The financing of culture in Brazil between 2003 and 2015: a path for generating monopoly rent
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/71170 |
Resumo: | This article aims to analyze the public funding of culture in Brazil by studying the projects approved by the Ministry of Culture between 2003 and 2015. A quantitative longitudinal study is undertaken and includes theorizing on the concept of ‘monopoly rent’ from the political economy. The results showed that even with the change in the concept of culture at a government level, there is a concentration of supporters and proponents who use the Law of Cultural Incentive (LIC) to obtain resources to enable cultural projects. We conclude that the public policies of financing culture continue to transfer the decision of which projects will be funded to the market. The market, in turn, tends to generate monopoly rent, with the use of public resources for the promotion of cultural projects that are monopolized by few producers and foundations. |
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The financing of culture in Brazil between 2003 and 2015: a path for generating monopoly rentLa financiación de la cultura en Brasil en el período 2003-15: un camino para la generación de renta de monopolioO financiamento da cultura no Brasil no período 2003-15: um caminho para geração de renda monopolistacultural policiesfinancing of culturemonopoly rentpolíticas culturalesfinanciación de la culturarenta de monopoliopolíticas públicas culturaisfinanciamento da culturarenda monopolistaThis article aims to analyze the public funding of culture in Brazil by studying the projects approved by the Ministry of Culture between 2003 and 2015. A quantitative longitudinal study is undertaken and includes theorizing on the concept of ‘monopoly rent’ from the political economy. The results showed that even with the change in the concept of culture at a government level, there is a concentration of supporters and proponents who use the Law of Cultural Incentive (LIC) to obtain resources to enable cultural projects. We conclude that the public policies of financing culture continue to transfer the decision of which projects will be funded to the market. The market, in turn, tends to generate monopoly rent, with the use of public resources for the promotion of cultural projects that are monopolized by few producers and foundations.Este artículo analiza la financiación pública de la cultura en Brasil, a partir de un estudio longitudinal cuantitativo de los proyectos aprobados por el Ministerio de Cultura entre 2003 y 2015, con el análisis teórico basado en la categoría de la renta de monopolio de la economía política. Los resultados mostraron que incluso con el cambio en el concepto de cultura a nivel de gobierno, aún hay concentración de incentivadores y proponentes que utilizan la Ley de Incentivo a la Cultura (LIC) para obtener recursos en el fomento de proyectos. Concluimos que la política pública de la financiación de la cultura sigue transfiriendo al mercado para decidir qué proyectos serán financiados. El mercado, a su vez, tiende a generar renta de monopolio, a través del uso de los recursos públicos para la promoción de proyectos culturales de interés para la imagen de la organización bajo el monopolio de los pocos productores y fundaciones.Este artigo analisa o financiamento público da cultura no Brasil, a partir de um estudo longitudinal quantitativo dos projetos aprovados pelo Ministério da Cultura entre 2003 e 2015, com base teórica na categoria de renda monopolista oriunda da economia política. Os resultados evidenciaram que, mesmo com a modificação na concepção de cultura no plano governamental, há concentração de incentivadores e de proponentes que utilizam a Lei de Incentivo à Cultura (LIC) para a obtenção de recursos no fomento a projetos. Concluímos que a política pública de financiamento da cultura continua transferindo para o mercado a decisão de quais projetos serão financiados. O mercado, por sua vez, tende à geração de renda monopolista, por meio do uso do recurso público para a promoção de projetos culturais que interessam à imagem organizacional sob o monopólio de poucas produtoras e fundações.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2017-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/71170Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 51 No. 4 (2017); 509-527Revista de Administração Pública; Vol. 51 Núm. 4 (2017); 509-527Revista de Administração Pública; v. 51 n. 4 (2017); 509-5271982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/71170/68627https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/71170/68616Copyright (c) 2017 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Camila Furlan daMedeiros, Igor Baptista de OliveiraBucco, Guilherme Brandelli2017-08-31T13:48:16Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/71170Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2017-08-31T13:48:16Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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