Environmental disclosure level: A firms’ proactive or defensive posture?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Ribeiro, Maisa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santana Santos, Edilene, Simões Ferraz do Amaral Fregonesi, Mariana, Maria dos Santos Cunha, Lucelma
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/86104
Resumo: This paper investigated which theory best explains companies' motivation for environmental disclosure: the image theory (proxy: adherence to the Corporate Sustainability Index - ISE), or the legitimacy theory (proxy: materiality of provisions for environmental damage in the Balance Sheet - MatPA). Listed non-financial Brazilian companies with Environmental Disclosure Score (EDS) available on Bloomberg for the period 2010-2018 were analyzed. The panel data analysis indicated that among non-potentially polluting companies, ISE is significant to explain environmental disclosure and MatPA is not; among potentially polluting firms, MatPA is significant, but ISE is not. This suggests the coexistence of two antagonistic motivations for disclosure: the proactive strategy ofcreating value and differentiation through environmental disclosure prevails (image theory) in non-potentially polluting companies, whereas potentially polluters primarily adopt a reactive attitude toward disclosure, seeking self-legitimation with stakeholders after causing damage to the environment (legitimacy theory).
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The panel data analysis indicated that among non-potentially polluting companies, ISE is significant to explain environmental disclosure and MatPA is not; among potentially polluting firms, MatPA is significant, but ISE is not. This suggests the coexistence of two antagonistic motivations for disclosure: the proactive strategy ofcreating value and differentiation through environmental disclosure prevails (image theory) in non-potentially polluting companies, whereas potentially polluters primarily adopt a reactive attitude toward disclosure, seeking self-legitimation with stakeholders after causing damage to the environment (legitimacy theory).Este artículo investiga qué teoría explica mejor la motivación de las empresas para la divulgación ambiental: la teoría de la imagen (proxy: adhesión al Índice de Sostenibilidad Empresarial - ISE), o la teoría de la legitimidad (proxy: materialidad de las provisiones por daños ambientales en el balance - MatPA). Se analizan las empresas brasileñas no financieras con Environmental Disclosure Score (EDS) disponible en Bloomberg del período 2010-2018. El análisis de datos de panel indica que entre empresas no potencialmente contaminantes, el ISE es significativo para explicar la divulgación ambiental y la MatPA no; y en las potencialmente contaminantes, la MatPA es significativa, pero el ISE no. Esto sugiere la coexistencia de dos motivaciones antagónicas para la divulgación: entre empresas no potencialmente contaminantes prevalece la estrategia proactiva de creación de valor y diferenciación mediante la divulgación ambiental (teoría de la imagen); por otro lado, entre las potencialmente contaminantes, prevalece una postura reactiva de divulgación, con miras a la autolegitimación ante los stakeholders después del daño al medio ambiente (teoría de la legitimación).Este trabalho investiga qual teoria melhor explica a motivação das empresas para o disclosure ambiental: a teoria da imagem (proxy: adesão ao Índice de Sustentabilidade Empresarial – ISE) ou a teoria da legitimação (proxy: materialidade de provisões para danos ambientais no balanço – MatPA). São analisadas as empresas brasileiras não financeiras com Environmental Disclosure Score (EDS) disponível na Bloomberg no período 2010-2018. A análise de dados em painel indica que, entre empresas não potencialmente poluidoras, ISE é significativo para explicar o disclosure ambiental e MatPA não; já nas potencialmente poluidoras, MatPA é significativa, mas ISE não. Isso sugere a coexistência de duas motivações antagônicas para divulgar: entre empresas não potencialmente poluidoras prevalece a estratégia proativa de criar valor e diferenciação mediante disclosure ambiental (teoria daimagem); já nas potencialmente poluidoras, prevalece uma postura reativa de divulgar visando autolegitimaçãodiante dos stakeholders, após danos provocados ao ambiente (teoria da legitimação).RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2022-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/8610410.1590/S0034-759020220311RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 62 No. 3 (2022): May-June; e2021-0236RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 62 Núm. 3 (2022): maio-junho; e2021-0236RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 62 n. 3 (2022): maio-junho; e2021-02362178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/86104/81122https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/86104/81123Copyright (c) 2022 RAE-Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Ribeiro, Maisa Santana Santos, EdileneSimões Ferraz do Amaral Fregonesi, Mariana Maria dos Santos Cunha, Lucelma2022-09-21T17:49:49Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/86104Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2022-09-21T17:49:49Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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