Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Santos, João Alberto Neves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359
Resumo: Pressed by a more demanding clients and by higher performance standards established by the Health Department, healthcare organizations in Brazil, especially hospitals, are implementing customer-oriented quality improvement strategies. However, results are well below expectations. This paper presents a model to help guide healthcare organizations throughout the critical buy-in stage of such strategies' implementation. The model emphasizes an ad hoc structure to manage more effectively the changes involved, and a healthcare-specific performance measurement system to drive the implementation process and to align the actions taken. After presenting the research's theoretical basis and methods (quantitative and qualitative), the paper summarizes the pertinent findings of the initial study, namely a survey of 21 leading hospitals. Next, the paper explains the model¿s development, describes its successful pilot test at the hospital of a leading healthcare organization, and presents the most relevant results. It also highlights some context-specific and culturally significant details of the method¿s application.
id FGV-4_e7c50b5182f9c15fe0ab7d8037147ed8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6359
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategiesGestão da mudança estratégica na saúde no Brasil: um modelo para iniciar a implementação de estratégias de qualidade orientadas para o clientemudança estratégicagestão da mudança na saúdeimplementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitaisestratégias de melhoria do desempenho organizacionalgestão estratégica da qualidade na saúdemedição do desempenho organizacional em hPressed by a more demanding clients and by higher performance standards established by the Health Department, healthcare organizations in Brazil, especially hospitals, are implementing customer-oriented quality improvement strategies. However, results are well below expectations. This paper presents a model to help guide healthcare organizations throughout the critical buy-in stage of such strategies' implementation. The model emphasizes an ad hoc structure to manage more effectively the changes involved, and a healthcare-specific performance measurement system to drive the implementation process and to align the actions taken. After presenting the research's theoretical basis and methods (quantitative and qualitative), the paper summarizes the pertinent findings of the initial study, namely a survey of 21 leading hospitals. Next, the paper explains the model¿s development, describes its successful pilot test at the hospital of a leading healthcare organization, and presents the most relevant results. It also highlights some context-specific and culturally significant details of the method¿s application.Pressionadas por clientes mais exigentes e pelos novos padrões de desempe-nho estabelecidos pelo Ministério da Saúde, as organizações de saúde no país, especialmente os hospitais, estão adotando estratégias de melhoria da qualidade orientadas para o cliente. Contudo, os resultados não atendem às expectativas. Este artigo apresenta um modelo para auxiliar organizações de saúde durante o estágio inicial, crítico, do processo de implementação estratégica. O modelo enfatiza uma estrutura ad hoc, para gerenciar mais efetivamente as mudanças envolvidas nesse processo, e um sistema de medição de desempe-nho adaptado à organização de saúde, para alavancar o processo e alinhar as ações tomadas. Depois de apresentar o referencial teórico e a metodologia (quantitativa e qualitativa) da pesquisa, o artigo resume os resultados mais relevantes do estudo inicial, notadamente um levantamento de 21 hospitais líderes. Em seguida, explica o desenvolvimento do modelo, descreve seu teste-piloto em um hospital de uma organização de saúde líder no país e apresenta os resultados mais significativos do teste. O artigo destaca, ainda, alguns detalhes pertinentes à cultura e ao contexto específicos da organização.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 35 No. 1 (2001); 7 a 27Revista de Administração Pública; Vol. 35 Núm. 1 (2001); 7 a 27Revista de Administração Pública; v. 35 n. 1 (2001); 7 a 271982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359/4944Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard deSantos, João Alberto Neves dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T21:04:02Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6359Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T21:04:02Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
Gestão da mudança estratégica na saúde no Brasil: um modelo para iniciar a implementação de estratégias de qualidade orientadas para o cliente
title Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
spellingShingle Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de
mudança estratégica
gestão da mudança na saúde
implementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitais
estratégias de melhoria do desempenho organizacional
gestão estratégica da qualidade na saúde
medição do desempenho organizacional em h
title_short Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
title_full Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
title_fullStr Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
title_full_unstemmed Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
title_sort Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
author Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de
author_facet Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de
Santos, João Alberto Neves dos
author_role author
author2 Santos, João Alberto Neves dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de
Santos, João Alberto Neves dos
dc.subject.por.fl_str_mv mudança estratégica
gestão da mudança na saúde
implementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitais
estratégias de melhoria do desempenho organizacional
gestão estratégica da qualidade na saúde
medição do desempenho organizacional em h
topic mudança estratégica
gestão da mudança na saúde
implementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitais
estratégias de melhoria do desempenho organizacional
gestão estratégica da qualidade na saúde
medição do desempenho organizacional em h
description Pressed by a more demanding clients and by higher performance standards established by the Health Department, healthcare organizations in Brazil, especially hospitals, are implementing customer-oriented quality improvement strategies. However, results are well below expectations. This paper presents a model to help guide healthcare organizations throughout the critical buy-in stage of such strategies' implementation. The model emphasizes an ad hoc structure to manage more effectively the changes involved, and a healthcare-specific performance measurement system to drive the implementation process and to align the actions taken. After presenting the research's theoretical basis and methods (quantitative and qualitative), the paper summarizes the pertinent findings of the initial study, namely a survey of 21 leading hospitals. Next, the paper explains the model¿s development, describes its successful pilot test at the hospital of a leading healthcare organization, and presents the most relevant results. It also highlights some context-specific and culturally significant details of the method¿s application.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359/4944
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 35 No. 1 (2001); 7 a 27
Revista de Administração Pública; Vol. 35 Núm. 1 (2001); 7 a 27
Revista de Administração Pública; v. 35 n. 1 (2001); 7 a 27
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943762655739904