Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Iizuka, Edson Sadao
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Varela, Carmen Augusta, Larroudé, Elisa Rodrigues Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950
Resumo: Social businesses seek financial, social and even environmental results. Academic knowledge on how such organizations operate, however, has emerged more recently. This article sought to investigate qualitatively the main tensions and dilemmas occurring throughout the history of Rede Asta, a pioneer social business in direct catalog sales of artisanal products in Brazil. Results indicate the Rede Asta managers have experienced tensions and dilemmas in three of the four categories identified by Smith, Gonin, and Besharov (2013): social and financial performance, organizational aspects and learning. One of the dilemmas involves organizational aspects and learning, since Asta achieves feasibility with two organizations: a nonprofit association and a for-profit corporation. On perceptions of belonging, stakeholders declared they felt they were a part of the organization’s social and environmental goals; some even as activists.
id FGV-7_219d7afea466ebd3b14e32df8064c829
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/52950
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta caseDilemas de negocios sociales en Brasil: caso Rede AstaDilemas de negócios sociais brasileiros: caso Rede AstaSocial entrepreneurshipSocial businessesTensionsdilemmasRede AstaEmpresariados socialesNegocios socialesTensionesDilemasRede AstaEmpreendedorismo socialNegócios sociaisTensõesDilemasRede AstaSocial businesses seek financial, social and even environmental results. Academic knowledge on how such organizations operate, however, has emerged more recently. This article sought to investigate qualitatively the main tensions and dilemmas occurring throughout the history of Rede Asta, a pioneer social business in direct catalog sales of artisanal products in Brazil. Results indicate the Rede Asta managers have experienced tensions and dilemmas in three of the four categories identified by Smith, Gonin, and Besharov (2013): social and financial performance, organizational aspects and learning. One of the dilemmas involves organizational aspects and learning, since Asta achieves feasibility with two organizations: a nonprofit association and a for-profit corporation. On perceptions of belonging, stakeholders declared they felt they were a part of the organization’s social and environmental goals; some even as activists.Los negocios sociales buscan resultados sociales, financieros y hasta medioambientales. Sin embargo, el conocimiento académico en cómo tales organizaciones operan ha emergido recientemente. Ese artículo tiene como objetivo investigar cualitativamente las principales tensiones y dilemas que ocurrieron a lo largo de la historia de la red Asta, un negocio social pionero en ventas por catálogo directo de productos artesanales en Brasil. Los resultados indican que los gerentes de la red Asta han experimentado tensiones y dilemas en tres de las cuatro categorías identificadas por Smith, Gonin, y Besharov (2013): performance financiera y social, aspectos organizacionales y aprendizaje. Uno de los dilemas involucra aspectos organizacionales y aprendizaje, una vez que Asta alcanza viabilidad con dos organizaciones: una asociación sin ánimo de lucro y una corporación con fines lucrativos. En la percepción de pertenencia los accionistas declararon sentirse como una parte de los objetivos medioambientales y sociales de la organización; algunos hasta como activistas.Negócios sociais buscam, simultaneamente, resultados financeiros, sociais e até mesmo ambientais. Contudo, o conhecimento acadêmico sobre o funcionamento dessas organizações é incipiente. Este artigo buscou investigar as principais tensões e dilemas vividos na trajetória da Rede Asta – um negócio social pioneiro na venda direta por catálogo de produtos artesanais no Brasil – utilizando métodos qualitativos de pesquisa (entrevistas, observação direta e estudo de caso). Os resultados indicaram que as gestoras da Rede Asta têm convivido com tensões e dilemas em três dos quatro aspectos identificados por Smith, Gonin, e Besharov (2013): desempenho financeiro e social, aspectos organizacionais e de aprendizado. Um dos dilemas envolve aspectos organizacionais e aprendizagem, pois legalmente a Rede Asta viabiliza o negócio com duas organizações: uma associação nãolucrativa e uma empresa com fins lucrativos. Já no aspecto de pertencimento à organização, as pessoas declaram-se pertencentes aos objetivos sociais e ambientais da Rede; algumas inclusive como ativistas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 4 (2015): julho-agosto; 385-396RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 4 (2015): julho-agosto; 385-396RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 4 (2015): julho-agosto; 385-3962178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950/51696Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessIizuka, Edson SadaoVarela, Carmen AugustaLarroudé, Elisa Rodrigues Alves2016-08-17T11:29:40Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/52950Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:39.832850Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
Dilemas de negocios sociales en Brasil: caso Rede Asta
Dilemas de negócios sociais brasileiros: caso Rede Asta
title Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
spellingShingle Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
Iizuka, Edson Sadao
Social entrepreneurship
Social businesses
Tensions
dilemmas
Rede Asta
Empresariados sociales
Negocios sociales
Tensiones
Dilemas
Rede Asta
Empreendedorismo social
Negócios sociais
Tensões
Dilemas
Rede Asta
title_short Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
title_full Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
title_fullStr Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
title_full_unstemmed Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
title_sort Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
author Iizuka, Edson Sadao
author_facet Iizuka, Edson Sadao
Varela, Carmen Augusta
Larroudé, Elisa Rodrigues Alves
author_role author
author2 Varela, Carmen Augusta
Larroudé, Elisa Rodrigues Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Iizuka, Edson Sadao
Varela, Carmen Augusta
Larroudé, Elisa Rodrigues Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Social entrepreneurship
Social businesses
Tensions
dilemmas
Rede Asta
Empresariados sociales
Negocios sociales
Tensiones
Dilemas
Rede Asta
Empreendedorismo social
Negócios sociais
Tensões
Dilemas
Rede Asta
topic Social entrepreneurship
Social businesses
Tensions
dilemmas
Rede Asta
Empresariados sociales
Negocios sociales
Tensiones
Dilemas
Rede Asta
Empreendedorismo social
Negócios sociais
Tensões
Dilemas
Rede Asta
description Social businesses seek financial, social and even environmental results. Academic knowledge on how such organizations operate, however, has emerged more recently. This article sought to investigate qualitatively the main tensions and dilemmas occurring throughout the history of Rede Asta, a pioneer social business in direct catalog sales of artisanal products in Brazil. Results indicate the Rede Asta managers have experienced tensions and dilemmas in three of the four categories identified by Smith, Gonin, and Besharov (2013): social and financial performance, organizational aspects and learning. One of the dilemmas involves organizational aspects and learning, since Asta achieves feasibility with two organizations: a nonprofit association and a for-profit corporation. On perceptions of belonging, stakeholders declared they felt they were a part of the organization’s social and environmental goals; some even as activists.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950/51696
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 4 (2015): julho-agosto; 385-396
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 4 (2015): julho-agosto; 385-396
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 4 (2015): julho-agosto; 385-396
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943146807132160