(Im)Possibilities for applying the Excellence in Public Management Model (MEGP)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filardi, Fernando
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Freitas, Angilberto Sabino de, Irigaray, Helio Arthur, Ayres, Ana Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/58606
Resumo: This study aims at identifying and analyzing the results of the application of the Model of Excellence in Public Management (MEGP) in Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz), trying to evaluate the main cultural obstacles in the period from 2003 to 2011, according to the National Program of Public Management (GesPública). It is a descriptive and explanatory research, as a case study with a qualitative approach, involving the collection of primary and secondary data. The survey results point to the partial fulfillment of the goals of the program at the institution, as improvements occur arising from its implementation; however, cultural, bureaucratic and political discontinuity barriers need to be overcome. We conclude that the model of excellence is an important instrument for the public organization that want to qualify their services, not being a prerequisite the total alignment with the model.
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spelling (Im)Possibilities for applying the Excellence in Public Management Model (MEGP)(Im)Possibilidades de aplicación del Modelo de Excelencia en la Géstion Pública (MEGP)(Im)Possibilidades da Aplicação do Modelo de Excelência em Gestão Pública (MPEG)Gespúblicacultureobstacles.Gespúblicaculturabarreras.Gespúblicaculturaobstáculos.This study aims at identifying and analyzing the results of the application of the Model of Excellence in Public Management (MEGP) in Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz), trying to evaluate the main cultural obstacles in the period from 2003 to 2011, according to the National Program of Public Management (GesPública). It is a descriptive and explanatory research, as a case study with a qualitative approach, involving the collection of primary and secondary data. The survey results point to the partial fulfillment of the goals of the program at the institution, as improvements occur arising from its implementation; however, cultural, bureaucratic and political discontinuity barriers need to be overcome. We conclude that the model of excellence is an important instrument for the public organization that want to qualify their services, not being a prerequisite the total alignment with the model.Este artículo tiene como objetivo identificar y analizar los resultados de la aplicación del Modelo de Excelencia en la Gestión Pública (MEGP) en la Fundación Oswaldo Cruz (Fiocruz) en el período 2003-11, de acuerdo con el Programa Nacional para la Gestión Pública (Gespública). Se trata de una investigación descriptiva y explicativa en la forma de un estudio de caso con un enfoque cualitativo, que implica la recolección de datos primarios y secundarios. Los resultados de la encuesta apuntan al cumplimiento parcial de los objetivos del programa en la institución, como ocurre resultantes de su aplicación, sin embargo, las barreras culturales de discontinuidad, burocráticos y políticos tienen que ser superados.O presente artigo tem como objetivo identificar e analisar os resultados da aplicação do Modelo de Excelência na Gestão Pública (MEGP) na Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz) buscando avaliar os principais obstáculos culturais, burocráticos e políticos, no período de 2003 a 2011, conforme o Programa Nacional de Gestão Pública (Gespública). Trata-se de uma pesquisa exploratória e explicativa, na forma de um estudo de caso, com abordagem qualitativa, envolvendo a coleta de dados primários e secundários. Os resultados apontam para o cumprimento parcial dos objetivos do programa na instituição, pois se verificam melhorias decorrentes de sua implantação, porém barreiras culturais, burocráticas e de descontinuidade política precisam ser vencidas. Conclui-se que o modelo de excelência é um importante instrumento para as organizações públicas que desejem qualificar seus serviços, não sendo um pré-requisito o alinhamento total com o modelo.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/58606Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 50 No. 1 (2016); 81-106Revista de Administração Pública; Vol. 50 Núm. 1 (2016); 81-106Revista de Administração Pública; v. 50 n. 1 (2016); 81-1061982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/58606/57061Copyright (c) 2016 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFilardi, FernandoFreitas, Angilberto Sabino deIrigaray, Helio ArthurAyres, Ana Beatriz2016-02-05T16:13:46Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/58606Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2016-02-05T16:13:46Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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