Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barrera-Barrera, Ramón
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rey-Moreno, Manuel, Medina-Molina, Cayetano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502
Resumo: Currently, many governments offer their citizens public services through the internet (eGovernment). This article analyzes three factors that could explain the use of eGovernment: sociodemographic profile of citizens, levels of quality of public services offered in this way, and the degree of citizen satisfaction with these services. The results show that citizens who prefer to use the internet as a means of contact or who use eGovernment are characterized as being young people, undergraduate students or with a university degree. On the other hand, those who do not use electronic administration or who prefer the face-to-face channel are mostly elderly people or those with basic education. Secondly, although citizens perceive a high quality and have a high degree of satisfaction with these public services, this does not translate into high rates of use of eGovernment. Finally, increasing the use of electronic administration implies in using simple, intuitive and user-friendly interfaces, especially targeting the elderly and those with basic education.
id FGV-4_bc773a2375257da5867d132e8c91f7b0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/78502
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in SpainFactores explicativos de la preferencia y uso de la administración electrónica en EspañaFatores explicativos da preferência e uso da administração eletrônica na Espanhaelectronic administrationservice qualitysatisfactionbehavioral intentionssociodemographic profile.administración electrónicacalidad de serviciosatisfacciónintenciones de comportamientoperfil sociodemográfico.administração eletrônicaqualidade de serviçosatisfaçãointenções comportamentaisperfil sociodemográfico.Currently, many governments offer their citizens public services through the internet (eGovernment). This article analyzes three factors that could explain the use of eGovernment: sociodemographic profile of citizens, levels of quality of public services offered in this way, and the degree of citizen satisfaction with these services. The results show that citizens who prefer to use the internet as a means of contact or who use eGovernment are characterized as being young people, undergraduate students or with a university degree. On the other hand, those who do not use electronic administration or who prefer the face-to-face channel are mostly elderly people or those with basic education. Secondly, although citizens perceive a high quality and have a high degree of satisfaction with these public services, this does not translate into high rates of use of eGovernment. Finally, increasing the use of electronic administration implies in using simple, intuitive and user-friendly interfaces, especially targeting the elderly and those with basic education.En la actualidad, muchos gobiernos ofrecen a sus ciudadanos servicios públicos a través de internet (administración electrónica). En este trabajo se analizan tres factores que podrían explicar el uso de la administración electrónica: perfil sociodemográfico de los ciudadanos, niveles de calidad de los servicios públicos ofrecidos por ese medio y grado de satisfacción de los ciudadanos con esos servicios. Los resultados ponen de manifiesto que los ciudadanos que prefieren utilizar internet como medio de contacto o que utilizan la administración electrónica se caracterizan por ser personas jóvenes, con estudios universitarios o estudiantes. En cambio, las personas que no utilizan la administración electrónica o que prefieren el canal presencial son mayoritariamente personas mayores con estudios primarios. En segundo lugar, a pesar de que los ciudadanos perciban una alta calidad y tengan un alto grado de satisfacción con esos servicios públicos, esto no resulta en altas tasas de uso de la administración electrónica. Por último, para incrementar el uso de la administración electrónica es primordial la utilización de interfaces sencillas, intuitivas y fáciles de usar por cualquier persona, especialmente por personas mayores y con estudios primarios.Atualmente, muitos governos oferecem aos seus cidadãos serviços públicos por meio da internet (governo eletrônico). Este artigo analisa três fatores que poderiam explicar o uso do governo eletrônico: perfil sociodemográfico dos cidadãos, níveis de qualidade dos serviços públicos oferecidos por esse meio e grau de satisfação dos cidadãos com esses serviços. Os resultados mostram que os cidadãos que preferem usar a internet como meio de contato ou que usam o governo eletrônico são caracterizados por serem jovens, com estudos universitários ou estudantes. Por outro lado, aquelas pessoas que não usam administração eletrônica ou que preferem o canal face a face são, em sua maioria, pessoas idosas com educação primária. Em segundo lugar, embora os cidadãos percebam uma alta qualidade e tenham um alto grau de satisfação com esses serviços públicos, isso não se traduz em altas taxas de uso de governo eletrônico. Finalmente, a fim de aumentar o uso da administração eletrônica, o uso de interfaces simples, intuitivas e de fácil utilização é essencial, especialmente para os idosos e com o ensino primário.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2019-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 53 No. 2 (2019); 349-374Revista de Administração Pública; Vol. 53 Núm. 2 (2019); 349-374Revista de Administração Pública; v. 53 n. 2 (2019); 349-3741982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspaenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502/75174https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502/pdf_266Copyright (c) 2019 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarrera-Barrera, RamónRey-Moreno, ManuelMedina-Molina, Cayetano2019-04-08T19:29:36Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/78502Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2019-04-08T19:29:36Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
Factores explicativos de la preferencia y uso de la administración electrónica en España
Fatores explicativos da preferência e uso da administração eletrônica na Espanha
title Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
spellingShingle Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
Barrera-Barrera, Ramón
electronic administration
service quality
satisfaction
behavioral intentions
sociodemographic profile.
administración electrónica
calidad de servicio
satisfacción
intenciones de comportamiento
perfil sociodemográfico.
administração eletrônica
qualidade de serviço
satisfação
intenções comportamentais
perfil sociodemográfico.
title_short Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
title_full Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
title_fullStr Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
title_full_unstemmed Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
title_sort Explanatory factors of the preference and use of electronic administration in Spain
author Barrera-Barrera, Ramón
author_facet Barrera-Barrera, Ramón
Rey-Moreno, Manuel
Medina-Molina, Cayetano
author_role author
author2 Rey-Moreno, Manuel
Medina-Molina, Cayetano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barrera-Barrera, Ramón
Rey-Moreno, Manuel
Medina-Molina, Cayetano
dc.subject.por.fl_str_mv electronic administration
service quality
satisfaction
behavioral intentions
sociodemographic profile.
administración electrónica
calidad de servicio
satisfacción
intenciones de comportamiento
perfil sociodemográfico.
administração eletrônica
qualidade de serviço
satisfação
intenções comportamentais
perfil sociodemográfico.
topic electronic administration
service quality
satisfaction
behavioral intentions
sociodemographic profile.
administración electrónica
calidad de servicio
satisfacción
intenciones de comportamiento
perfil sociodemográfico.
administração eletrônica
qualidade de serviço
satisfação
intenções comportamentais
perfil sociodemográfico.
description Currently, many governments offer their citizens public services through the internet (eGovernment). This article analyzes three factors that could explain the use of eGovernment: sociodemographic profile of citizens, levels of quality of public services offered in this way, and the degree of citizen satisfaction with these services. The results show that citizens who prefer to use the internet as a means of contact or who use eGovernment are characterized as being young people, undergraduate students or with a university degree. On the other hand, those who do not use electronic administration or who prefer the face-to-face channel are mostly elderly people or those with basic education. Secondly, although citizens perceive a high quality and have a high degree of satisfaction with these public services, this does not translate into high rates of use of eGovernment. Finally, increasing the use of electronic administration implies in using simple, intuitive and user-friendly interfaces, especially targeting the elderly and those with basic education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502/75174
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/78502/pdf_266
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Administração Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Administração Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 53 No. 2 (2019); 349-374
Revista de Administração Pública; Vol. 53 Núm. 2 (2019); 349-374
Revista de Administração Pública; v. 53 n. 2 (2019); 349-374
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943773469704192