Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo-Soares, T. Diana L. v. A de
Data de Publicação: 2000
Outros Autores: Santos, João Alberto Neves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7291
Resumo: According to the trend elsewhere in the world, hospitals in Brazil are increasingly adopting customes-oriented quality improvement strategies. This paper details the construction of an instrument, precisely a questionaire, to help these hospitals assess to what extent their strategies are successful and find solutions for the implementation problems identified. The evaluation of the instrument's reliability and validity is emphasized. Examples of some actions that were taken as a result of its application in a leading hospital illustrate how it can be effectively used to at the same time assess and give impulse to the implementation of the strategy, considering the new customer-oriented priorities.
id FGV-4_3fde838e555669e859d8d3e892cf4394
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/7291
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectivenessImplementação de estratégias orientadas para o cliente nos hospitais do Brasil: um instrumento para avaliar sua eficáciaestratégias de melhoria do desempenho organizacionalimplementação de estratégias em hospitaisinstrumentos de auto-avaliaçãogestão estratégica da qualidade na saúdesatisfação do paciente.According to the trend elsewhere in the world, hospitals in Brazil are increasingly adopting customes-oriented quality improvement strategies. This paper details the construction of an instrument, precisely a questionaire, to help these hospitals assess to what extent their strategies are successful and find solutions for the implementation problems identified. The evaluation of the instrument's reliability and validity is emphasized. Examples of some actions that were taken as a result of its application in a leading hospital illustrate how it can be effectively used to at the same time assess and give impulse to the implementation of the strategy, considering the new customer-oriented priorities.De acordo com a tendência no resto do mundo, um número crescente de hospitais no Brasil está adotando estratégias de melhoria da qualidade orientadas para o cliente. Este artigo detalhada a construção de um instrumento, precisamente um questionário, para auxiliar os hospitais não somente na avaliação do sucesso dessas estratégias, mas também na busca de soluções para os principais problemas relacionados ao processo de implementação. É dada uma ênfase especial à verificação da confiabilidade e validade do instrumento. Exemplos são fornecidos de algumas ações que foram tomadas como resultado de sua aplicação em um hospital líder, para ilustrar como o instrumento pode ser utilizado de maneira eficaz para ao mesmo tempo avaliar e impulsionar a implementação da estratégia em função das novas prioridades orientadas para o cliente.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2000-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7291Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 1 (2000); 165 a 208Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 1 (2000); 165 a 208Revista de Administração Pública; v. 34 n. 1 (2000); 165 a 2081982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7291/5785Macedo-Soares, T. Diana L. v. A deSantos, João Alberto Neves dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T21:05:38Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/7291Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T21:05:38Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
Implementação de estratégias orientadas para o cliente nos hospitais do Brasil: um instrumento para avaliar sua eficácia
title Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
spellingShingle Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
Macedo-Soares, T. Diana L. v. A de
estratégias de melhoria do desempenho organizacional
implementação de estratégias em hospitais
instrumentos de auto-avaliação
gestão estratégica da qualidade na saúde
satisfação do paciente.
title_short Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
title_full Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
title_fullStr Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
title_full_unstemmed Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
title_sort Implementation of customer-oriented strategies in Brazilian hospitals: an instrument to assess their effectiveness
author Macedo-Soares, T. Diana L. v. A de
author_facet Macedo-Soares, T. Diana L. v. A de
Santos, João Alberto Neves dos
author_role author
author2 Santos, João Alberto Neves dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo-Soares, T. Diana L. v. A de
Santos, João Alberto Neves dos
dc.subject.por.fl_str_mv estratégias de melhoria do desempenho organizacional
implementação de estratégias em hospitais
instrumentos de auto-avaliação
gestão estratégica da qualidade na saúde
satisfação do paciente.
topic estratégias de melhoria do desempenho organizacional
implementação de estratégias em hospitais
instrumentos de auto-avaliação
gestão estratégica da qualidade na saúde
satisfação do paciente.
description According to the trend elsewhere in the world, hospitals in Brazil are increasingly adopting customes-oriented quality improvement strategies. This paper details the construction of an instrument, precisely a questionaire, to help these hospitals assess to what extent their strategies are successful and find solutions for the implementation problems identified. The evaluation of the instrument's reliability and validity is emphasized. Examples of some actions that were taken as a result of its application in a leading hospital illustrate how it can be effectively used to at the same time assess and give impulse to the implementation of the strategy, considering the new customer-oriented priorities.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7291
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7291
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7291/5785
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 1 (2000); 165 a 208
Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 1 (2000); 165 a 208
Revista de Administração Pública; v. 34 n. 1 (2000); 165 a 208
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943766402301952