Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359 |
Resumo: | Pressed by a more demanding clients and by higher performance standards established by the Health Department, healthcare organizations in Brazil, especially hospitals, are implementing customer-oriented quality improvement strategies. However, results are well below expectations. This paper presents a model to help guide healthcare organizations throughout the critical buy-in stage of such strategies' implementation. The model emphasizes an ad hoc structure to manage more effectively the changes involved, and a healthcare-specific performance measurement system to drive the implementation process and to align the actions taken. After presenting the research's theoretical basis and methods (quantitative and qualitative), the paper summarizes the pertinent findings of the initial study, namely a survey of 21 leading hospitals. Next, the paper explains the model¿s development, describes its successful pilot test at the hospital of a leading healthcare organization, and presents the most relevant results. It also highlights some context-specific and culturally significant details of the method¿s application. |
id |
FGV-4_e7c50b5182f9c15fe0ab7d8037147ed8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6359 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategiesGestão da mudança estratégica na saúde no Brasil: um modelo para iniciar a implementação de estratégias de qualidade orientadas para o clientemudança estratégicagestão da mudança na saúdeimplementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitaisestratégias de melhoria do desempenho organizacionalgestão estratégica da qualidade na saúdemedição do desempenho organizacional em hPressed by a more demanding clients and by higher performance standards established by the Health Department, healthcare organizations in Brazil, especially hospitals, are implementing customer-oriented quality improvement strategies. However, results are well below expectations. This paper presents a model to help guide healthcare organizations throughout the critical buy-in stage of such strategies' implementation. The model emphasizes an ad hoc structure to manage more effectively the changes involved, and a healthcare-specific performance measurement system to drive the implementation process and to align the actions taken. After presenting the research's theoretical basis and methods (quantitative and qualitative), the paper summarizes the pertinent findings of the initial study, namely a survey of 21 leading hospitals. Next, the paper explains the model¿s development, describes its successful pilot test at the hospital of a leading healthcare organization, and presents the most relevant results. It also highlights some context-specific and culturally significant details of the method¿s application.Pressionadas por clientes mais exigentes e pelos novos padrões de desempe-nho estabelecidos pelo Ministério da Saúde, as organizações de saúde no país, especialmente os hospitais, estão adotando estratégias de melhoria da qualidade orientadas para o cliente. Contudo, os resultados não atendem às expectativas. Este artigo apresenta um modelo para auxiliar organizações de saúde durante o estágio inicial, crítico, do processo de implementação estratégica. O modelo enfatiza uma estrutura ad hoc, para gerenciar mais efetivamente as mudanças envolvidas nesse processo, e um sistema de medição de desempe-nho adaptado à organização de saúde, para alavancar o processo e alinhar as ações tomadas. Depois de apresentar o referencial teórico e a metodologia (quantitativa e qualitativa) da pesquisa, o artigo resume os resultados mais relevantes do estudo inicial, notadamente um levantamento de 21 hospitais líderes. Em seguida, explica o desenvolvimento do modelo, descreve seu teste-piloto em um hospital de uma organização de saúde líder no país e apresenta os resultados mais significativos do teste. O artigo destaca, ainda, alguns detalhes pertinentes à cultura e ao contexto específicos da organização.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 35 No. 1 (2001); 7 a 27Revista de Administração Pública; Vol. 35 Núm. 1 (2001); 7 a 27Revista de Administração Pública; v. 35 n. 1 (2001); 7 a 271982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359/4944Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard deSantos, João Alberto Neves dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T21:04:02Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6359Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T21:04:02Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies Gestão da mudança estratégica na saúde no Brasil: um modelo para iniciar a implementação de estratégias de qualidade orientadas para o cliente |
title |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies |
spellingShingle |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de mudança estratégica gestão da mudança na saúde implementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitais estratégias de melhoria do desempenho organizacional gestão estratégica da qualidade na saúde medição do desempenho organizacional em h |
title_short |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies |
title_full |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies |
title_fullStr |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies |
title_full_unstemmed |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies |
title_sort |
Managing strategic change in healthcare in Brazil: a model to begin the implementation of customer-oriented quality strategies |
author |
Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de |
author_facet |
Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de Santos, João Alberto Neves dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, João Alberto Neves dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo-Soares, T. Diana L. Van Aduard de Santos, João Alberto Neves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mudança estratégica gestão da mudança na saúde implementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitais estratégias de melhoria do desempenho organizacional gestão estratégica da qualidade na saúde medição do desempenho organizacional em h |
topic |
mudança estratégica gestão da mudança na saúde implementação de estratégias orientadas para o cliente em hospitais estratégias de melhoria do desempenho organizacional gestão estratégica da qualidade na saúde medição do desempenho organizacional em h |
description |
Pressed by a more demanding clients and by higher performance standards established by the Health Department, healthcare organizations in Brazil, especially hospitals, are implementing customer-oriented quality improvement strategies. However, results are well below expectations. This paper presents a model to help guide healthcare organizations throughout the critical buy-in stage of such strategies' implementation. The model emphasizes an ad hoc structure to manage more effectively the changes involved, and a healthcare-specific performance measurement system to drive the implementation process and to align the actions taken. After presenting the research's theoretical basis and methods (quantitative and qualitative), the paper summarizes the pertinent findings of the initial study, namely a survey of 21 leading hospitals. Next, the paper explains the model¿s development, describes its successful pilot test at the hospital of a leading healthcare organization, and presents the most relevant results. It also highlights some context-specific and culturally significant details of the method¿s application. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6359/4944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 35 No. 1 (2001); 7 a 27 Revista de Administração Pública; Vol. 35 Núm. 1 (2001); 7 a 27 Revista de Administração Pública; v. 35 n. 1 (2001); 7 a 27 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943762655739904 |