Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Angela da
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Ávila, Henrique de Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49247
Resumo: This essay aims at contributing to the analysis of the spaces for contribution of the institutional perspective of analysis to advance the understanding of entry mode choices by multinational firms from emerging markets. Entry modes refer to the decisions involving the degree of control of a subsidiary (wholly-owned versus joint venture). Some authors propose that three dimensions of the institutional environment influence the entry mode decision: regulative distance, normative distance and cultural-cognitive distance between the host country and the country of origin of the investing firm. Starting from a broad review of the extant literature, this study identifies factors related to the three pillars of the institutional environment and advances propositions to be tested in future studies on entry mode choices of emerging market multinationals.
id FGV-7_2252a4e0f6e5893e2bf43d7cfea4889c
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/49247
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationalsTeoría institucional y modos de ingreso de multinacionales de países emergentesTeoria institucional e modos de entrada de multinacionais de países emergentesInstitutionalismEntry modesMultinationalsInstitutional distanceEmerging countriesInstitucionalismoModos de entradaMultinacionalesDistancia institucionalPaíses emergentesInstitucionalismoModos de entradaMultinacionaisDistância institucionalPaíses emergentesThis essay aims at contributing to the analysis of the spaces for contribution of the institutional perspective of analysis to advance the understanding of entry mode choices by multinational firms from emerging markets. Entry modes refer to the decisions involving the degree of control of a subsidiary (wholly-owned versus joint venture). Some authors propose that three dimensions of the institutional environment influence the entry mode decision: regulative distance, normative distance and cultural-cognitive distance between the host country and the country of origin of the investing firm. Starting from a broad review of the extant literature, this study identifies factors related to the three pillars of the institutional environment and advances propositions to be tested in future studies on entry mode choices of emerging market multinationals.Ese ensayo teórico busca analizar los espacios de contribución de la perspectiva institucional de análisis para el entendimiento de las elecciones del modo de ingreso de empresas multinacionales provenientes de países emergentes. Modos de ingreso se refieren a las decisiones de grado de control de la subsidiaria (subsidiaria integral versus joint venture). Algunos autores proponen que el modo de ingreso sería influenciado por las tres dimensiones del ambiente institucional: distancia regulatoria, normativa y cultural-cognitiva entre el país hospitalario y el país de origen de la empresa inversora. A partir de amplia revisión bibliográfica, son identificados factores relacionados a los tres pilares del ambiente institucional y formuladas proposiciones para orientar estudios empíricos futuros sobre modos de ingreso de multinacionales de países emergentes.Este ensaio teórico busca analisar os espaços de contribuição da perspectiva institucional de análise para o entendimento das escolhas de modo de entrada de empresas multinacionais provenientes de países emergentes. Modos de entrada referem-se às decisões de grau de controle da subsidiária (subsidiária integral versus joint venture). Alguns autores propõem que o modo de entrada seria influenciado pelas três dimensões do ambiente institucional: distância regulatória, normativa e cultural-cognitiva entre o país hospedeiro e o país de origem da empresa investidora. A partir de ampla revisão bibliográfica, são identificados fatores relacionados aos três pilares do ambiente institucional e formuladas proposições para orientar estudos empíricos futuros sobre modos de entrada de multinacionais de países emergentes.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49247RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 3 (2015): maio-junho; 246-257RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 3 (2015): maio-junho; 246-257RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 3 (2015): maio-junho; 246-2572178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49247/48084Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Angela daÁvila, Henrique de Azevedo2016-08-17T11:29:59Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/49247Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:29:59Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
Teoría institucional y modos de ingreso de multinacionales de países emergentes
Teoria institucional e modos de entrada de multinacionais de países emergentes
title Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
spellingShingle Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
Rocha, Angela da
Institutionalism
Entry modes
Multinationals
Institutional distance
Emerging countries
Institucionalismo
Modos de entrada
Multinacionales
Distancia institucional
Países emergentes
Institucionalismo
Modos de entrada
Multinacionais
Distância institucional
Países emergentes
title_short Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
title_full Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
title_fullStr Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
title_full_unstemmed Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
title_sort Institutional theory and entry modes by emerging markets multinationals
author Rocha, Angela da
author_facet Rocha, Angela da
Ávila, Henrique de Azevedo
author_role author
author2 Ávila, Henrique de Azevedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Angela da
Ávila, Henrique de Azevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Institutionalism
Entry modes
Multinationals
Institutional distance
Emerging countries
Institucionalismo
Modos de entrada
Multinacionales
Distancia institucional
Países emergentes
Institucionalismo
Modos de entrada
Multinacionais
Distância institucional
Países emergentes
topic Institutionalism
Entry modes
Multinationals
Institutional distance
Emerging countries
Institucionalismo
Modos de entrada
Multinacionales
Distancia institucional
Países emergentes
Institucionalismo
Modos de entrada
Multinacionais
Distância institucional
Países emergentes
description This essay aims at contributing to the analysis of the spaces for contribution of the institutional perspective of analysis to advance the understanding of entry mode choices by multinational firms from emerging markets. Entry modes refer to the decisions involving the degree of control of a subsidiary (wholly-owned versus joint venture). Some authors propose that three dimensions of the institutional environment influence the entry mode decision: regulative distance, normative distance and cultural-cognitive distance between the host country and the country of origin of the investing firm. Starting from a broad review of the extant literature, this study identifies factors related to the three pillars of the institutional environment and advances propositions to be tested in future studies on entry mode choices of emerging market multinationals.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49247
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49247/48084
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 3 (2015): maio-junho; 246-257
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 3 (2015): maio-junho; 246-257
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 3 (2015): maio-junho; 246-257
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160828894019584