Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
DOI: | 10.7819/rbgn.v17i58.1946 |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946 |
Resumo: | Objective – This paper presents an analysis of service factors that impact customer satisfaction with dealers in the sugarcane segment in Sao Paulo state – Brazil. Design/methodology/approach – The research method is descriptive quantitative, based on survey. Data is secondary gathered from the tractor-making company’s database, with n = 88. Tools used for multivariate statistical analysis were factor analysis and correspondence analysis. Findings – The results revealed a reduction in latent variables into two components: trust and relationship. The correspondence analysis presents association among variables “cost-benefit of spare parts” and “treated fairly and honestly”. Practical implications – Despite the evidence of a relationship between the results and the information available in the literature, results cannot be generalized, since theory doesn´t fully describes the investigated sector. Future research may advance towards validating if the emerged variables are relevant on the strategic decision making process for this segment. |
id |
FECAP-3_e60691102b75c0a415f3c0d42b1b7d98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1946 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
spelling |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealersIdentificación de los factores de satisfacción del cliente en los servicios: un estudio en concesionarios del agronegocioIdentificação dos Fatores de Satisfação de Clientes em Serviços: um estudo em concessionárias do agronegócioDealersCustomer satisfactionServicesSugarcane segment.ConcessionáriosSatisfação do clienteServiçosSetor sucroenergéticoConcessionáriosSatisfação do clienteServiçosSetor sucroenergéticoObjective – This paper presents an analysis of service factors that impact customer satisfaction with dealers in the sugarcane segment in Sao Paulo state – Brazil. Design/methodology/approach – The research method is descriptive quantitative, based on survey. Data is secondary gathered from the tractor-making company’s database, with n = 88. Tools used for multivariate statistical analysis were factor analysis and correspondence analysis. Findings – The results revealed a reduction in latent variables into two components: trust and relationship. The correspondence analysis presents association among variables “cost-benefit of spare parts” and “treated fairly and honestly”. Practical implications – Despite the evidence of a relationship between the results and the information available in the literature, results cannot be generalized, since theory doesn´t fully describes the investigated sector. Future research may advance towards validating if the emerged variables are relevant on the strategic decision making process for this segment.Objetivo – Este trabalho apresenta uma análise de fatores de serviço queimpactam a satisfação do cliente junto aos concessionários do segmentosucroenergético no estado de São Paulo – Brasil.Método – Utiliza-se o tipo de pesquisa descritiva e documental, desenvolvidacom base no procedimento técnico levantamento realizado pelaempresa objeto deste estudo, mediante análise quantitativa. Os dadossão caracterizados como secundários, oriundos de base de dados de umaempresa produtora de tratores, com n=88.Resultados – As técnicas de análise utilizadas foram a análise fatorial e aanálise de correspondência. Os resultados indicam a possibilidade de reduçãodas variáveis em duas dimensões latentes: confiança e relacionamento.Já as análises de correspondência apresentam associação para a satisfaçãogeral com o concessionário em relação às variáveis “custo benefício daspeças de reposição” e “tratamento justo e honesto”.Contribuições – Existe evidência de relação entre os resultados e a literatura,porém, não se pode afirmar que a teoria de serviços adere plenamente aosetor investigado. No entanto, investigações adicionais e em um contextomais amplo que o utilizado neste estudo são recomendadas, no sentidode confirmar se o relacionamento entre as variáveis pode ser determinantepara a tomada de decisão estratégica no segmento.Objetivo – Este trabalho apresenta uma análise de fatores de serviço queimpactam a satisfação do cliente junto aos concessionários do segmentosucroenergético no estado de São Paulo – Brasil.Método – Utiliza-se o tipo de pesquisa descritiva e documental, desenvolvidacom base no procedimento técnico levantamento realizado pelaempresa objeto deste estudo, mediante análise quantitativa. Os dadossão caracterizados como secundários, oriundos de base de dados de umaempresa produtora de tratores, com n=88.Resultados – As técnicas de análise utilizadas foram a análise fatorial e aanálise de correspondência. Os resultados indicam a possibilidade de reduçãodas variáveis em duas dimensões latentes: confiança e relacionamento.Já as análises de correspondência apresentam associação para a satisfaçãogeral com o concessionário em relação às variáveis “custo benefício daspeças de reposição” e “tratamento justo e honesto”.Contribuições – Existe evidência de relação entre os resultados e a literatura,porém, não se pode afirmar que a teoria de serviços adere plenamente aosetor investigado. No entanto, investigações adicionais e em um contextomais amplo que o utilizado neste estudo são recomendadas, no sentidode confirmar se o relacionamento entre as variáveis pode ser determinantepara a tomada de decisão estratégica no segmento.FECAP2015-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/194610.7819/rbgn.v17i58.1946Review of Business Management; Vol. 17 No. 58 (2015); 1408-1425RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 17 Núm. 58 (2015); 1408-1425RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 17 n. 58 (2015); 1408-14251983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdf_1https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdfCopyright (c) 2015 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessLütkemeyer Filho, Mario GilbertoRoehe Vaccaro, Guilherme Luísde Freitas, Ernani Cesar2021-07-21T16:27:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1946Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2024-03-06T13:03:37.979173Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers Identificación de los factores de satisfacción del cliente en los servicios: un estudio en concesionarios del agronegocio Identificação dos Fatores de Satisfação de Clientes em Serviços: um estudo em concessionárias do agronegócio |
title |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
spellingShingle |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Dealers Customer satisfaction Services Sugarcane segment. Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Dealers Customer satisfaction Services Sugarcane segment. Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético |
title_short |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_full |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_fullStr |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_full_unstemmed |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_sort |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
author |
Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto |
author_facet |
Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Roehe Vaccaro, Guilherme Luís de Freitas, Ernani Cesar Roehe Vaccaro, Guilherme Luís de Freitas, Ernani Cesar |
author_role |
author |
author2 |
Roehe Vaccaro, Guilherme Luís de Freitas, Ernani Cesar |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Roehe Vaccaro, Guilherme Luís de Freitas, Ernani Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dealers Customer satisfaction Services Sugarcane segment. Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético |
topic |
Dealers Customer satisfaction Services Sugarcane segment. Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético |
description |
Objective – This paper presents an analysis of service factors that impact customer satisfaction with dealers in the sugarcane segment in Sao Paulo state – Brazil. Design/methodology/approach – The research method is descriptive quantitative, based on survey. Data is secondary gathered from the tractor-making company’s database, with n = 88. Tools used for multivariate statistical analysis were factor analysis and correspondence analysis. Findings – The results revealed a reduction in latent variables into two components: trust and relationship. The correspondence analysis presents association among variables “cost-benefit of spare parts” and “treated fairly and honestly”. Practical implications – Despite the evidence of a relationship between the results and the information available in the literature, results cannot be generalized, since theory doesn´t fully describes the investigated sector. Future research may advance towards validating if the emerged variables are relevant on the strategic decision making process for this segment. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946 10.7819/rbgn.v17i58.1946 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v17i58.1946 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdf_1 https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 17 No. 58 (2015); 1408-1425 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 17 Núm. 58 (2015); 1408-1425 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 17 n. 58 (2015); 1408-1425 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1822234129176985600 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.7819/rbgn.v17i58.1946 |