Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Mesquita, José Marcos Carvalho
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Urdan, André Torres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3972
Resumo: Purpose – In ongoing service sectors, some companies have high customer retention in spite of frequent consumer dissatisfaction and high complaint rates. This retention results from customer inertia. This paper aims to identify what influences this inertial behavior. Design/methodology/approach – Two competing conceptual models were conceived: a Base Model, which considers mediating effects, and a Rival Model, which considers only the direct effects on customer inertia. A survey was undertaken in Brazil. Mobile phone customers were targeted. A questionnaire was built and data were collected online as well as in person. Structural equation modeling was applied. Findings – Only direct effects on customer inertia were confirmed. The Rival Model outperformed the Base Model on a set of criteria (e.g., greater explanatory power for Customer Inertia and more simplicity). The Rival Model offers a moderate explanation (R̅2=0.370), some sound structural path coefficients, and appropriate psychometric properties for the latent constructs. Originality/value – The paper complements and adds to existing research by evaluating customer inertia as an important outcome within ongoing service markets. Market isomorphism, a new concept, is included in the analysis. Results from a developing country are described, helping to generalize to a broader set of countries.
id FECAP-3_ea8cb297ad3fdb8643e5c50d2c2f7c96
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/3972
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone ServicesDeterminantes da inércia do cliente – Uma pesquisa sobre os serviços de telefonia móvelDeterminantes da inércia do cliente – Uma pesquisa sobre os serviços de telefonia móvelCustomer inertiaSwitching avoidanceAntecedentsMobile phoneBrazil.– Inércia do clienteevitação da mudançaantecedentestelefone celularBrasil.Inércia do clienteevitação da mudançaantecedentestelefone celularBrasil.Purpose – In ongoing service sectors, some companies have high customer retention in spite of frequent consumer dissatisfaction and high complaint rates. This retention results from customer inertia. This paper aims to identify what influences this inertial behavior. Design/methodology/approach – Two competing conceptual models were conceived: a Base Model, which considers mediating effects, and a Rival Model, which considers only the direct effects on customer inertia. A survey was undertaken in Brazil. Mobile phone customers were targeted. A questionnaire was built and data were collected online as well as in person. Structural equation modeling was applied. Findings – Only direct effects on customer inertia were confirmed. The Rival Model outperformed the Base Model on a set of criteria (e.g., greater explanatory power for Customer Inertia and more simplicity). The Rival Model offers a moderate explanation (R̅2=0.370), some sound structural path coefficients, and appropriate psychometric properties for the latent constructs. Originality/value – The paper complements and adds to existing research by evaluating customer inertia as an important outcome within ongoing service markets. Market isomorphism, a new concept, is included in the analysis. Results from a developing country are described, helping to generalize to a broader set of countries.Objetivo – Em setores de serviço contínuo, algumas empresas retêm muitos clientes apesar da frequente insatisfação dos clientes e dos altos índices de reclamação. Essa retenção resulta da inércia dos clientes. Este trabalho visa identificar o que influencia esse comportamento inercial. Metodologia – Foram concebidos dois modelos conceituais concorrentes: um modelo base, que considera os efeitos mediadores, e um modelo rival, que considera apenas os efeitos diretos na inércia do cliente. Foi realizada uma pesquisa no Brasil. O alvo foram clientes de telefonia móvel. Foi elaborado um questionário e os dados foram coletados online e pessoalmente. Foi aplicada a modelagem da equação estrutural. Resultados – Foram apenas confirmados os efeitos diretos na inércia do cliente. O modelo rival teve um desempenho melhor que o modelo base em um conjunto de critérios (p. ex., maior poder explanatório para a inércia do cliente e maior simplicidade). O modelo rival oferece uma explanação moderada (R̅2=0,370), alguns coeficientes robustos do caminho estrutural e propriedades psicométricas apropriadas para os construtos latentes. Contribuições – O trabalho complementa e acrescenta à pesquisa existente por meio da avaliação da inércia do cliente como um importante resultado nos mercados dos serviços continuados. O isomorfismo de mercado, um novo conceito, foi incluído na análise. São descritos os resultados de um país em desenvolvimento, ajudando a generalizar para um conjunto maior de países.Objetivo – Em setores de serviço contínuo, algumas empresas retêm muitos clientes apesar da frequente insatisfação dos clientes e dos altos índices de reclamação. Essa retenção resulta da inércia dos clientes. Este trabalho visa identificar o que influencia esse comportamento inercial. Metodologia – Foram concebidos dois modelos conceituais concorrentes: um modelo base, que considera os efeitos mediadores, e um modelo rival, que considera apenas os efeitos diretos na inércia do cliente. Foi realizada uma pesquisa no Brasil. O alvo foram clientes de telefonia móvel. Foi elaborado um questionário e os dados foram coletados online e pessoalmente. Foi aplicada a modelagem da equação estrutural. Resultados – Foram apenas confirmados os efeitos diretos na inércia do cliente. O modelo rival teve um desempenho melhor que o modelo base em um conjunto de critérios (p. ex., maior poder explanatório para a inércia do cliente e maior simplicidade). O modelo rival oferece uma explanação moderada (R̅2=0,370), alguns coeficientes robustos do caminho estrutural e propriedades psicométricas apropriadas para os construtos latentes. Contribuições – O trabalho complementa e acrescenta à pesquisa existente por meio da avaliação da inércia do cliente como um importante resultado nos mercados dos serviços continuados. O isomorfismo de mercado, um novo conceito, foi incluído na análise. São descritos os resultados de um país em desenvolvimento, ajudando a generalizar para um conjunto maior de países.FECAP2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/397210.7819/rbgn.v21i2.3972Review of Business Management; Vol. 21 No. 2 (2019); 234-253RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 2 (2019); 234-253RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 2 (2019); 234-2531983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3972/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3972/pdf_1Copyright (c) 2019 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Mesquita, José Marcos CarvalhoUrdan, André Torres2021-07-21T16:00:03Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3972Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:00:03Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
Determinantes da inércia do cliente – Uma pesquisa sobre os serviços de telefonia móvel
Determinantes da inércia do cliente – Uma pesquisa sobre os serviços de telefonia móvel
title Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
spellingShingle Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
de Mesquita, José Marcos Carvalho
Customer inertia
Switching avoidance
Antecedents
Mobile phone
Brazil.
– Inércia do cliente
evitação da mudança
antecedentes
telefone celular
Brasil.
Inércia do cliente
evitação da mudança
antecedentes
telefone celular
Brasil.
title_short Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
title_full Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
title_fullStr Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
title_full_unstemmed Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
title_sort Determinants of Customer Inertia - An Investigation of Mobile Phone Services
author de Mesquita, José Marcos Carvalho
author_facet de Mesquita, José Marcos Carvalho
Urdan, André Torres
author_role author
author2 Urdan, André Torres
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Mesquita, José Marcos Carvalho
Urdan, André Torres
dc.subject.por.fl_str_mv Customer inertia
Switching avoidance
Antecedents
Mobile phone
Brazil.
– Inércia do cliente
evitação da mudança
antecedentes
telefone celular
Brasil.
Inércia do cliente
evitação da mudança
antecedentes
telefone celular
Brasil.
topic Customer inertia
Switching avoidance
Antecedents
Mobile phone
Brazil.
– Inércia do cliente
evitação da mudança
antecedentes
telefone celular
Brasil.
Inércia do cliente
evitação da mudança
antecedentes
telefone celular
Brasil.
description Purpose – In ongoing service sectors, some companies have high customer retention in spite of frequent consumer dissatisfaction and high complaint rates. This retention results from customer inertia. This paper aims to identify what influences this inertial behavior. Design/methodology/approach – Two competing conceptual models were conceived: a Base Model, which considers mediating effects, and a Rival Model, which considers only the direct effects on customer inertia. A survey was undertaken in Brazil. Mobile phone customers were targeted. A questionnaire was built and data were collected online as well as in person. Structural equation modeling was applied. Findings – Only direct effects on customer inertia were confirmed. The Rival Model outperformed the Base Model on a set of criteria (e.g., greater explanatory power for Customer Inertia and more simplicity). The Rival Model offers a moderate explanation (R̅2=0.370), some sound structural path coefficients, and appropriate psychometric properties for the latent constructs. Originality/value – The paper complements and adds to existing research by evaluating customer inertia as an important outcome within ongoing service markets. Market isomorphism, a new concept, is included in the analysis. Results from a developing country are described, helping to generalize to a broader set of countries.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3972
10.7819/rbgn.v21i2.3972
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3972
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v21i2.3972
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3972/pdf
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3972/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 21 No. 2 (2019); 234-253
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 2 (2019); 234-253
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 2 (2019); 234-253
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942369717944320