Historical learning in pandemic times

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nicolini, Cristiano
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Medeiros, Kênia Érica Gusmão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003
Resumo: The coronavirus pandemic caused changes in different social segments. In the educational field, schools suspended activities in compliance with health guidelines and several problems arose when they implemented emergency remote education. With that in mind, a Teaching Reflection Group (TRG) was proposed on the occasion of the XI Perspectives on Teaching History, promoted by the Brazilian History Teaching Association. This text systematizes the discussions held in this TRG, involving narratives from different Regions of Brazil.The reports are presented from three axes, leading to reflections on the impact of the pandemic and remoteeducation on the teaching of history.
id FGV-10_33d439d866a130fe7c3ab00513d7a01e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/83003
network_acronym_str FGV-10
network_name_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling Historical learning in pandemic timesEl aprendizaje histórico en tiempos de pandemiaAprendizagem histórica em tempos de pandemiaCoronavírus; pandemia; ensino de História; consciência históricaCoronavirusPandemicHistory TeachingHistorical ConsciousnessCoronavirusviolência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina.enseñanza de la historiaconciencia históricaThe coronavirus pandemic caused changes in different social segments. In the educational field, schools suspended activities in compliance with health guidelines and several problems arose when they implemented emergency remote education. With that in mind, a Teaching Reflection Group (TRG) was proposed on the occasion of the XI Perspectives on Teaching History, promoted by the Brazilian History Teaching Association. This text systematizes the discussions held in this TRG, involving narratives from different Regions of Brazil.The reports are presented from three axes, leading to reflections on the impact of the pandemic and remoteeducation on the teaching of history.La pandemia de Coronavirus provocó cambios en diferentes segmentos sociales. En el ámbito educativo,las escuelas suspendieron las actividades en cumplimiento de los lineamientos de salud y surgieron varios problemas cuando implementaron educación remota de emergencia. Con eso en mente, se propuso un Grupo de Reflexión Docente con motivo de las XI Perspectivas de la Enseñanza de la Historia, promovido por la AsociaciónBrasileña de Enseñanza de la Historia. Este texto sistematiza las discusiones realizadas en este GRD, involucrando narrativas de diferentes regiones de Brasil. Los informes se presentan desde tres ejes, dando lugar a reflexiones sobre el impacto de la pandemia y la educación a distancia en la enseñanza de la Historia.A pandemia do coronavírus provocou mudanças em diferentes segmentos sociais. No campo educacional, as escolas suspenderam atividades em cumprimento às orientações sanitárias e vários problemas surgiram quando implantaram o ensino remoto emergencial (ERE). Pensando nisso, foi proposto um Grupo de Reflexão Docente (GRD) na ocasião do XI Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História, promovido pela Associação Brasileira de Ensino de História. O presente texto sistematiza as discussões realizadas nesse GRD,envolvendo narrativas de diferentes Regiões do Brasil. Os relatos são apresentados a partir de três eixos, conduzindo a reflexões sobre o impacto da pandemia e do ensino remoto sobre o ensino de história.Editora FGV2021-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003Revista Estudos Históricos; Vol. 34 No. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-298Revista Estudos Históricos; v. 34 n. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-2982178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003/79434http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNicolini, CristianoMedeiros, Kênia Érica Gusmão2021-05-20T12:17:55Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/83003Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:18.131197Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Historical learning in pandemic times
El aprendizaje histórico en tiempos de pandemia
Aprendizagem histórica em tempos de pandemia
title Historical learning in pandemic times
spellingShingle Historical learning in pandemic times
Nicolini, Cristiano
Coronavírus; pandemia; ensino de História; consciência histórica
Coronavirus
Pandemic
History Teaching
Historical Consciousness
Coronavirus
violência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina.
enseñanza de la historia
conciencia histórica
title_short Historical learning in pandemic times
title_full Historical learning in pandemic times
title_fullStr Historical learning in pandemic times
title_full_unstemmed Historical learning in pandemic times
title_sort Historical learning in pandemic times
author Nicolini, Cristiano
author_facet Nicolini, Cristiano
Medeiros, Kênia Érica Gusmão
author_role author
author2 Medeiros, Kênia Érica Gusmão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nicolini, Cristiano
Medeiros, Kênia Érica Gusmão
dc.subject.por.fl_str_mv Coronavírus; pandemia; ensino de História; consciência histórica
Coronavirus
Pandemic
History Teaching
Historical Consciousness
Coronavirus
violência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina.
enseñanza de la historia
conciencia histórica
topic Coronavírus; pandemia; ensino de História; consciência histórica
Coronavirus
Pandemic
History Teaching
Historical Consciousness
Coronavirus
violência de gênero, pandemia, proteção social, feminicídio, Covid-19, Santa Catarina.
enseñanza de la historia
conciencia histórica
description The coronavirus pandemic caused changes in different social segments. In the educational field, schools suspended activities in compliance with health guidelines and several problems arose when they implemented emergency remote education. With that in mind, a Teaching Reflection Group (TRG) was proposed on the occasion of the XI Perspectives on Teaching History, promoted by the Brazilian History Teaching Association. This text systematizes the discussions held in this TRG, involving narratives from different Regions of Brazil.The reports are presented from three axes, leading to reflections on the impact of the pandemic and remoteeducation on the teaching of history.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003
url https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/83003/79434
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Históricos; Vol. 34 No. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-298
Revista Estudos Históricos; v. 34 n. 73 (2021): Tempos de Pandemia; 281-298
2178-1494
0103-2186
reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
collection Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br
_version_ 1798942528739737600