Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946 |
Resumo: | Objective – This paper presents an analysis of service factors that impact customer satisfaction with dealers in the sugarcane segment in Sao Paulo state – Brazil. Design/methodology/approach – The research method is descriptive quantitative, based on survey. Data is secondary gathered from the tractor-making company’s database, with n = 88. Tools used for multivariate statistical analysis were factor analysis and correspondence analysis. Findings – The results revealed a reduction in latent variables into two components: trust and relationship. The correspondence analysis presents association among variables “cost-benefit of spare parts” and “treated fairly and honestly”. Practical implications – Despite the evidence of a relationship between the results and the information available in the literature, results cannot be generalized, since theory doesn´t fully describes the investigated sector. Future research may advance towards validating if the emerged variables are relevant on the strategic decision making process for this segment. |
id |
FECAP-3_e60691102b75c0a415f3c0d42b1b7d98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1946 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealersIdentificación de los factores de satisfacción del cliente en los servicios: un estudio en concesionarios del agronegocioIdentificação dos Fatores de Satisfação de Clientes em Serviços: um estudo em concessionárias do agronegócioDealersCustomer satisfactionServicesSugarcane segment.ConcessionáriosSatisfação do clienteServiçosSetor sucroenergéticoConcessionáriosSatisfação do clienteServiçosSetor sucroenergéticoObjective – This paper presents an analysis of service factors that impact customer satisfaction with dealers in the sugarcane segment in Sao Paulo state – Brazil. Design/methodology/approach – The research method is descriptive quantitative, based on survey. Data is secondary gathered from the tractor-making company’s database, with n = 88. Tools used for multivariate statistical analysis were factor analysis and correspondence analysis. Findings – The results revealed a reduction in latent variables into two components: trust and relationship. The correspondence analysis presents association among variables “cost-benefit of spare parts” and “treated fairly and honestly”. Practical implications – Despite the evidence of a relationship between the results and the information available in the literature, results cannot be generalized, since theory doesn´t fully describes the investigated sector. Future research may advance towards validating if the emerged variables are relevant on the strategic decision making process for this segment.Objetivo – Este trabalho apresenta uma análise de fatores de serviço queimpactam a satisfação do cliente junto aos concessionários do segmentosucroenergético no estado de São Paulo – Brasil.Método – Utiliza-se o tipo de pesquisa descritiva e documental, desenvolvidacom base no procedimento técnico levantamento realizado pelaempresa objeto deste estudo, mediante análise quantitativa. Os dadossão caracterizados como secundários, oriundos de base de dados de umaempresa produtora de tratores, com n=88.Resultados – As técnicas de análise utilizadas foram a análise fatorial e aanálise de correspondência. Os resultados indicam a possibilidade de reduçãodas variáveis em duas dimensões latentes: confiança e relacionamento.Já as análises de correspondência apresentam associação para a satisfaçãogeral com o concessionário em relação às variáveis “custo benefício daspeças de reposição” e “tratamento justo e honesto”.Contribuições – Existe evidência de relação entre os resultados e a literatura,porém, não se pode afirmar que a teoria de serviços adere plenamente aosetor investigado. No entanto, investigações adicionais e em um contextomais amplo que o utilizado neste estudo são recomendadas, no sentidode confirmar se o relacionamento entre as variáveis pode ser determinantepara a tomada de decisão estratégica no segmento.Objetivo – Este trabalho apresenta uma análise de fatores de serviço queimpactam a satisfação do cliente junto aos concessionários do segmentosucroenergético no estado de São Paulo – Brasil.Método – Utiliza-se o tipo de pesquisa descritiva e documental, desenvolvidacom base no procedimento técnico levantamento realizado pelaempresa objeto deste estudo, mediante análise quantitativa. Os dadossão caracterizados como secundários, oriundos de base de dados de umaempresa produtora de tratores, com n=88.Resultados – As técnicas de análise utilizadas foram a análise fatorial e aanálise de correspondência. Os resultados indicam a possibilidade de reduçãodas variáveis em duas dimensões latentes: confiança e relacionamento.Já as análises de correspondência apresentam associação para a satisfaçãogeral com o concessionário em relação às variáveis “custo benefício daspeças de reposição” e “tratamento justo e honesto”.Contribuições – Existe evidência de relação entre os resultados e a literatura,porém, não se pode afirmar que a teoria de serviços adere plenamente aosetor investigado. No entanto, investigações adicionais e em um contextomais amplo que o utilizado neste estudo são recomendadas, no sentidode confirmar se o relacionamento entre as variáveis pode ser determinantepara a tomada de decisão estratégica no segmento.FECAP2015-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/194610.7819/rbgn.v17i58.1946Review of Business Management; Vol. 17 No. 58 (2015); 1408-1425RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 17 Núm. 58 (2015); 1408-1425RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 17 n. 58 (2015); 1408-14251983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdf_1https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdfCopyright (c) 2015 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessLütkemeyer Filho, Mario GilbertoRoehe Vaccaro, Guilherme Luísde Freitas, Ernani Cesar2021-07-21T16:27:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1946Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:27:20Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers Identificación de los factores de satisfacción del cliente en los servicios: un estudio en concesionarios del agronegocio Identificação dos Fatores de Satisfação de Clientes em Serviços: um estudo em concessionárias do agronegócio |
title |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
spellingShingle |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Dealers Customer satisfaction Services Sugarcane segment. Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético |
title_short |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_full |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_fullStr |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_full_unstemmed |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
title_sort |
Identification of customer satisfaction in services: a study on agribusiness dealers |
author |
Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto |
author_facet |
Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Roehe Vaccaro, Guilherme Luís de Freitas, Ernani Cesar |
author_role |
author |
author2 |
Roehe Vaccaro, Guilherme Luís de Freitas, Ernani Cesar |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto Roehe Vaccaro, Guilherme Luís de Freitas, Ernani Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dealers Customer satisfaction Services Sugarcane segment. Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético |
topic |
Dealers Customer satisfaction Services Sugarcane segment. Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético Concessionários Satisfação do cliente Serviços Setor sucroenergético |
description |
Objective – This paper presents an analysis of service factors that impact customer satisfaction with dealers in the sugarcane segment in Sao Paulo state – Brazil. Design/methodology/approach – The research method is descriptive quantitative, based on survey. Data is secondary gathered from the tractor-making company’s database, with n = 88. Tools used for multivariate statistical analysis were factor analysis and correspondence analysis. Findings – The results revealed a reduction in latent variables into two components: trust and relationship. The correspondence analysis presents association among variables “cost-benefit of spare parts” and “treated fairly and honestly”. Practical implications – Despite the evidence of a relationship between the results and the information available in the literature, results cannot be generalized, since theory doesn´t fully describes the investigated sector. Future research may advance towards validating if the emerged variables are relevant on the strategic decision making process for this segment. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946 10.7819/rbgn.v17i58.1946 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v17i58.1946 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdf_1 https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1946/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 17 No. 58 (2015); 1408-1425 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 17 Núm. 58 (2015); 1408-1425 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 17 n. 58 (2015); 1408-1425 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942368870694912 |