Intervenors after Vargas' decay (1945-1947): the limited decentralization missing link?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90051 |
Resumo: | The study of interveners in the Brazilian states in the period from 1945 to 1947 has been neglected byhistoriography, especially regarding the redistribution of power in the federation. This article employscontextual analysis and prosopography to discuss the influence of the post-Estado Novo transition on thelimited decentralization of administrative and fiscal authority observed in that period. Three factors thatcontributed to this result stand out: the sequence of the decentralization process, with the election ofgovernors after the redesign of the federation by the 1946 Constituent Assembly; the imposition of neutrality on interveners, with supervision of the press and of those responsible for nominations; and the profile of the interveners, a positional elite with relative disconnection from state communities. |
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Intervenors after Vargas' decay (1945-1947): the limited decentralization missing link?Interventores en la transición pos-Estado Nuevo (1945-1947)? el elo perdido de la decentralización limitadaInterventores na transição pós-Estado Novo (1945-1947): o elo perdido da descentralização limitada?DecentralizatonDutra AdministrationLinhares AdministrationBrazilian federation1945 democratizationInterventorsDecentralizaciónPresidencia DutraPresidencia LinharesFederación brasile`naDemocratización de 1945InterventoresDescentralizaçãoPresidência DutraPresidˆência LinharesFederação brasileiraRedemocratização de 1945InterventoresThe study of interveners in the Brazilian states in the period from 1945 to 1947 has been neglected byhistoriography, especially regarding the redistribution of power in the federation. This article employscontextual analysis and prosopography to discuss the influence of the post-Estado Novo transition on thelimited decentralization of administrative and fiscal authority observed in that period. Three factors thatcontributed to this result stand out: the sequence of the decentralization process, with the election ofgovernors after the redesign of the federation by the 1946 Constituent Assembly; the imposition of neutrality on interveners, with supervision of the press and of those responsible for nominations; and the profile of the interveners, a positional elite with relative disconnection from state communities.El estudio de los interventores en los estados brasileños en el período entre 1945 y 1947 no ha recibido la debida atención por la historiografía, especialmente en lo que se refiere a la redistribución del poder en la federación. Este artículo utiliza el análisis contextual y la prosopografía para discutir la influencia de la transición pos Estado Nuevo en la limitada descentralización de la autoridad administrativa y fiscal que tuvo lugar durante ese período. Destacan tres factores que contribuyeron a ese resultado: la secuencia del proceso de descentralización, con la elección de los gobernadores tras el rediseño de la federación por la Constituyente de 1946; la imposición de neutralidad a los interventores, con la fiscalización de la prensa yde los responsables de los nombramientos; y el perfil de los interventores, una élite posicional con relativadesconexión de las comunidades de los estados.O estudo dos interventores nos estados no período de 1945 a 1947 tem sido negligenciado pelahistoriografia, sobretudo acerca da redistribuição de poder na Federação. Este artigo emprega análisecontextual e prosopografia para discutir a influência da transição pós-Estado Novo na descentralizaçãolimitada de autoridade administrativa e fiscal verificada naquele período. Destacam-se três fatoresque contribuíram para esse resultado: a sequência do processo de descentralização, com a eleição dosgovernadores após o redesenho da Federação pela Constituinte de 1946; a imposição de neutralidade aosinterventores, com fiscalização da imprensa e dos responsáveis pelas indicações; e o perfil dos interventores, uma elite posicional com relativa desconexão das comunidades estaduais.Editora FGV2024-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90051Revista Estudos Históricos; Vol. 37 No. 81 (2024): Elites políticas e sociaisRevista Estudos Históricos; v. 37 n. 81 (2024): Elites políticas e sociais2178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90051/85277http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchlegel, Rogerio2024-02-28T12:49:45Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/90051Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:23.423284Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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