Historical learning in pandemic times
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003 |
Resumo: | The coronavirus pandemic caused changes in different social segments. In the educational field, schools suspended activities in compliance with health guidelines and several problems arose when they implemented emergency remote education. With that in mind, a Teaching Reflection Group (TRG) was proposed on the occasion of the XI Perspectives on Teaching History, promoted by the Brazilian History Teaching Association. This text systematizes the discussions held in this TRG, involving narratives from different Regions of Brazil.The reports are presented from three axes, leading to reflections on the impact of the pandemic and remoteeducation on the teaching of history. |
id |
FGV-10_33d439d866a130fe7c3ab00513d7a01e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/83003 |
network_acronym_str |
FGV-10 |
network_name_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository_id_str |
|
spelling |
Historical learning in pandemic timesEl aprendizaje histórico en tiempos de pandemiaAprendizagem histórica em tempos de pandemiaCoronavírus; pandemia; ensino de História; consciência históricaCoronavirusPandemicHistory TeachingHistorical ConsciousnessCoronavirusviolência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina.enseñanza de la historiaconciencia históricaThe coronavirus pandemic caused changes in different social segments. In the educational field, schools suspended activities in compliance with health guidelines and several problems arose when they implemented emergency remote education. With that in mind, a Teaching Reflection Group (TRG) was proposed on the occasion of the XI Perspectives on Teaching History, promoted by the Brazilian History Teaching Association. This text systematizes the discussions held in this TRG, involving narratives from different Regions of Brazil.The reports are presented from three axes, leading to reflections on the impact of the pandemic and remoteeducation on the teaching of history.La pandemia de Coronavirus provocó cambios en diferentes segmentos sociales. En el ámbito educativo,las escuelas suspendieron las actividades en cumplimiento de los lineamientos de salud y surgieron varios problemas cuando implementaron educación remota de emergencia. Con eso en mente, se propuso un Grupo de Reflexión Docente con motivo de las XI Perspectivas de la Enseñanza de la Historia, promovido por la AsociaciónBrasileña de Enseñanza de la Historia. Este texto sistematiza las discusiones realizadas en este GRD, involucrando narrativas de diferentes regiones de Brasil. Los informes se presentan desde tres ejes, dando lugar a reflexiones sobre el impacto de la pandemia y la educación a distancia en la enseñanza de la Historia.A pandemia do coronavírus provocou mudanças em diferentes segmentos sociais. No campo educacional, as escolas suspenderam atividades em cumprimento às orientações sanitárias e vários problemas surgiram quando implantaram o ensino remoto emergencial (ERE). Pensando nisso, foi proposto um Grupo de Reflexão Docente (GRD) na ocasião do XI Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História, promovido pela Associação Brasileira de Ensino de História. O presente texto sistematiza as discussões realizadas nesse GRD,envolvendo narrativas de diferentes Regiões do Brasil. Os relatos são apresentados a partir de três eixos, conduzindo a reflexões sobre o impacto da pandemia e do ensino remoto sobre o ensino de história.Editora FGV2021-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003Revista Estudos Históricos; Vol. 34 No. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-298Revista Estudos Históricos; v. 34 n. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-2982178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003/79434http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNicolini, CristianoMedeiros, Kênia Érica Gusmão2021-05-20T12:17:55Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/83003Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:18.131197Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historical learning in pandemic times El aprendizaje histórico en tiempos de pandemia Aprendizagem histórica em tempos de pandemia |
title |
Historical learning in pandemic times |
spellingShingle |
Historical learning in pandemic times Nicolini, Cristiano Coronavírus; pandemia; ensino de História; consciência histórica Coronavirus Pandemic History Teaching Historical Consciousness Coronavirus violência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina. enseñanza de la historia conciencia histórica |
title_short |
Historical learning in pandemic times |
title_full |
Historical learning in pandemic times |
title_fullStr |
Historical learning in pandemic times |
title_full_unstemmed |
Historical learning in pandemic times |
title_sort |
Historical learning in pandemic times |
author |
Nicolini, Cristiano |
author_facet |
Nicolini, Cristiano Medeiros, Kênia Érica Gusmão |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros, Kênia Érica Gusmão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nicolini, Cristiano Medeiros, Kênia Érica Gusmão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coronavírus; pandemia; ensino de História; consciência histórica Coronavirus Pandemic History Teaching Historical Consciousness Coronavirus violência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina. enseñanza de la historia conciencia histórica |
topic |
Coronavírus; pandemia; ensino de História; consciência histórica Coronavirus Pandemic History Teaching Historical Consciousness Coronavirus violência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina. enseñanza de la historia conciencia histórica |
description |
The coronavirus pandemic caused changes in different social segments. In the educational field, schools suspended activities in compliance with health guidelines and several problems arose when they implemented emergency remote education. With that in mind, a Teaching Reflection Group (TRG) was proposed on the occasion of the XI Perspectives on Teaching History, promoted by the Brazilian History Teaching Association. This text systematizes the discussions held in this TRG, involving narratives from different Regions of Brazil.The reports are presented from three axes, leading to reflections on the impact of the pandemic and remoteeducation on the teaching of history. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003 |
url |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003/79434 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Históricos; Vol. 34 No. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-298 Revista Estudos Históricos; v. 34 n. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-298 2178-1494 0103-2186 reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
collection |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br |
_version_ |
1798942528739737600 |