Popper and the teaching-learning process for troubleshooting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Horácio Wanderlei
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Direito GV
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24158
Resumo: The paper proposes a method of teaching and a curriculum structure constructed on the epistemological work of Karl Popper and also elements in problem based learning (PBL). The teaching-learning process for troubleshooting (EARP) presented in this paper is divided into method and pedagogical project (EARP). The proposed method focuses on a strategy consisting of four stages, all involving the study of issues, seeking a solution through trial and elimination of errors. The pedagogical project includes the elimination of traditional disciplines by organizing the curriculum and has a modular structure for interdisciplinary topics.  The text contains, for better visualization of the proposal, a hypothetical grade and the possibilities of organizing time frame. 
id FGV-2_b715b51dd34f98a0228fbbb9e11a24cb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/24158
network_acronym_str FGV-2
network_name_str Revista Direito GV
repository_id_str
spelling Popper and the teaching-learning process for troubleshootingPopper e o processo de ensino-aprendizagem pela resolução de problemasTeaching of lawlegal educationlaw courselegal courseteaching and learningmethodcurriculumcriticalKarl PopperPBLENSINO DO DIREITOENSINO JURÍDICOCURSO DE DIREITOCURSO JURÍDICOENSINO–APRENDIZAGEMMÉTODOCURRÍCULOCRÍTICAKARL POPPERPBLThe paper proposes a method of teaching and a curriculum structure constructed on the epistemological work of Karl Popper and also elements in problem based learning (PBL). The teaching-learning process for troubleshooting (EARP) presented in this paper is divided into method and pedagogical project (EARP). The proposed method focuses on a strategy consisting of four stages, all involving the study of issues, seeking a solution through trial and elimination of errors. The pedagogical project includes the elimination of traditional disciplines by organizing the curriculum and has a modular structure for interdisciplinary topics.  The text contains, for better visualization of the proposal, a hypothetical grade and the possibilities of organizing time frame. O ARTIGO PROPÕE UM MÉTODO DE ENSINO E UMA ESTRUTURA CURRICULAR CONSTRUÍDOS COM BASE NA OBRA EPISTEMOLÓGICA DE KARL POPPER E TAMBÉM EM ELEMENTOS PRESENTES NO PROBLEM BASED LEARNING (PBL). O PROCESSO DE ENSINO–APRENDIZAGEM PELA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS (EARP) APRESENTADO NESTE TRABALHO ESTÁ DIVIDO EM MÉTODO EARP E PROJETO PEDAGÓGICO EARP. NO PLANO DO MÉTODO A PROPOSTA ESTÁ CENTRADA EM UMA ESTRATÉGIA COMPOSTA DE QUATRO ETAPAS, TODAS ELAS ENVOLVENDO O ESTUDO DE PROBLEMAS, BUSCANDO A SUA SOLUÇÃO POR MEIO DE TENTATIVAS E ELIMINAÇÃO DE ERROS. NO PLANO DO PROJETO PEDAGÓGICO A PROPOSTA INCLUI A ELIMINAÇÃO DA TRADICIONAL ORGANIZAÇÃO DO CURRÍCULO POR DISCIPLINAS E APRESENTA UMA ESTRUTURA MODULAR POR GRANDES TEMAS INTERDISCIPLINARES. O TEXTO CONTÉM, PARA MELHOR VISUALIZAÇÃO DA PROPOSTA, UMA GRADE HIPOTÉTICA E AS POSSIBILIDADES DE ORGANIZAÇÃO DO QUADRO DE HORÁRIOS. Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24158Revista Direito GV; Vol. 6 No. 1 (2010): jan.-jun.(11); 039-057Revista Direito GV; Vol. 6 Núm. 1 (2010): jan.-jun.(11); 039-057Revista Direito GV; v. 6 n. 1 (2010): jan.-jun.(11); 039-0572317-6172reponame:Revista Direito GVinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24158/22938Rodrigues, Horácio Wanderleiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-16T14:05:57Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/24158Revistahttps://direitosp.fgv.br/publicacoes/revista/revista-direito-gvPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistadireitogv@fgv.br|| catarina.barbieri@fgv.br2317-61721808-2432opendoar:2019-07-16T14:05:57Revista Direito GV - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
Popper e o processo de ensino-aprendizagem pela resolução de problemas
title Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
spellingShingle Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
Rodrigues, Horácio Wanderlei
Teaching of law
legal education
law course
legal course
teaching and learning
method
curriculum
critical
Karl Popper
PBL
ENSINO DO DIREITO
ENSINO JURÍDICO
CURSO DE DIREITO
CURSO JURÍDICO
ENSINO–APRENDIZAGEM
MÉTODO
CURRÍCULO
CRÍTICA
KARL POPPER
PBL
title_short Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
title_full Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
title_fullStr Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
title_full_unstemmed Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
title_sort Popper and the teaching-learning process for troubleshooting
author Rodrigues, Horácio Wanderlei
author_facet Rodrigues, Horácio Wanderlei
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Horácio Wanderlei
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching of law
legal education
law course
legal course
teaching and learning
method
curriculum
critical
Karl Popper
PBL
ENSINO DO DIREITO
ENSINO JURÍDICO
CURSO DE DIREITO
CURSO JURÍDICO
ENSINO–APRENDIZAGEM
MÉTODO
CURRÍCULO
CRÍTICA
KARL POPPER
PBL
topic Teaching of law
legal education
law course
legal course
teaching and learning
method
curriculum
critical
Karl Popper
PBL
ENSINO DO DIREITO
ENSINO JURÍDICO
CURSO DE DIREITO
CURSO JURÍDICO
ENSINO–APRENDIZAGEM
MÉTODO
CURRÍCULO
CRÍTICA
KARL POPPER
PBL
description The paper proposes a method of teaching and a curriculum structure constructed on the epistemological work of Karl Popper and also elements in problem based learning (PBL). The teaching-learning process for troubleshooting (EARP) presented in this paper is divided into method and pedagogical project (EARP). The proposed method focuses on a strategy consisting of four stages, all involving the study of issues, seeking a solution through trial and elimination of errors. The pedagogical project includes the elimination of traditional disciplines by organizing the curriculum and has a modular structure for interdisciplinary topics.  The text contains, for better visualization of the proposal, a hypothetical grade and the possibilities of organizing time frame. 
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24158
url https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24158/22938
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas
publisher.none.fl_str_mv Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Direito GV; Vol. 6 No. 1 (2010): jan.-jun.(11); 039-057
Revista Direito GV; Vol. 6 Núm. 1 (2010): jan.-jun.(11); 039-057
Revista Direito GV; v. 6 n. 1 (2010): jan.-jun.(11); 039-057
2317-6172
reponame:Revista Direito GV
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista Direito GV
collection Revista Direito GV
repository.name.fl_str_mv Revista Direito GV - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||revistadireitogv@fgv.br|| catarina.barbieri@fgv.br
_version_ 1798943708774662144