Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Komatsu, Ricardo Shoiti
Data de Publicação: 2000
Outros Autores: Padilha, Roberto de Queiroz, Caleman, Gilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349
Resumo: The development of the new curriculum at Marilia Medical School (Famema), in the city of Marília, São Paulo, Brazil, organized by educational units, constitutes a new interdisciplinary practice. All educational units are developed by an interdisciplinary team of 10 to 15 teachers from different disciplines and with distinct backgrounds. Each team builds the learning objectives and the educational problems, and organizes learning resources and pre-programmed practical activities. Two professors work as coordinators of the process, and the teams receive educational advice. The result of the process is the creation of educational units that are not a curricular reflex of one discipline or a disciplinary practice, but of multiple disciplines, in an interdisciplinary practice.
id FGV-4_589550d9a452ba527840e70ef06737dc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6349
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity in medical education: the Famema experienceInterdisciplinaridade na educação médica: a experiência da Faculdade de Medicina de Marília (Famema)educaçãoeducação médicaaprendizagem baseada em problemas.The development of the new curriculum at Marilia Medical School (Famema), in the city of Marília, São Paulo, Brazil, organized by educational units, constitutes a new interdisciplinary practice. All educational units are developed by an interdisciplinary team of 10 to 15 teachers from different disciplines and with distinct backgrounds. Each team builds the learning objectives and the educational problems, and organizes learning resources and pre-programmed practical activities. Two professors work as coordinators of the process, and the teams receive educational advice. The result of the process is the creation of educational units that are not a curricular reflex of one discipline or a disciplinary practice, but of multiple disciplines, in an interdisciplinary practice.A construção do novo currículo da Famema, organizado em unidades educacionais, configura uma nova prática interdisciplinar. Todas as unidades educacionais do novo currículo de medicina são fruto de uma atuação interdisciplinar na qual 10 a 15 docentes, oriundos de diversas disciplinas e com distintas formações, desenvolvem um trabalho de construção dos objetivos da unidade e dos problemas educacionais, bem como de organização dos recursos de aprendizagem e das atividades práticas pré-programadas. Dois dos docentes organizadores da unidade assumem a função de coordenadores do processo, e as equipes de construção das unidades educacionais contam com assessoria pedagógica. Resulta deste processo a criação de unida-des educacionais que não são o reflexo curricular de uma disciplina ou de uma prática unidisciplinar, mas de múltiplas disciplinas, em uma prática interdisciplinar.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2000-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 6 (2000); 81 a 93Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 6 (2000); 81 a 93Revista de Administração Pública; v. 34 n. 6 (2000); 81 a 931982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349/4934Komatsu, Ricardo ShoitiPadilha, Roberto de QueirozCaleman, Gilsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T21:04:27Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6349Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T21:04:27Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
Interdisciplinaridade na educação médica: a experiência da Faculdade de Medicina de Marília (Famema)
title Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
spellingShingle Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
Komatsu, Ricardo Shoiti
educação
educação médica
aprendizagem baseada em problemas.
title_short Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
title_full Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
title_fullStr Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
title_full_unstemmed Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
title_sort Interdisciplinarity in medical education: the Famema experience
author Komatsu, Ricardo Shoiti
author_facet Komatsu, Ricardo Shoiti
Padilha, Roberto de Queiroz
Caleman, Gilson
author_role author
author2 Padilha, Roberto de Queiroz
Caleman, Gilson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Komatsu, Ricardo Shoiti
Padilha, Roberto de Queiroz
Caleman, Gilson
dc.subject.por.fl_str_mv educação
educação médica
aprendizagem baseada em problemas.
topic educação
educação médica
aprendizagem baseada em problemas.
description The development of the new curriculum at Marilia Medical School (Famema), in the city of Marília, São Paulo, Brazil, organized by educational units, constitutes a new interdisciplinary practice. All educational units are developed by an interdisciplinary team of 10 to 15 teachers from different disciplines and with distinct backgrounds. Each team builds the learning objectives and the educational problems, and organizes learning resources and pre-programmed practical activities. Two professors work as coordinators of the process, and the teams receive educational advice. The result of the process is the creation of educational units that are not a curricular reflex of one discipline or a disciplinary practice, but of multiple disciplines, in an interdisciplinary practice.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6349/4934
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 6 (2000); 81 a 93
Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 6 (2000); 81 a 93
Revista de Administração Pública; v. 34 n. 6 (2000); 81 a 93
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943762641059840