The market as a principle of authority in contemporary organizations: management, training, and identity in two Brazilian companies
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Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6369 |
Resumo: | The organizational dynamics is built from legitimate society references and, recently, from the market references. This paper analyzes how the process of organizational change in two Brazilian companies is oriented by market logic, having significant implications in management, training, and social identity. A case study of these companies revealed that the market interference, through several artifices (the workers as internal clients, the suppliers as clients, the normative demands of quality certifications, and the impositions of a highly competitive environment), in work relations and in the implementation of management and training programs has become a central principle in the organization of labor and the governance of contemporary organizations. The market as a principle of authority supports the social processes within contemporary organizations. Its rhetoric becomes hegemonic, legitimizes and organizes hierarchical and social relations, building the organization's representation as a kind of internal market and using the image of the external market as an impersonal and threatening agent in order to disseminate a culture of efficiency, quality and urgency. |
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The market as a principle of authority in contemporary organizations: management, training, and identity in two Brazilian companiesO mercado como princípio de autoridade nas organizações contemporâneas: padrões de gestão, formação profissional e identidade em duas empresas capixabasorganizações contemporâneaspadrões de gestãoformação profissionalidentidade socialmercado como princípio de autoridadecompetênciasempregabilidademudança organizacional.The organizational dynamics is built from legitimate society references and, recently, from the market references. This paper analyzes how the process of organizational change in two Brazilian companies is oriented by market logic, having significant implications in management, training, and social identity. A case study of these companies revealed that the market interference, through several artifices (the workers as internal clients, the suppliers as clients, the normative demands of quality certifications, and the impositions of a highly competitive environment), in work relations and in the implementation of management and training programs has become a central principle in the organization of labor and the governance of contemporary organizations. The market as a principle of authority supports the social processes within contemporary organizations. Its rhetoric becomes hegemonic, legitimizes and organizes hierarchical and social relations, building the organization's representation as a kind of internal market and using the image of the external market as an impersonal and threatening agent in order to disseminate a culture of efficiency, quality and urgency.A dinâmica organizacional é construída a partir de referências que são consideradas legítimas pela sociedade e, recentemente, sobretudo pelo mercado. Este artigo analisa como o processo de mudança organizacional em duas organizações capixabas é orientado pela lógica do mercado, tendo implicações marcantes nos padrões de gestão, na formação profissional e na reconfiguração das identidades sociais. Com base no estudo desses dois casos, constatou-se que a interferência do mercado, por meio de variados artifícios (os funcionários como clientes internos, os fornecedores como clientes, as exigências normativas das certificações de qualidade, as imposições da competitividade acirrada), nas relações de trabalho e na implantação de programas de gestão e de formação profissional, tem constituído um princípio central na organização do trabalho e na governança das organiza-ções contemporâneas. O mercado como princípio de autoridade sustenta o conjunto dos processos sociais no interior das organizações. Sua retórica se torna hegemônica, legitima e organiza as relações sociais e hierárquicas, for-jando a representação da organização como um tipo de mercado interno e utilizando a imagem do mercado externo como agente impessoal e ameaçador, a fim de difundir uma cultura da eficiência, da qualidade e da urgência.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6369Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 35 No. 2 (2001); 9 a 37Revista de Administração Pública; Vol. 35 Núm. 2 (2001); 9 a 37Revista de Administração Pública; v. 35 n. 2 (2001); 9 a 371982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6369/4954Colbari, AntôniaDavel, EduardoSantos, Glícia dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T21:03:50Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6369Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T21:03:50Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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