Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950 |
Resumo: | Social businesses seek financial, social and even environmental results. Academic knowledge on how such organizations operate, however, has emerged more recently. This article sought to investigate qualitatively the main tensions and dilemmas occurring throughout the history of Rede Asta, a pioneer social business in direct catalog sales of artisanal products in Brazil. Results indicate the Rede Asta managers have experienced tensions and dilemmas in three of the four categories identified by Smith, Gonin, and Besharov (2013): social and financial performance, organizational aspects and learning. One of the dilemmas involves organizational aspects and learning, since Asta achieves feasibility with two organizations: a nonprofit association and a for-profit corporation. On perceptions of belonging, stakeholders declared they felt they were a part of the organization’s social and environmental goals; some even as activists. |
id |
FGV-7_219d7afea466ebd3b14e32df8064c829 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/52950 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta caseDilemas de negocios sociales en Brasil: caso Rede AstaDilemas de negócios sociais brasileiros: caso Rede AstaSocial entrepreneurshipSocial businessesTensionsdilemmasRede AstaEmpresariados socialesNegocios socialesTensionesDilemasRede AstaEmpreendedorismo socialNegócios sociaisTensõesDilemasRede AstaSocial businesses seek financial, social and even environmental results. Academic knowledge on how such organizations operate, however, has emerged more recently. This article sought to investigate qualitatively the main tensions and dilemmas occurring throughout the history of Rede Asta, a pioneer social business in direct catalog sales of artisanal products in Brazil. Results indicate the Rede Asta managers have experienced tensions and dilemmas in three of the four categories identified by Smith, Gonin, and Besharov (2013): social and financial performance, organizational aspects and learning. One of the dilemmas involves organizational aspects and learning, since Asta achieves feasibility with two organizations: a nonprofit association and a for-profit corporation. On perceptions of belonging, stakeholders declared they felt they were a part of the organization’s social and environmental goals; some even as activists.Los negocios sociales buscan resultados sociales, financieros y hasta medioambientales. Sin embargo, el conocimiento académico en cómo tales organizaciones operan ha emergido recientemente. Ese artículo tiene como objetivo investigar cualitativamente las principales tensiones y dilemas que ocurrieron a lo largo de la historia de la red Asta, un negocio social pionero en ventas por catálogo directo de productos artesanales en Brasil. Los resultados indican que los gerentes de la red Asta han experimentado tensiones y dilemas en tres de las cuatro categorías identificadas por Smith, Gonin, y Besharov (2013): performance financiera y social, aspectos organizacionales y aprendizaje. Uno de los dilemas involucra aspectos organizacionales y aprendizaje, una vez que Asta alcanza viabilidad con dos organizaciones: una asociación sin ánimo de lucro y una corporación con fines lucrativos. En la percepción de pertenencia los accionistas declararon sentirse como una parte de los objetivos medioambientales y sociales de la organización; algunos hasta como activistas.Negócios sociais buscam, simultaneamente, resultados financeiros, sociais e até mesmo ambientais. Contudo, o conhecimento acadêmico sobre o funcionamento dessas organizações é incipiente. Este artigo buscou investigar as principais tensões e dilemas vividos na trajetória da Rede Asta – um negócio social pioneiro na venda direta por catálogo de produtos artesanais no Brasil – utilizando métodos qualitativos de pesquisa (entrevistas, observação direta e estudo de caso). Os resultados indicaram que as gestoras da Rede Asta têm convivido com tensões e dilemas em três dos quatro aspectos identificados por Smith, Gonin, e Besharov (2013): desempenho financeiro e social, aspectos organizacionais e de aprendizado. Um dos dilemas envolve aspectos organizacionais e aprendizagem, pois legalmente a Rede Asta viabiliza o negócio com duas organizações: uma associação nãolucrativa e uma empresa com fins lucrativos. Já no aspecto de pertencimento à organização, as pessoas declaram-se pertencentes aos objetivos sociais e ambientais da Rede; algumas inclusive como ativistas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 4 (2015): julho-agosto; 385-396RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 4 (2015): julho-agosto; 385-396RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 4 (2015): julho-agosto; 385-3962178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950/51696Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessIizuka, Edson SadaoVarela, Carmen AugustaLarroudé, Elisa Rodrigues Alves2016-08-17T11:29:40Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/52950Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:39.832850Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case Dilemas de negocios sociales en Brasil: caso Rede Asta Dilemas de negócios sociais brasileiros: caso Rede Asta |
title |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case |
spellingShingle |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case Iizuka, Edson Sadao Social entrepreneurship Social businesses Tensions dilemmas Rede Asta Empresariados sociales Negocios sociales Tensiones Dilemas Rede Asta Empreendedorismo social Negócios sociais Tensões Dilemas Rede Asta |
title_short |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case |
title_full |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case |
title_fullStr |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case |
title_full_unstemmed |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case |
title_sort |
Social business dilemmas in Brazil: Rede Asta case |
author |
Iizuka, Edson Sadao |
author_facet |
Iizuka, Edson Sadao Varela, Carmen Augusta Larroudé, Elisa Rodrigues Alves |
author_role |
author |
author2 |
Varela, Carmen Augusta Larroudé, Elisa Rodrigues Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Iizuka, Edson Sadao Varela, Carmen Augusta Larroudé, Elisa Rodrigues Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social entrepreneurship Social businesses Tensions dilemmas Rede Asta Empresariados sociales Negocios sociales Tensiones Dilemas Rede Asta Empreendedorismo social Negócios sociais Tensões Dilemas Rede Asta |
topic |
Social entrepreneurship Social businesses Tensions dilemmas Rede Asta Empresariados sociales Negocios sociales Tensiones Dilemas Rede Asta Empreendedorismo social Negócios sociais Tensões Dilemas Rede Asta |
description |
Social businesses seek financial, social and even environmental results. Academic knowledge on how such organizations operate, however, has emerged more recently. This article sought to investigate qualitatively the main tensions and dilemmas occurring throughout the history of Rede Asta, a pioneer social business in direct catalog sales of artisanal products in Brazil. Results indicate the Rede Asta managers have experienced tensions and dilemmas in three of the four categories identified by Smith, Gonin, and Besharov (2013): social and financial performance, organizational aspects and learning. One of the dilemmas involves organizational aspects and learning, since Asta achieves feasibility with two organizations: a nonprofit association and a for-profit corporation. On perceptions of belonging, stakeholders declared they felt they were a part of the organization’s social and environmental goals; some even as activists. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/52950/51696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 4 (2015): julho-agosto; 385-396 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 4 (2015): julho-agosto; 385-396 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 4 (2015): julho-agosto; 385-396 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943146807132160 |