Paradigms of financial education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Savoia, José Roberto Ferreira
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Saito, André Taue, Santana, Flávia de Angelis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620
Resumo: This article deals with financial education in Brazil, given its relevance for the society¿s daily life, and considers five actions to further the involvement of public and private agents in financial education programs. In Brazil, this issue hasn¿t yet received proper attention, mainly due to the limited knowledge and experience of the players involved in financial education. Thus, it is necessary and urgent that the government, the private sector and the third sector promote activities in this area. The article emphasizes the role of basic, secondary and higher education institutions in developing a savings culture and preparing individuals to deal with the instruments offered by the financial system and to answer their own personal demands.
id FGV-4_0bcd1912c537680962e4685b94977a85
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6620
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Paradigms of financial education in BrazilParadigmas da educação financeira no Brasilfinancial educationparadigmsinternational experienceeducational policy.educação financeiraparadigmasexperiência internacionalpolítica de educação.This article deals with financial education in Brazil, given its relevance for the society¿s daily life, and considers five actions to further the involvement of public and private agents in financial education programs. In Brazil, this issue hasn¿t yet received proper attention, mainly due to the limited knowledge and experience of the players involved in financial education. Thus, it is necessary and urgent that the government, the private sector and the third sector promote activities in this area. The article emphasizes the role of basic, secondary and higher education institutions in developing a savings culture and preparing individuals to deal with the instruments offered by the financial system and to answer their own personal demands.Este artigo propõe cinco ações que auxiliam no engajamento dos agentes públicos e privados no programa de educação financeira. Para alcançar tal finalidade, foi realizado um levantamento bibliográfico e documental, de modo a oferecer respaldo teórico qualitativo à descrição apresentada. O artigo inicia com a contextualização e a relevância do assunto. Aborda visões de autores internacionais sobre o tema, aprecia o estágio atual nos Estados Unidos, nos países do Reino Unido, em outros países da OCDE e no Brasil. Constata que, no país, ainda há um tratamento incipiente dessa questão, determinado pelo limitado conhecimento e reduzida experiência dos agentes envolvidos no processo de capacitação financeira. Desse modo, é necessário o fomento de ações por parte do governo, da iniciativa privada e do terceiro setor. Ressalta, ainda, que o papel das instituições de ensino é imprescindível na formação de uma cultura de poupança e na conscientização dos indivíduos para lidar com os instrumentos oferecidos pelo sistema financeiro e atender as suas demandas pessoais.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2007-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 41 No. 6 (2007); 1121 a 1141Revista de Administração Pública; Vol. 41 Núm. 6 (2007); 1121 a 1141Revista de Administração Pública; v. 41 n. 6 (2007); 1121 a 11411982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620/5204Savoia, José Roberto FerreiraSaito, André TaueSantana, Flávia de Angelisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T20:53:56Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6620Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T20:53:56Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Paradigms of financial education in Brazil
Paradigmas da educação financeira no Brasil
title Paradigms of financial education in Brazil
spellingShingle Paradigms of financial education in Brazil
Savoia, José Roberto Ferreira
financial education
paradigms
international experience
educational policy.
educação financeira
paradigmas
experiência internacional
política de educação.
title_short Paradigms of financial education in Brazil
title_full Paradigms of financial education in Brazil
title_fullStr Paradigms of financial education in Brazil
title_full_unstemmed Paradigms of financial education in Brazil
title_sort Paradigms of financial education in Brazil
author Savoia, José Roberto Ferreira
author_facet Savoia, José Roberto Ferreira
Saito, André Taue
Santana, Flávia de Angelis
author_role author
author2 Saito, André Taue
Santana, Flávia de Angelis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Savoia, José Roberto Ferreira
Saito, André Taue
Santana, Flávia de Angelis
dc.subject.por.fl_str_mv financial education
paradigms
international experience
educational policy.
educação financeira
paradigmas
experiência internacional
política de educação.
topic financial education
paradigms
international experience
educational policy.
educação financeira
paradigmas
experiência internacional
política de educação.
description This article deals with financial education in Brazil, given its relevance for the society¿s daily life, and considers five actions to further the involvement of public and private agents in financial education programs. In Brazil, this issue hasn¿t yet received proper attention, mainly due to the limited knowledge and experience of the players involved in financial education. Thus, it is necessary and urgent that the government, the private sector and the third sector promote activities in this area. The article emphasizes the role of basic, secondary and higher education institutions in developing a savings culture and preparing individuals to deal with the instruments offered by the financial system and to answer their own personal demands.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6620/5204
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 41 No. 6 (2007); 1121 a 1141
Revista de Administração Pública; Vol. 41 Núm. 6 (2007); 1121 a 1141
Revista de Administração Pública; v. 41 n. 6 (2007); 1121 a 1141
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943763968557056