Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Limonti, Rogério Machado
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Peres, Ursula Dias, Caldas, Eduardo de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19641
Resumo: The systematization of social policies in Brazil is being addressed incrementally in recent decades. The 1988 Constitution is a historic milestone in reaffirming the importance of states and municipalities to offer these policies, especially in education. During the 1990s, however, some difficulties are seen in the relationship of federal entities to conduct educational policies. Then they implemented several changes to the approval of a fund for education, Fundef, which was amended in 2006, with the approval of Fundeb. These changes caused distortions and inequities in the distribution of education resources in the municipalities in the State of São Paulo. This article discusses these distortions from the approval of these two funds, in the light of public policy arenas by Lowi (1966, 1972).
id FGV-4_5de2df5a30359c879f52c0147388d253
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/19641
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of LowiPolítica de fondos de la educación y desigualdades municipales en el estado de São Paulo: un análisis desde el ámbito político de LowiPolítica de fundos na educação e desigualdades municipais no estado de São Paulo: uma análise a partir das arenas políticas de LowieducationFundebbudgetpublic management and governance.educaciónFundebpresupuestogestión pública y governançaeducaçãoFundeborçamentogestão pública e governança. The systematization of social policies in Brazil is being addressed incrementally in recent decades. The 1988 Constitution is a historic milestone in reaffirming the importance of states and municipalities to offer these policies, especially in education. During the 1990s, however, some difficulties are seen in the relationship of federal entities to conduct educational policies. Then they implemented several changes to the approval of a fund for education, Fundef, which was amended in 2006, with the approval of Fundeb. These changes caused distortions and inequities in the distribution of education resources in the municipalities in the State of São Paulo. This article discusses these distortions from the approval of these two funds, in the light of public policy arenas by Lowi (1966, 1972). La sistematización de las políticas sociales en Brasil se están abordando gradualmente en las últimas décadas, la Constitución de 1988 es un hito histórico en la reafirmación de la importancia de los estados y municipios para ofrecer a sus políticas, especialmente en la educación. Durante la década de 1990, está claro, sin embargo, las dificultades en la relación de las entidades federativas para llevar a cabo las políticas. Se implementan cambios en la aprobación de un fondo para la educación, el Fundef, que fue modificado en 2006, con el Fundeb. Estos cambios profundos conllevaran distorsiones y desigualdades en los municipios del estado de São Paulo. Este artículo analiza estas distorsiones, con cargo a la aprobación de los fondos, a la luz de las arenas políticas públicas de Lowi (1966, 1972). A sistematização das políticas sociais no Brasil vem sendo tratada de forma incremental nas últimas décadas, sendo a Constituição de 1988 um marco histórico ao reafirmar a importância de estados e municípios na oferta dessas políticas, em especial, na educação. Durante a década de 1990, percebe-se, no entanto, dificuldades na relação dos entes federativos para a condução de políticas educacionais. São então implementadas diversas modificações, como a aprovação do Fundef, que foi alterado em 2006, com a aprovação do Fundeb. Essas mudanças implicaram distorções e iniquidades na distribuição de recursos da educação nos municípios do estado de São Paulo. Este artigo busca discutir essas distorções, a partir da adoção dos dois fundos constitucionais, à luz das arenas de políticas públicas de Lowi (1966, 1972). Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2014-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19641Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 2 (2014); 389 a 410Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 2 (2014); 389 a 410Revista de Administração Pública; v. 48 n. 2 (2014); 389 a 4101982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19641/18362Limonti, Rogério MachadoPeres, Ursula DiasCaldas, Eduardo de Limainfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-04-14T21:29:29Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/19641Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2014-04-14T21:29:29Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
Política de fondos de la educación y desigualdades municipales en el estado de São Paulo: un análisis desde el ámbito político de Lowi
Política de fundos na educação e desigualdades municipais no estado de São Paulo: uma análise a partir das arenas políticas de Lowi
title Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
spellingShingle Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
Limonti, Rogério Machado
education
Fundeb
budget
public management and governance.
educación
Fundeb
presupuesto
gestión pública y governança
educação
Fundeb
orçamento
gestão pública e governança.
title_short Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
title_full Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
title_fullStr Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
title_full_unstemmed Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
title_sort Funding policy in education and municipal inequalities in the State of São Paulo: an analysis from the political arenas of Lowi
author Limonti, Rogério Machado
author_facet Limonti, Rogério Machado
Peres, Ursula Dias
Caldas, Eduardo de Lima
author_role author
author2 Peres, Ursula Dias
Caldas, Eduardo de Lima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Limonti, Rogério Machado
Peres, Ursula Dias
Caldas, Eduardo de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv education
Fundeb
budget
public management and governance.
educación
Fundeb
presupuesto
gestión pública y governança
educação
Fundeb
orçamento
gestão pública e governança.
topic education
Fundeb
budget
public management and governance.
educación
Fundeb
presupuesto
gestión pública y governança
educação
Fundeb
orçamento
gestão pública e governança.
description The systematization of social policies in Brazil is being addressed incrementally in recent decades. The 1988 Constitution is a historic milestone in reaffirming the importance of states and municipalities to offer these policies, especially in education. During the 1990s, however, some difficulties are seen in the relationship of federal entities to conduct educational policies. Then they implemented several changes to the approval of a fund for education, Fundef, which was amended in 2006, with the approval of Fundeb. These changes caused distortions and inequities in the distribution of education resources in the municipalities in the State of São Paulo. This article discusses these distortions from the approval of these two funds, in the light of public policy arenas by Lowi (1966, 1972).
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19641
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19641/18362
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 2 (2014); 389 a 410
Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 2 (2014); 389 a 410
Revista de Administração Pública; v. 48 n. 2 (2014); 389 a 410
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943771408203776