Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
DOI: | 10.1590/0034-761220220069 |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/85837 |
Resumo: | Why do political actors promote public transparency? Studies show that adherence to transparency can be both politically strategic, i.e., to tie the hands of the successor, and a result of observing the adoption of the policy made by other municipalities, i.e., to minimize the cost of information. We test both the political and the informational motivations to explain the adoption of transparency laws with a subnational analysis of the diffusion of LAI in Brazilian municipalities (2011-2019). Results show that both the informational and the political strategy motivations affect the probability of adopting the LAI. Socioeconomic factors are also important explanatory factors. However, an analysis of heterogeneous effects shows that the learning mechanism is relevant for reducing the impact of socioeconomic factors. This means that learning from neighboring municipalities minimizes the cost of information and the reliance on structural factors to promote transparency at the local level. |
id |
FGV-4_bd510d6d9f6bb65d6a5c15253ec0502b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85837 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
spelling |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities¿Atar las manos del sucesor o seguir al vecino? Difusión del acceso a la información en municipios brasileñosAtar as mãos do sucessor ou seguir o vizinho? Difusão do acesso à informação nos municípios brasileirostransparênciaacesso à informaçãodifusãoeleiçãomunicípiostransparencyaccess to informationdiffusionelectionmunicipalitiestransparenciaacceso a la informacióndifusiónelecciónmunicipiosWhy do political actors promote public transparency? Studies show that adherence to transparency can be both politically strategic, i.e., to tie the hands of the successor, and a result of observing the adoption of the policy made by other municipalities, i.e., to minimize the cost of information. We test both the political and the informational motivations to explain the adoption of transparency laws with a subnational analysis of the diffusion of LAI in Brazilian municipalities (2011-2019). Results show that both the informational and the political strategy motivations affect the probability of adopting the LAI. Socioeconomic factors are also important explanatory factors. However, an analysis of heterogeneous effects shows that the learning mechanism is relevant for reducing the impact of socioeconomic factors. This means that learning from neighboring municipalities minimizes the cost of information and the reliance on structural factors to promote transparency at the local level.¿Por qué los actores políticos promueven la transparencia pública? Los estudios muestran que la adhesión a la transparencia puede ser tanto políticamente estratégica, es decir, para atar las manos del sucesor, como resultado de la observación de la adopción de la política hecha por otros municipios, esto es, para minimizar el costo de la información. Probamos las motivaciones políticas e informativas para explicar la adopción de leyes de transparencia con un análisis subnacional de la difusión de la LAI en los municipios brasileños (2011-2019). Los resultados muestran que tanto las motivaciones de aprendizaje como las de estrategia política afectan la probabilidad de adopción de la LAI. Los factores socioeconómicos también son factores explicativos importantes. Sin embargo, un análisis de los efectos heterogéneos muestra que el mecanismo de aprendizaje es relevante para reducir el impacto de los factores socioeconómicos. Esto significa que aprender de los vecinos minimiza el costo de la información y la dependencia de factores estructurales para promover la transparencia a nivel local.Por que os atores políticos promovem a transparência pública? Estudos mostram que a adesão à transparência pode ser tanto politicamente estratégica, ou seja, para atar as mãos do sucessor, quanto resultado da observação da adoção da política feita por outros municípios, isto é, para minimizar o custo da informação. Testamos as motivações políticas e informacionais para explicar a adoção de leis de transparência com uma análise subnacional da difusão da LAI nos municípios brasileiros (2011-2019). Os resultados mostram que tanto o aprendizado quanto as motivações da estratégia política afetam a probabilidade de adoção da LAI. Fatores socioeconômicos também são importantes fatores explicativos. No entanto, uma análise dos efeitos heterogêneos mostra que o mecanismo de aprendizagem é relevante para reduzir o impacto dos fatores socioeconômicos. Isso significa que aprender com os vizinhos minimiza o custo da informação e a dependência de fatores estruturais para promover a transparência em nível local.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8583710.1590/0034-761220220069Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 56 No. 3 (2022); 393-412Revista de Administração Pública; Vol. 56 Núm. 3 (2022); 393-412Revista de Administração Pública; v. 56 n. 3 (2022); 393-4121982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/85837/80931https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/85837/80932Batista, MarianaRocha, VirgíniaNascimento, Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-29T22:47:21Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85837Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2022-06-29T22:47:21Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities ¿Atar las manos del sucesor o seguir al vecino? Difusión del acceso a la información en municipios brasileños Atar as mãos do sucessor ou seguir o vizinho? Difusão do acesso à informação nos municípios brasileiros |
title |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities |
spellingShingle |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities Batista, Mariana transparência acesso à informação difusão eleição municípios transparency access to information diffusion election municipalities transparencia acceso a la información difusión elección municipios Batista, Mariana transparência acesso à informação difusão eleição municípios transparency access to information diffusion election municipalities transparencia acceso a la información difusión elección municipios |
title_short |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities |
title_full |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities |
title_fullStr |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities |
title_full_unstemmed |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities |
title_sort |
Tying the successor’s hands or following the neighbor? Diffusion of access to information in Brazilian municipalities |
author |
Batista, Mariana |
author_facet |
Batista, Mariana Batista, Mariana Rocha, Virgínia Nascimento, Pedro Rocha, Virgínia Nascimento, Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Virgínia Nascimento, Pedro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Mariana Rocha, Virgínia Nascimento, Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
transparência acesso à informação difusão eleição municípios transparency access to information diffusion election municipalities transparencia acceso a la información difusión elección municipios |
topic |
transparência acesso à informação difusão eleição municípios transparency access to information diffusion election municipalities transparencia acceso a la información difusión elección municipios |
description |
Why do political actors promote public transparency? Studies show that adherence to transparency can be both politically strategic, i.e., to tie the hands of the successor, and a result of observing the adoption of the policy made by other municipalities, i.e., to minimize the cost of information. We test both the political and the informational motivations to explain the adoption of transparency laws with a subnational analysis of the diffusion of LAI in Brazilian municipalities (2011-2019). Results show that both the informational and the political strategy motivations affect the probability of adopting the LAI. Socioeconomic factors are also important explanatory factors. However, an analysis of heterogeneous effects shows that the learning mechanism is relevant for reducing the impact of socioeconomic factors. This means that learning from neighboring municipalities minimizes the cost of information and the reliance on structural factors to promote transparency at the local level. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/85837 10.1590/0034-761220220069 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/85837 |
identifier_str_mv |
10.1590/0034-761220220069 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/85837/80931 https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/85837/80932 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 56 No. 3 (2022); 393-412 Revista de Administração Pública; Vol. 56 Núm. 3 (2022); 393-412 Revista de Administração Pública; v. 56 n. 3 (2022); 393-412 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1822181080670666752 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/0034-761220220069 |