Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349 |
Resumo: | The development of the new curriculum at Marilia Medical School (Famema), in the city of Marília, São Paulo, Brazil, organized by educational units, constitutes a new interdisciplinary practice. All educational units are developed by an interdisciplinary team of 10 to 15 teachers from different disciplines and with distinct backgrounds. Each team builds the learning objectives and the educational problems, and organizes learning resources and pre-programmed practical activities. Two professors work as coordinators of the process, and the teams receive educational advice. The result of the process is the creation of educational units that are not a curricular reflex of one discipline or a disciplinary practice, but of multiple disciplines, in an interdisciplinary practice. |
id |
FGV-4_589550d9a452ba527840e70ef06737dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6349 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experienceInterdisciplinaridade na educação médica: a experiência da Faculdade de Medicina de Marília (Famema)educaçãoeducação médicaaprendizagem baseada em problemas.The development of the new curriculum at Marilia Medical School (Famema), in the city of Marília, São Paulo, Brazil, organized by educational units, constitutes a new interdisciplinary practice. All educational units are developed by an interdisciplinary team of 10 to 15 teachers from different disciplines and with distinct backgrounds. Each team builds the learning objectives and the educational problems, and organizes learning resources and pre-programmed practical activities. Two professors work as coordinators of the process, and the teams receive educational advice. The result of the process is the creation of educational units that are not a curricular reflex of one discipline or a disciplinary practice, but of multiple disciplines, in an interdisciplinary practice.A construção do novo currículo da Famema, organizado em unidades educacionais, configura uma nova prática interdisciplinar. Todas as unidades educacionais do novo currículo de medicina são fruto de uma atuação interdisciplinar na qual 10 a 15 docentes, oriundos de diversas disciplinas e com distintas formações, desenvolvem um trabalho de construção dos objetivos da unidade e dos problemas educacionais, bem como de organização dos recursos de aprendizagem e das atividades práticas pré-programadas. Dois dos docentes organizadores da unidade assumem a função de coordenadores do processo, e as equipes de construção das unidades educacionais contam com assessoria pedagógica. Resulta deste processo a criação de unida-des educacionais que não são o reflexo curricular de uma disciplina ou de uma prática unidisciplinar, mas de múltiplas disciplinas, em uma prática interdisciplinar.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2000-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 6 (2000); 81 a 93Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 6 (2000); 81 a 93Revista de Administração Pública; v. 34 n. 6 (2000); 81 a 931982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349/4934Komatsu, Ricardo ShoitiPadilha, Roberto de QueirozCaleman, Gilsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T21:04:27Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6349Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T21:04:27Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience Interdisciplinaridade na educação médica: a experiência da Faculdade de Medicina de Marília (Famema) |
title |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience |
spellingShingle |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience Komatsu, Ricardo Shoiti educação educação médica aprendizagem baseada em problemas. |
title_short |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience |
title_full |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience |
title_fullStr |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience |
title_sort |
Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience |
author |
Komatsu, Ricardo Shoiti |
author_facet |
Komatsu, Ricardo Shoiti Padilha, Roberto de Queiroz Caleman, Gilson |
author_role |
author |
author2 |
Padilha, Roberto de Queiroz Caleman, Gilson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Komatsu, Ricardo Shoiti Padilha, Roberto de Queiroz Caleman, Gilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação educação médica aprendizagem baseada em problemas. |
topic |
educação educação médica aprendizagem baseada em problemas. |
description |
The development of the new curriculum at Marilia Medical School (Famema), in the city of Marília, São Paulo, Brazil, organized by educational units, constitutes a new interdisciplinary practice. All educational units are developed by an interdisciplinary team of 10 to 15 teachers from different disciplines and with distinct backgrounds. Each team builds the learning objectives and the educational problems, and organizes learning resources and pre-programmed practical activities. Two professors work as coordinators of the process, and the teams receive educational advice. The result of the process is the creation of educational units that are not a curricular reflex of one discipline or a disciplinary practice, but of multiple disciplines, in an interdisciplinary practice. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349/4934 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 6 (2000); 81 a 93 Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 6 (2000); 81 a 93 Revista de Administração Pública; v. 34 n. 6 (2000); 81 a 93 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943762641059840 |