Business model with a social impact

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petrini, Maira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Scherer, Patrícia, Back, Léa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/60323
Resumo: Among the alternatives in the pursuit of sustainable development are businesses with a social impact, i.e., those businesses created to meet some type of social demand via a profitable operation. The aim of this study was to propose a business model with a social impact that can help identifying the elements of such businesses. The business model proposed differs from existing ones in that it combines a number of said models and mainly in that it details the elements that form it. Our method was based on secondary data collected from documentary research, and primary data from interviews and questionnaires, totaling 49 organizations. The model consists of 5 dimensions formed by 13 elements. As additional contributions, we present a proposal for the definition of Businesses with a Social Impact (BSI) and a taxonomy, considering products/services, clients, and profit structure.
id FGV-7_368edf8be47576a0e5a4b100b9205fcd
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/60323
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Business model with a social impactModelo de negocios con impacto socialModelo de negócio com impacto socialBusiness modelBusiness models with a social impactBusinesses with a social impactSocial businessesInclusive businessesModelo de negociosModelo de negocios con impacto socialNegocios con impacto socialNegocios socialesNegocios inclusivosModelo de negóciosModelo de negócios com impacto socialNegócios com impacto socialNegócios sociaisNegócios inclusivosAmong the alternatives in the pursuit of sustainable development are businesses with a social impact, i.e., those businesses created to meet some type of social demand via a profitable operation. The aim of this study was to propose a business model with a social impact that can help identifying the elements of such businesses. The business model proposed differs from existing ones in that it combines a number of said models and mainly in that it details the elements that form it. Our method was based on secondary data collected from documentary research, and primary data from interviews and questionnaires, totaling 49 organizations. The model consists of 5 dimensions formed by 13 elements. As additional contributions, we present a proposal for the definition of Businesses with a Social Impact (BSI) and a taxonomy, considering products/services, clients, and profit structure.Entre las alternativas por la búsqueda del desarrollo sostenible están los negocios con impacto social, o sea, aquellos que son desarrollados para atender a algún tipo de demanda social y con actuación rentable. El objetivo de este estudio fue proponer un modelo de negocios con impacto social que ayude a la identificación de sus elementos. El modelo de negocio propuesto se diferencia de los ya existentes por compilar varios de ellos y, principalmente, por detallar los elementos que lo constituyen. El método de estudio se basó en datos secundarios, recopilados a partir de investigación documental, y datos primarios provenientes de entrevistas y cuestionarios, totalizando 49 organizaciones. El modelo se estructura en cinco dimensiones compuestas por 13 elementos. Como contribuciones adicionales, se presentan una propuesta de definición de Negocios con Impacto Social (NIS) y una taxonomía, considerando los productos/servicios, los clientes y la estructura de lucros.Entre as alternativas pela busca do desenvolvimento sustentável estão os negócios com impacto social, ou seja, aqueles que são desenvolvidos para atender a algum tipo de demanda social e com atuação rentável. O objetivo desta pesquisa foi propor um modelo de negócios com impacto social que auxilie na identificação de seus elementos. O modelo de negócio proposto diferencia-se dos já existentes por compilar vários deles e, principalmente, por detalhar os elementos que o constituem. O método de pesquisa baseou-se em dados secundários, coletados a partir de pesquisa documental, e dados primários provenientes de entrevistas e questionários, totalizando 49 organizações. O modelo estrutura-se em cinco dimensões compostas por 13 elementos. Como contribuições adicionais, apresentam-se uma proposta de definição de Negócios com Impacto Social (NIS) e uma taxonomia, considerando os produtos/serviços, os clientes e a estrutura de lucros.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/60323RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 56 No. 2 (2016): março-abril; 209-225RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 56 Núm. 2 (2016): março-abril; 209-225RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 56 n. 2 (2016): março-abril; 209-2252178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/60323/58594Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetrini, MairaScherer, PatríciaBack, Léa2016-08-17T11:28:19Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/60323Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:28:19Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Business model with a social impact
Modelo de negocios con impacto social
Modelo de negócio com impacto social
title Business model with a social impact
spellingShingle Business model with a social impact
Petrini, Maira
Business model
Business models with a social impact
Businesses with a social impact
Social businesses
Inclusive businesses
Modelo de negocios
Modelo de negocios con impacto social
Negocios con impacto social
Negocios sociales
Negocios inclusivos
Modelo de negócios
Modelo de negócios com impacto social
Negócios com impacto social
Negócios sociais
Negócios inclusivos
title_short Business model with a social impact
title_full Business model with a social impact
title_fullStr Business model with a social impact
title_full_unstemmed Business model with a social impact
title_sort Business model with a social impact
author Petrini, Maira
author_facet Petrini, Maira
Scherer, Patrícia
Back, Léa
author_role author
author2 Scherer, Patrícia
Back, Léa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Petrini, Maira
Scherer, Patrícia
Back, Léa
dc.subject.por.fl_str_mv Business model
Business models with a social impact
Businesses with a social impact
Social businesses
Inclusive businesses
Modelo de negocios
Modelo de negocios con impacto social
Negocios con impacto social
Negocios sociales
Negocios inclusivos
Modelo de negócios
Modelo de negócios com impacto social
Negócios com impacto social
Negócios sociais
Negócios inclusivos
topic Business model
Business models with a social impact
Businesses with a social impact
Social businesses
Inclusive businesses
Modelo de negocios
Modelo de negocios con impacto social
Negocios con impacto social
Negocios sociales
Negocios inclusivos
Modelo de negócios
Modelo de negócios com impacto social
Negócios com impacto social
Negócios sociais
Negócios inclusivos
description Among the alternatives in the pursuit of sustainable development are businesses with a social impact, i.e., those businesses created to meet some type of social demand via a profitable operation. The aim of this study was to propose a business model with a social impact that can help identifying the elements of such businesses. The business model proposed differs from existing ones in that it combines a number of said models and mainly in that it details the elements that form it. Our method was based on secondary data collected from documentary research, and primary data from interviews and questionnaires, totaling 49 organizations. The model consists of 5 dimensions formed by 13 elements. As additional contributions, we present a proposal for the definition of Businesses with a Social Impact (BSI) and a taxonomy, considering products/services, clients, and profit structure.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/60323
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/60323
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/60323/58594
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 56 No. 2 (2016): março-abril; 209-225
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 56 Núm. 2 (2016): março-abril; 209-225
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 56 n. 2 (2016): março-abril; 209-225
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160829307158528