Strategic human resource management in the Brazilian federal legislative: conditions for implementation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Côrtes, Felipe Guimarães
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Meneses, Pedro Paulo Murce
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/79916
Resumo: This research aimed to identify interfering aspects in the implementation of strategic human resource management in Brazilian Federal Legislative bodies, as well as the possible relations between them. Through interviews and focus groups with 16 managers of the Federal Senate and the Chamber of Deputies, 21 interfering aspects were identified, divided into institutional, political, organizational, and sectoral categories. The study elaborated theoretical-empirical models of the influences exerted by each of the aspects on the others, which supported the conclusion that the most significant constraints are of political nature, since they would define the resources and the autonomy available to human resource management units to lead the implementation process.
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spelling Strategic human resource management in the Brazilian federal legislative: conditions for implementationGestión estratégica de personas en el Legislativo Federal brasileño: condiciones para la implementaciónGestão estratégica de pessoas no Legislativo Federal brasileiro: condições para a implementaçãostrategic human resource managementhuman resource management in public administrationhuman resource management in the Legislative Power.gestión estratégica de personasgestión de personas en la administración públicagestión de personas en el Poder Legislativo.gestão estratégica de pessoasgestão de pessoas na administração públicagestão de pessoas no Poder Legislativo.This research aimed to identify interfering aspects in the implementation of strategic human resource management in Brazilian Federal Legislative bodies, as well as the possible relations between them. Through interviews and focus groups with 16 managers of the Federal Senate and the Chamber of Deputies, 21 interfering aspects were identified, divided into institutional, political, organizational, and sectoral categories. The study elaborated theoretical-empirical models of the influences exerted by each of the aspects on the others, which supported the conclusion that the most significant constraints are of political nature, since they would define the resources and the autonomy available to human resource management units to lead the implementation process.Esta investigación se propuso identificar aspectos interferentes en la implementación de la gestión estratégica de personas en los órganos del Legislativo Federal brasileño y las posibles relaciones entre ellos. Por medio de entrevistas y grupos focales realizados con 16 gestores del Senado Federal y de la Cámara de Diputados, se identificaron 21 aspectos interferentes, divididos en categorías institucionales, políticas, organizativas y sectoriales, así como se elaboraron modelos teórico-empíricos de las influencias ejercidas por cada uno de los aspectos sobre los demás, a partir de lo que se concluyó que los condicionantes más significativos tendrían naturaleza política, pues definirían los recursos y la autonomía disponibles para que las unidades de gestión de personas conduzcan el proceso de implementación.Esta pesquisa objetivou identificar aspectos interferentes na implementação da gestão estratégica de pessoas (GEP) nos órgãos do Poder Legislativo Federal brasileiro e as possíveis relações entre eles. Por meio de entrevistas e grupos focais realizados com 16 gestores do Senado Federal (SF) e da Câmara dos Deputados (CD) foram identificados 21 aspectos interferentes, divididos em categorias institucionais, políticas, organizacionais e setoriais, bem como foram elaborados modelos teórico-empíricos das influências exercidas por cada um dos aspectos sobre os demais, a partir do que se concluiu que os condicionantes mais significativos teriam natureza política, pois definiriam os recursos e a autonomia disponíveis para as unidades de gestão de pessoas (GP) conduzirem o processo de implementação.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/79916Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 53 No. 4 (2019); 657-686Revista de Administração Pública; Vol. 53 Núm. 4 (2019); 657-686Revista de Administração Pública; v. 53 n. 4 (2019); 657-6861982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/79916/76376https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/79916/pdf_286Copyright (c) 2019 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCôrtes, Felipe GuimarãesMeneses, Pedro Paulo Murce2019-08-29T13:20:15Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/79916Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2019-08-29T13:20:15Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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