Paradigms of financial education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620 |
Resumo: | This article deals with financial education in Brazil, given its relevance for the society¿s daily life, and considers five actions to further the involvement of public and private agents in financial education programs. In Brazil, this issue hasn¿t yet received proper attention, mainly due to the limited knowledge and experience of the players involved in financial education. Thus, it is necessary and urgent that the government, the private sector and the third sector promote activities in this area. The article emphasizes the role of basic, secondary and higher education institutions in developing a savings culture and preparing individuals to deal with the instruments offered by the financial system and to answer their own personal demands. |
id |
FGV-4_0bcd1912c537680962e4685b94977a85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6620 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Paradigms of financial education in BrazilParadigmas da educação financeira no Brasilfinancial educationparadigmsinternational experienceeducational policy.educação financeiraparadigmasexperiência internacionalpolítica de educação.This article deals with financial education in Brazil, given its relevance for the society¿s daily life, and considers five actions to further the involvement of public and private agents in financial education programs. In Brazil, this issue hasn¿t yet received proper attention, mainly due to the limited knowledge and experience of the players involved in financial education. Thus, it is necessary and urgent that the government, the private sector and the third sector promote activities in this area. The article emphasizes the role of basic, secondary and higher education institutions in developing a savings culture and preparing individuals to deal with the instruments offered by the financial system and to answer their own personal demands.Este artigo propõe cinco ações que auxiliam no engajamento dos agentes públicos e privados no programa de educação financeira. Para alcançar tal finalidade, foi realizado um levantamento bibliográfico e documental, de modo a oferecer respaldo teórico qualitativo à descrição apresentada. O artigo inicia com a contextualização e a relevância do assunto. Aborda visões de autores internacionais sobre o tema, aprecia o estágio atual nos Estados Unidos, nos países do Reino Unido, em outros países da OCDE e no Brasil. Constata que, no país, ainda há um tratamento incipiente dessa questão, determinado pelo limitado conhecimento e reduzida experiência dos agentes envolvidos no processo de capacitação financeira. Desse modo, é necessário o fomento de ações por parte do governo, da iniciativa privada e do terceiro setor. Ressalta, ainda, que o papel das instituições de ensino é imprescindível na formação de uma cultura de poupança e na conscientização dos indivíduos para lidar com os instrumentos oferecidos pelo sistema financeiro e atender as suas demandas pessoais.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2007-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 41 No. 6 (2007); 1121 a 1141Revista de Administração Pública; Vol. 41 Núm. 6 (2007); 1121 a 1141Revista de Administração Pública; v. 41 n. 6 (2007); 1121 a 11411982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620/5204Savoia, José Roberto FerreiraSaito, André TaueSantana, Flávia de Angelisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T20:53:56Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6620Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T20:53:56Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paradigms of financial education in Brazil Paradigmas da educação financeira no Brasil |
title |
Paradigms of financial education in Brazil |
spellingShingle |
Paradigms of financial education in Brazil Savoia, José Roberto Ferreira financial education paradigms international experience educational policy. educação financeira paradigmas experiência internacional política de educação. |
title_short |
Paradigms of financial education in Brazil |
title_full |
Paradigms of financial education in Brazil |
title_fullStr |
Paradigms of financial education in Brazil |
title_full_unstemmed |
Paradigms of financial education in Brazil |
title_sort |
Paradigms of financial education in Brazil |
author |
Savoia, José Roberto Ferreira |
author_facet |
Savoia, José Roberto Ferreira Saito, André Taue Santana, Flávia de Angelis |
author_role |
author |
author2 |
Saito, André Taue Santana, Flávia de Angelis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Savoia, José Roberto Ferreira Saito, André Taue Santana, Flávia de Angelis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
financial education paradigms international experience educational policy. educação financeira paradigmas experiência internacional política de educação. |
topic |
financial education paradigms international experience educational policy. educação financeira paradigmas experiência internacional política de educação. |
description |
This article deals with financial education in Brazil, given its relevance for the society¿s daily life, and considers five actions to further the involvement of public and private agents in financial education programs. In Brazil, this issue hasn¿t yet received proper attention, mainly due to the limited knowledge and experience of the players involved in financial education. Thus, it is necessary and urgent that the government, the private sector and the third sector promote activities in this area. The article emphasizes the role of basic, secondary and higher education institutions in developing a savings culture and preparing individuals to deal with the instruments offered by the financial system and to answer their own personal demands. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620/5204 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 41 No. 6 (2007); 1121 a 1141 Revista de Administração Pública; Vol. 41 Núm. 6 (2007); 1121 a 1141 Revista de Administração Pública; v. 41 n. 6 (2007); 1121 a 1141 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943763968557056 |