The application of the sentiment analysis technique in social media as a tool for social management practices at the governmental level

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Daniel José Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bermejo, Paulo Henrique de Souza, Pereira, José Roberto, Barbosa, Daniely Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/77807
Resumo: Sentiment analysis is a knowledge discovery technique developed from data mining; its purpose is to reveal people’s opinions on specific topics. This is an appropriate technique to apply to unstructured data sources, such as social media, that cover information on a variety of topics (such as politics and public administration). In this context, the objective of this study was to identify whether sentiment analysis can reflect public opinion and, thus, contribute to practices of social management. Therefore, the sentiment analysis technique was applied to reveal citizens’ opinions, which were expressed on Twitter and concerned some of the main social programs in force during Brazil’s Rousseff government. The study consisted of a comparison between the results of the sentiment analysis and the concepts and applications involving four strategies of social media used by governments from the point of view of social management. The results revealed that the sentiment analysis technique could contribute to social management practices in the context of the network strategy.
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spelling The application of the sentiment analysis technique in social media as a tool for social management practices at the governmental levelLa aplicación de la técnica de análisis de sentimiento en medios sociales como instrumento para las prácticas de la gestión social a nivel gubernamentalA aplicação da técnica de análise de sentimento em mídias sociais como instrumento para as práticas da gestão social em nível governamentalsentiment analysisopinion miningsocial mediasocial managementpublic administration.análisis de sentimientominería de opinionesmedios de comunicación socialgestión socialgestión pública.análise de sentimentomineração de opiniãomídias sociaisgestão socialgestão pública.Sentiment analysis is a knowledge discovery technique developed from data mining; its purpose is to reveal people’s opinions on specific topics. This is an appropriate technique to apply to unstructured data sources, such as social media, that cover information on a variety of topics (such as politics and public administration). In this context, the objective of this study was to identify whether sentiment analysis can reflect public opinion and, thus, contribute to practices of social management. Therefore, the sentiment analysis technique was applied to reveal citizens’ opinions, which were expressed on Twitter and concerned some of the main social programs in force during Brazil’s Rousseff government. The study consisted of a comparison between the results of the sentiment analysis and the concepts and applications involving four strategies of social media used by governments from the point of view of social management. The results revealed that the sentiment analysis technique could contribute to social management practices in the context of the network strategy.El análisis de sentimiento es una técnica de descubrimiento de conocimiento a partir de la minería de datos que tiene la finalidad de revelar la opinión de las personas sobre temas específicos. Esta es una técnica apropiada para aplicación en fuentes de datos no estructurados, como los medios sociales, que abarcan información sobre diversos temas, inclusive política y administración pública. En este ámbito, el objetivo de este estudio fue identificar si el análisis de sentimiento puede reflejar la opinión pública y, así, traer contribuciones a las prácticas de la gestión social. Para ello, la técnica se aplicó para revelar la opinión de los ciudadanos expresada en Twitter sobre algunos de los principales programas sociales vigentes en Brasil durante el gobierno de Dilma Rousseff. El estudio consistió en la confrontación de los resultados del análisis de sentimiento con los conceptos y aplicaciones que involucran cuatro estrategias de utilización de medios sociales por parte de los gobiernos bajo la óptica de la gestión social. Los resultados de la investigación revelaron que la técnica de análisis de sentimiento puede contribuir a las prácticas de la gestión social en el contexto de la estrategia de red.A análise de sentimento é uma técnica de descoberta de conhecimento por meio da mineração de dados, sua finalidade é revelar a opinião das pessoas sobre temas específicos. Essa é uma técnica apropriada para aplicação em fontes de dados não estruturados, como as mídias sociais, que abarcam informações sobre diversos temas, inclusive política e administração pública. O objetivo deste estudo foi identificar se a análise de sentimento pode refletir a opinião pública e, assim, trazer contribuições para as práticas da gestão social. Para tanto, a técnica foi aplicada para revelar as opiniões dos cidadãos expressas no Twitter sobre alguns dos principais programas sociais em vigor no Brasil durante o governo Dilma Rousseff. O estudo consistiu no confronto entre os resultados da análise de sentimento e os conceitos e aplicações envolvendo quatro estratégias de utilização de mídias sociais pelos governos sob a ótica da gestão social. Os resultados da pesquisa revelaram que a técnica da análise de sentimento pode contribuir para as práticas da gestão social no contexto da estratégia de rede.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2018-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/77807Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 53 No. 1 (2019); 235-251Revista de Administração Pública; Vol. 53 Núm. 1 (2019); 235-251Revista de Administração Pública; v. 53 n. 1 (2019); 235-2511982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/77807/74479https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/77807/pdf_259Copyright (c) 2019 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Daniel José SilvaBermejo, Paulo Henrique de SouzaPereira, José RobertoBarbosa, Daniely Aparecida2019-03-27T15:15:56Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/77807Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2019-03-27T15:15:56Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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