Business model with a social impact
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60323 |
Resumo: | Among the alternatives in the pursuit of sustainable development are businesses with a social impact, i.e., those businesses created to meet some type of social demand via a profitable operation. The aim of this study was to propose a business model with a social impact that can help identifying the elements of such businesses. The business model proposed differs from existing ones in that it combines a number of said models and mainly in that it details the elements that form it. Our method was based on secondary data collected from documentary research, and primary data from interviews and questionnaires, totaling 49 organizations. The model consists of 5 dimensions formed by 13 elements. As additional contributions, we present a proposal for the definition of Businesses with a Social Impact (BSI) and a taxonomy, considering products/services, clients, and profit structure. |
id |
FGV-7_e30169d357b8b044758dbacf8416b2d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/60323 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Business model with a social impactModelo de negocios con impacto socialModelo de negócio com impacto socialBusiness modelBusiness models with a social impactBusinesses with a social impactSocial businessesInclusive businessesModelo de negociosModelo de negocios con impacto socialNegocios con impacto socialNegocios socialesNegocios inclusivosModelo de negóciosModelo de negócios com impacto socialNegócios com impacto socialNegócios sociaisNegócios inclusivosAmong the alternatives in the pursuit of sustainable development are businesses with a social impact, i.e., those businesses created to meet some type of social demand via a profitable operation. The aim of this study was to propose a business model with a social impact that can help identifying the elements of such businesses. The business model proposed differs from existing ones in that it combines a number of said models and mainly in that it details the elements that form it. Our method was based on secondary data collected from documentary research, and primary data from interviews and questionnaires, totaling 49 organizations. The model consists of 5 dimensions formed by 13 elements. As additional contributions, we present a proposal for the definition of Businesses with a Social Impact (BSI) and a taxonomy, considering products/services, clients, and profit structure.Entre las alternativas por la búsqueda del desarrollo sostenible están los negocios con impacto social, o sea, aquellos que son desarrollados para atender a algún tipo de demanda social y con actuación rentable. El objetivo de este estudio fue proponer un modelo de negocios con impacto social que ayude a la identificación de sus elementos. El modelo de negocio propuesto se diferencia de los ya existentes por compilar varios de ellos y, principalmente, por detallar los elementos que lo constituyen. El método de estudio se basó en datos secundarios, recopilados a partir de investigación documental, y datos primarios provenientes de entrevistas y cuestionarios, totalizando 49 organizaciones. El modelo se estructura en cinco dimensiones compuestas por 13 elementos. Como contribuciones adicionales, se presentan una propuesta de definición de Negocios con Impacto Social (NIS) y una taxonomía, considerando los productos/servicios, los clientes y la estructura de lucros.Entre as alternativas pela busca do desenvolvimento sustentável estão os negócios com impacto social, ou seja, aqueles que são desenvolvidos para atender a algum tipo de demanda social e com atuação rentável. O objetivo desta pesquisa foi propor um modelo de negócios com impacto social que auxilie na identificação de seus elementos. O modelo de negócio proposto diferencia-se dos já existentes por compilar vários deles e, principalmente, por detalhar os elementos que o constituem. O método de pesquisa baseou-se em dados secundários, coletados a partir de pesquisa documental, e dados primários provenientes de entrevistas e questionários, totalizando 49 organizações. O modelo estrutura-se em cinco dimensões compostas por 13 elementos. Como contribuições adicionais, apresentam-se uma proposta de definição de Negócios com Impacto Social (NIS) e uma taxonomia, considerando os produtos/serviços, os clientes e a estrutura de lucros.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60323RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 56 No. 2 (2016): março-abril; 209-225RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 56 Núm. 2 (2016): março-abril; 209-225RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 56 n. 2 (2016): março-abril; 209-2252178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60323/58594Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetrini, MairaScherer, PatríciaBack, Léa2016-08-17T11:28:19Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/60323Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:45.134771Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Business model with a social impact Modelo de negocios con impacto social Modelo de negócio com impacto social |
title |
Business model with a social impact |
spellingShingle |
Business model with a social impact Petrini, Maira Business model Business models with a social impact Businesses with a social impact Social businesses Inclusive businesses Modelo de negocios Modelo de negocios con impacto social Negocios con impacto social Negocios sociales Negocios inclusivos Modelo de negócios Modelo de negócios com impacto social Negócios com impacto social Negócios sociais Negócios inclusivos |
title_short |
Business model with a social impact |
title_full |
Business model with a social impact |
title_fullStr |
Business model with a social impact |
title_full_unstemmed |
Business model with a social impact |
title_sort |
Business model with a social impact |
author |
Petrini, Maira |
author_facet |
Petrini, Maira Scherer, Patrícia Back, Léa |
author_role |
author |
author2 |
Scherer, Patrícia Back, Léa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Petrini, Maira Scherer, Patrícia Back, Léa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Business model Business models with a social impact Businesses with a social impact Social businesses Inclusive businesses Modelo de negocios Modelo de negocios con impacto social Negocios con impacto social Negocios sociales Negocios inclusivos Modelo de negócios Modelo de negócios com impacto social Negócios com impacto social Negócios sociais Negócios inclusivos |
topic |
Business model Business models with a social impact Businesses with a social impact Social businesses Inclusive businesses Modelo de negocios Modelo de negocios con impacto social Negocios con impacto social Negocios sociales Negocios inclusivos Modelo de negócios Modelo de negócios com impacto social Negócios com impacto social Negócios sociais Negócios inclusivos |
description |
Among the alternatives in the pursuit of sustainable development are businesses with a social impact, i.e., those businesses created to meet some type of social demand via a profitable operation. The aim of this study was to propose a business model with a social impact that can help identifying the elements of such businesses. The business model proposed differs from existing ones in that it combines a number of said models and mainly in that it details the elements that form it. Our method was based on secondary data collected from documentary research, and primary data from interviews and questionnaires, totaling 49 organizations. The model consists of 5 dimensions formed by 13 elements. As additional contributions, we present a proposal for the definition of Businesses with a Social Impact (BSI) and a taxonomy, considering products/services, clients, and profit structure. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60323 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60323 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60323/58594 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 56 No. 2 (2016): março-abril; 209-225 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 56 Núm. 2 (2016): março-abril; 209-225 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 56 n. 2 (2016): março-abril; 209-225 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943147412160512 |