Identidade organizacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldas, Miguel Pinto
Data de Publicação: 1997
Outros Autores: Wood Júnior, Thomaz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38076
Resumo: In this theoretical article, the authors revisit the concept of identity, proposing the better understanding of its complexity, as wel/ as its broa der use in organizational analysis. While exploring the origins of the concept and the trends of its evolution through several fields of knowledge, the authors develop a conceptual framework, which differentiates the many existing perspectives on identity based on two key dimensions: the focal object dimension and the observation dimension. The former distinguishes the object to which the concept is applied (e.g., an individual, a group, an organization etc.); the tetter differentiates how identity is observed (from the innerly observed - self - to the external/y observed - image). The combination of these two dimensions defines several quadrants, in which it is possible to portrait the different existing perspectives on identity. At last, the model is expanded with a third dimension (the identity definition), which debates the basic foundations of the concept: of this being something central, distinctive and enduring.
id FGV-7_26598b72c634866a0b805465596dcc20
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/38076
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Identidade organizacionalIdentidade organizacionalidentityorganizational identityorganizational changeselfself-conceptvirtual organizationidentidadeidentidade organizacionalmudança organizacionalselfauto-conceitoorganização virtualIn this theoretical article, the authors revisit the concept of identity, proposing the better understanding of its complexity, as wel/ as its broa der use in organizational analysis. While exploring the origins of the concept and the trends of its evolution through several fields of knowledge, the authors develop a conceptual framework, which differentiates the many existing perspectives on identity based on two key dimensions: the focal object dimension and the observation dimension. The former distinguishes the object to which the concept is applied (e.g., an individual, a group, an organization etc.); the tetter differentiates how identity is observed (from the innerly observed - self - to the external/y observed - image). The combination of these two dimensions defines several quadrants, in which it is possible to portrait the different existing perspectives on identity. At last, the model is expanded with a third dimension (the identity definition), which debates the basic foundations of the concept: of this being something central, distinctive and enduring.Neste artigo teórico, os autores revisitam o conceito de identidade, advogando o melhor entendimento de sua complexidade e sua utilização mais abrangente na análise organizacional. Enquanto exploram as origens do conceito e os caminhos de sua evolução por vários campos do conhecimento, os autores desenvolvem um quadro conceitual de referência, que diferencia as muitas abordagens existentes sobre identidade, a partir de duas dimensões básicas: dimensão do objeto focal e dimensão da observação. A primeira distingue o objeto sobre o qual o conceito é aplicado (ex.: indivíduo, grupo, organização etc.); a segunda distingue as formas pelas quais a identidade é observada (do interiormente observado - self - até o externamente observado - imagem). A sobreposição dessas duas dimensões define diversos quadrantes, onde se podem distinguir as diferentes abordagens existentes sobre identidade. Enfim, o modelo é expandido com uma terceira dimensão (da definição de identidade), que põe em debate os alicerces do próprio conceito: a idéia de algo central, distintivo e duradouro.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas1997-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38076RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 37 No. 1 (1997): janeiro-março; 6-17RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 37 Núm. 1 (1997): janeiro-março; 6-17RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 37 n. 1 (1997): janeiro-março; 6-172178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38076/36821Caldas, Miguel PintoWood Júnior, Thomazinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:59:44Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/38076Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:37.377115Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Identidade organizacional
Identidade organizacional
title Identidade organizacional
spellingShingle Identidade organizacional
Caldas, Miguel Pinto
identity
organizational identity
organizational change
self
self-concept
virtual organization
identidade
identidade organizacional
mudança organizacional
self
auto-conceito
organização virtual
title_short Identidade organizacional
title_full Identidade organizacional
title_fullStr Identidade organizacional
title_full_unstemmed Identidade organizacional
title_sort Identidade organizacional
author Caldas, Miguel Pinto
author_facet Caldas, Miguel Pinto
Wood Júnior, Thomaz
author_role author
author2 Wood Júnior, Thomaz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldas, Miguel Pinto
Wood Júnior, Thomaz
dc.subject.por.fl_str_mv identity
organizational identity
organizational change
self
self-concept
virtual organization
identidade
identidade organizacional
mudança organizacional
self
auto-conceito
organização virtual
topic identity
organizational identity
organizational change
self
self-concept
virtual organization
identidade
identidade organizacional
mudança organizacional
self
auto-conceito
organização virtual
description In this theoretical article, the authors revisit the concept of identity, proposing the better understanding of its complexity, as wel/ as its broa der use in organizational analysis. While exploring the origins of the concept and the trends of its evolution through several fields of knowledge, the authors develop a conceptual framework, which differentiates the many existing perspectives on identity based on two key dimensions: the focal object dimension and the observation dimension. The former distinguishes the object to which the concept is applied (e.g., an individual, a group, an organization etc.); the tetter differentiates how identity is observed (from the innerly observed - self - to the external/y observed - image). The combination of these two dimensions defines several quadrants, in which it is possible to portrait the different existing perspectives on identity. At last, the model is expanded with a third dimension (the identity definition), which debates the basic foundations of the concept: of this being something central, distinctive and enduring.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38076
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38076
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38076/36821
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 37 No. 1 (1997): janeiro-março; 6-17
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 37 Núm. 1 (1997): janeiro-março; 6-17
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 37 n. 1 (1997): janeiro-março; 6-17
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943138222440449