Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neri, Marcelo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Osorio, Manuel Camillo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120
Resumo: This article studies the impact of the Bolsa Família Program (BFP) on time spent in school, its components (enrollment, attendance, and school journey), and on the reasons students dropout or show low-attendance. The research uses data from the National Household Sample Survey (PNAD) for the years 2004 and 2006. During this period, the BFP coverage expanded by 67% enabling to test the dosage-effects of the program. The tests could not refute the hypothesis related to the impact of the BFP on time spent in school, and any of its components. Another identification strategy used shows that teenagers marginally eligible to BFP were 62% more likely to be enrolled at school, 8% more likely to comply with the attendance conditionality, and 6% more likely to study more than 4 hours per day. Finally, tests on the alleged reasons leading beneficiaries to fail in complying with the BFP conditions could not reject the existence of an effect of current income relief related to the program.
id FGV-4_49013dc4e880fd8ead876b07cf5c9c76
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/80120
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Bolsa Família, time spent in school and students’ motivationsBolsa Familia, tiempo en la escuela y motivaciones de los estudiantesBolsa Família, tempo na escola e motivações estudantiseducationschool journeyCCTsBolsa Famíliapoverty.educaciónjornada escolartransferencia monetaria condicionadaBolsa Famíliapobreza.educaçãojornada escolartransferências de rendaBolsa Famíliapobreza.This article studies the impact of the Bolsa Família Program (BFP) on time spent in school, its components (enrollment, attendance, and school journey), and on the reasons students dropout or show low-attendance. The research uses data from the National Household Sample Survey (PNAD) for the years 2004 and 2006. During this period, the BFP coverage expanded by 67% enabling to test the dosage-effects of the program. The tests could not refute the hypothesis related to the impact of the BFP on time spent in school, and any of its components. Another identification strategy used shows that teenagers marginally eligible to BFP were 62% more likely to be enrolled at school, 8% more likely to comply with the attendance conditionality, and 6% more likely to study more than 4 hours per day. Finally, tests on the alleged reasons leading beneficiaries to fail in complying with the BFP conditions could not reject the existence of an effect of current income relief related to the program.Estudiamos el impacto del Programa Bolsa Familia (PBF) sobre el tiempo en la escuela, sus componentes (matrícula, presencia y jornada) y motivaciones relacionadas a partir de los suplementos especiales de la Encuesta Nacional de Hogares por Muestreo (PNAD) de 2004 y 2006. La expansión del 67% del PBF en el período permite probar efectos-dosificación del programa. No rechazamos la hipótesis de impacto del PBF sobre el tiempo en la escuela y sus componentes. Otra estrategia de identificación muestra que los jóvenes marginalmente elegibles en edad al PBF presentaron chances 62%, 8% y 6% mayores de asistir a la escuela, cumplir con la presencia mínima y estudiar más de 4h/día, respectivamente, que los casi elegibles. Evidencias acerca de las motivaciones para transgredir las condicionalidades no descartan un efecto de alivio de ingresos proporcionado por el PBF.Esta pesquisa analisou o impacto do Programa Bolsa Família (PBF) no tempo na escola, em seus componentes (matrícula, presença e jornada) e nas motivações relacionadas a partir dos suplementos especiais da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) de 2004 e 2006. A expansão de 67% na cobertura do PBF no período permite testar efeitos-dosagem desse programa. Não se rejeitaram as hipóteses de impacto do PBF no tempo na escola e em seus componentes. Outra estratégia de identificação revela que os jovens marginalmente elegíveis em idade ao PBF apresentaram chances 62%, 8% e 6% maiores de frequentar a escola, cumprir a presença mínima e estudar mais do que 4 horas por dia, respectivamente, do que os quase elegíveis. Por fim, testes sobre as motivações alegadas para transgredir as condicionalidades escolares não descartam um efeito de alívio de renda corrente proporcionado pelo PBF.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2019-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 53 No. 5 (2019); 859-878Revista de Administração Pública; Vol. 53 Núm. 5 (2019); 859-878Revista de Administração Pública; v. 53 n. 5 (2019); 859-8781982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120/76553https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120/pdf_298Copyright (c) 2019 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessNeri, MarceloOsorio, Manuel Camillo2019-11-01T14:17:00Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/80120Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2019-11-01T14:17Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
Bolsa Familia, tiempo en la escuela y motivaciones de los estudiantes
Bolsa Família, tempo na escola e motivações estudantis
title Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
spellingShingle Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
Neri, Marcelo
education
school journey
CCTs
Bolsa Família
poverty.
educación
jornada escolar
transferencia monetaria condicionada
Bolsa Família
pobreza.
educação
jornada escolar
transferências de renda
Bolsa Família
pobreza.
title_short Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
title_full Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
title_fullStr Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
title_full_unstemmed Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
title_sort Bolsa Família, time spent in school and students’ motivations
author Neri, Marcelo
author_facet Neri, Marcelo
Osorio, Manuel Camillo
author_role author
author2 Osorio, Manuel Camillo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neri, Marcelo
Osorio, Manuel Camillo
dc.subject.por.fl_str_mv education
school journey
CCTs
Bolsa Família
poverty.
educación
jornada escolar
transferencia monetaria condicionada
Bolsa Família
pobreza.
educação
jornada escolar
transferências de renda
Bolsa Família
pobreza.
topic education
school journey
CCTs
Bolsa Família
poverty.
educación
jornada escolar
transferencia monetaria condicionada
Bolsa Família
pobreza.
educação
jornada escolar
transferências de renda
Bolsa Família
pobreza.
description This article studies the impact of the Bolsa Família Program (BFP) on time spent in school, its components (enrollment, attendance, and school journey), and on the reasons students dropout or show low-attendance. The research uses data from the National Household Sample Survey (PNAD) for the years 2004 and 2006. During this period, the BFP coverage expanded by 67% enabling to test the dosage-effects of the program. The tests could not refute the hypothesis related to the impact of the BFP on time spent in school, and any of its components. Another identification strategy used shows that teenagers marginally eligible to BFP were 62% more likely to be enrolled at school, 8% more likely to comply with the attendance conditionality, and 6% more likely to study more than 4 hours per day. Finally, tests on the alleged reasons leading beneficiaries to fail in complying with the BFP conditions could not reject the existence of an effect of current income relief related to the program.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120/76553
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/80120/pdf_298
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Administração Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Administração Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 53 No. 5 (2019); 859-878
Revista de Administração Pública; Vol. 53 Núm. 5 (2019); 859-878
Revista de Administração Pública; v. 53 n. 5 (2019); 859-878
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943773553590272