Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/82404 |
Resumo: | This article seeks to understand the circumstances that culminated in the formulation and implementation of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (PNSR) in the 1980s, using the Multiple Streams Model as its theoretical reference. The results show that the theme’s ascension to the government agenda stemmed from a conjuncture marked by intense transitions that contributed to opening a policy window. The struggle to guarantee social rights in the Brazilian re-democratization process; the activities of social movements like the grassroots public health movement; the large sanitary deficit and its consequences for public health; the joint involvement of institutions with considerable expertise like Economic and Social Planning Institute (IPEA), Public Health Special Service Foundation (FSESP) and Pan-American Health Organization (PAHO) and the availability of financial resources stemming from a partnership arrangement with the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) provided a favorable environment for the elaboration of the PNSR. |
id |
FGV-4_cf38aacff4ec3b8f2680bdc93f2b413d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/82404 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985)Inclusión en la agenda brasileña del Proyecto Nacional de Abastecimiento de Agua y Saneamiento Rural (1985)A entrada na agenda brasileira do Projeto Nacional de Saneamento Rural (1985)agenda-settingmultiple streams modelPNSRpublic policyrural water supply and sanitationformação da agendamodelo de múltiplos fluxosPNSRpolítica públicasaneamento ruralformación de la agendamodelo de flujos múltiplesPNSRpolítica públicasaneamiento ruralThis article seeks to understand the circumstances that culminated in the formulation and implementation of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (PNSR) in the 1980s, using the Multiple Streams Model as its theoretical reference. The results show that the theme’s ascension to the government agenda stemmed from a conjuncture marked by intense transitions that contributed to opening a policy window. The struggle to guarantee social rights in the Brazilian re-democratization process; the activities of social movements like the grassroots public health movement; the large sanitary deficit and its consequences for public health; the joint involvement of institutions with considerable expertise like Economic and Social Planning Institute (IPEA), Public Health Special Service Foundation (FSESP) and Pan-American Health Organization (PAHO) and the availability of financial resources stemming from a partnership arrangement with the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) provided a favorable environment for the elaboration of the PNSR.Este documento tiene como objetivo comprender las circunstancias que condujeron a la formulación e implementación, en la década de 1980, del Proyecto Nacional de Abastecimiento de Agua y Saneamiento Rural (PNSR), adoptando como marco teórico el modelo de flujos múltiples. Los resultados muestran que su ascenso a la agenda del gobierno se debe a una coyuntura marcada por intensas transiciones, que contribuyeron a la apertura de una ventana de oportunidad. La búsqueda de la garantía de los derechos sociales en el proceso de redemocratización brasileña; el desempeño de movimientos sociales, como el movimiento sanitario; el gran déficit de saneamiento y sus consecuencias en la salud pública; la participación conjunta de instituciones con experiencia, como el Instituto de Planificación Económica y Social (IPEA), la Fundación del Servicio Especial de Salud Pública (FSESP) y la Organización Panamericana de la Salud (OPS), y la disponibilidad de recursos financieros de una asociación con el Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento (BIRF) proporcionó un entorno favorable para la elaboración del PNSR.O presente artigo busca compreender as circunstâncias que culminaram na formulação e implementação, na década de 1980, do Projeto Nacional de Saneamento Rural (PNSR), adotando como marco teórico o Modelo de Múltiplos Fluxos. Os resultados evidenciam que sua ascensão à agenda governamental é decorrente de uma conjuntura marcada por intensas transições, que contribuíram para a abertura de uma janela de oportunidades. A busca pela garantia de direitos sociais no processo de redemocratização brasileiro; a atuação de movimentos sociais, como o movimento sanitarista; o grande déficit sanitário e suas consequências na saúde pública; o envolvimento conjunto de instituições com expertise, como o Instituto de Planejamento Econômico e Social (IPEA), a Fundação Serviço Especial de Saúde Pública (FSESP) e a Organização Pan-Americana de Saúde (OPAS) e a disponibilidade de recursos financeiros, provenientes de parceria com o Banco Internacional para Reconstrução e Desenvolvimento (BIRD), proporcionaram um ambiente favorável para a elaboração do PNSR.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8240410.1590/0034-7612201900392Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 54 No. 6 (2020): Agenda setting: policy change and policy dynamics; 1654-1671Revista de Administração Pública; Vol. 54 Núm. 6 (2020): Agenda Setting: cambios y dinámica de las políticas públicas; 1654-1671Revista de Administração Pública; v. 54 n. 6 (2020): Agenda setting: mudanças e a dinâmica das políticas públicas; 1654-16711982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/82404/78405https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/82404/pdf_414Copyright (c) 2020 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessRoland, NathaliaHeller, LéoLima, Sonaly2021-07-06T20:26:45Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/82404Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-07-06T20:26:45Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) Inclusión en la agenda brasileña del Proyecto Nacional de Abastecimiento de Agua y Saneamiento Rural (1985) A entrada na agenda brasileira do Projeto Nacional de Saneamento Rural (1985) |
title |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) |
spellingShingle |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) Roland, Nathalia agenda-setting multiple streams model PNSR public policy rural water supply and sanitation formação da agenda modelo de múltiplos fluxos PNSR política pública saneamento rural formación de la agenda modelo de flujos múltiples PNSR política pública saneamiento rural |
title_short |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) |
title_full |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) |
title_fullStr |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) |
title_full_unstemmed |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) |
title_sort |
Access to the Brazilian agenda of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (1985) |
author |
Roland, Nathalia |
author_facet |
Roland, Nathalia Heller, Léo Lima, Sonaly |
author_role |
author |
author2 |
Heller, Léo Lima, Sonaly |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roland, Nathalia Heller, Léo Lima, Sonaly |
dc.subject.por.fl_str_mv |
agenda-setting multiple streams model PNSR public policy rural water supply and sanitation formação da agenda modelo de múltiplos fluxos PNSR política pública saneamento rural formación de la agenda modelo de flujos múltiples PNSR política pública saneamiento rural |
topic |
agenda-setting multiple streams model PNSR public policy rural water supply and sanitation formação da agenda modelo de múltiplos fluxos PNSR política pública saneamento rural formación de la agenda modelo de flujos múltiples PNSR política pública saneamiento rural |
description |
This article seeks to understand the circumstances that culminated in the formulation and implementation of the National Rural Water Supply and Sanitation Project (PNSR) in the 1980s, using the Multiple Streams Model as its theoretical reference. The results show that the theme’s ascension to the government agenda stemmed from a conjuncture marked by intense transitions that contributed to opening a policy window. The struggle to guarantee social rights in the Brazilian re-democratization process; the activities of social movements like the grassroots public health movement; the large sanitary deficit and its consequences for public health; the joint involvement of institutions with considerable expertise like Economic and Social Planning Institute (IPEA), Public Health Special Service Foundation (FSESP) and Pan-American Health Organization (PAHO) and the availability of financial resources stemming from a partnership arrangement with the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) provided a favorable environment for the elaboration of the PNSR. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/82404 10.1590/0034-7612201900392 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/82404 |
identifier_str_mv |
10.1590/0034-7612201900392 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/82404/78405 https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/82404/pdf_414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Administração Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Administração Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 54 No. 6 (2020): Agenda setting: policy change and policy dynamics; 1654-1671 Revista de Administração Pública; Vol. 54 Núm. 6 (2020): Agenda Setting: cambios y dinámica de las políticas públicas; 1654-1671 Revista de Administração Pública; v. 54 n. 6 (2020): Agenda setting: mudanças e a dinâmica das políticas públicas; 1654-1671 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943774244601856 |