, substantiality, accessibility, stability, actionability and responsiveness. Classification methods are also grouped in three classes - nonoverlapping, overlapping and fuzzy, according to the format of the partition matrix they provide.Key-words: Market segmentation. Effective segmentation. Segmentation bases. Classification analysis.El presente trabajo presenta una revisión de la literatura sobre la segmentación del mercado, por medio de una discusión en torno a las bases de segmentación y métodos de clasificación. Las bases de segmentación se estructuran sobre dos ejes, observables/no observables y generales/específicas del producto, y se evalúan en función de las propiedades deseadas para una segmentación efectiva: identificabilidad, sustancialidad, accesibilidad, estabilidad, accionabilidad y grado de respuesta.Los métodos de clasificación también se organizan en tres clases, en función del formato de la matriz de partición que producen: no sobrepuestas, sobrepuesta o difusa.Palabras clave: Segmentación de mercado. Segmentación efectiva. Base de segmentación. Métodos de clasificación.O presente trabalho apresenta uma revisão da literatura sobre segmentação de mercado, através de uma discussão em torno das bases de segmentação e métodos de classificação. As bases de segmentação são organizadas em dois eixos - observáveis/não observáveis e gerais/específicas do produto - e avaliadas em função das propriedades desejáveis para uma segmentação efetiva: identificabilidade, substancialidade, acessibilidade, estabilidade, acionabilidade e grau de resposta. Os métodos de classificação são também organizados em três classes, em função do formato da matriz de partição que produzem, a referir: não-sobreposta, sobreposta ou difusa.Palavras-chave: Segmentação de mercado. Segmentação efetiva. Base de segmentação. Análise classificatória.FECAP2008-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/17410.7819/rbgn.v10i27.174Review of Business Management; Vol. 10 No. 27 (2008); 132-149RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 10 Núm. 27 (2008); 132-149RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 10 n. 27 (2008); 132-1491983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPporengspahttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174/365https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174/366https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174/367Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira-Brochado, AnaMartins, Francisco Vitorino2008-06-27T18:06:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/174Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2008-06-27T18:06:20Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
Aspectos Metodológicos de la Segmentación del Mercado: base de segmentación y métodos de classificación
Aspectos Metodológicos da Segmentação de Mercado: base de segmentação e métodos de classificação
title Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
spellingShingle Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
Oliveira-Brochado, Ana
Market segmentation. Effective segmentation. Segmentation bases. Classification analysis.
Segmentación de mercado. Segmentación efectiva. Base de segmentación. Métodos de clasificación.
Segmentação de mercado. Segmentação efetiva. Base de segmentação. Análise classificatória.
title_short Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
title_full Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
title_fullStr Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
title_full_unstemmed Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
title_sort Market Segmentation Methodology: segmentation basis and classification methods
author Oliveira-Brochado, Ana
author_facet Oliveira-Brochado, Ana
Martins, Francisco Vitorino
author_role author
author2 Martins, Francisco Vitorino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira-Brochado, Ana
Martins, Francisco Vitorino
dc.subject.por.fl_str_mv Market segmentation. Effective segmentation. Segmentation bases. Classification analysis.
Segmentación de mercado. Segmentación efectiva. Base de segmentación. Métodos de clasificación.
Segmentação de mercado. Segmentação efetiva. Base de segmentação. Análise classificatória.
topic Market segmentation. Effective segmentation. Segmentation bases. Classification analysis.
Segmentación de mercado. Segmentación efectiva. Base de segmentación. Métodos de clasificación.
Segmentação de mercado. Segmentação efetiva. Base de segmentação. Análise classificatória.
description This work provides a comprehensive review of the literature on market segmentation, focusing on the discussion of proposed bases and classification methods. Multiple segmentation bases are detached, organized according to two axes - observable/ unobservable, general/specific of the product - and evaluated according to some criteria that must be satisfied for an effective segmentation: identifiability, substantiality, accessibility, stability, actionability and responsiveness. Classification methods are also grouped in three classes - nonoverlapping, overlapping and fuzzy, according to the format of the partition matrix they provide.Key-words: Market segmentation. Effective segmentation. Segmentation bases. Classification analysis.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174
10.7819/rbgn.v10i27.174
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v10i27.174
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174/365
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174/366
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/174/367
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 10 No. 27 (2008); 132-149
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 10 Núm. 27 (2008); 132-149
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 10 n. 27 (2008); 132-149
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942366694899712