Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Cristiano Oliveira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Augusto, Paulo Otávio Mussi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/57581
Resumo: This paper goes beyond traditional explanations about the managerial fads that shape the management industry. Therefore, a praxeological perspective was adopted to examine the bases underlying this industry. Data were collected during a seven-month period through observation, documental research and interviews that were conducted within an organization in the emerging sector of online discount coupon selling. We analyzed the social construction process of strategy practitioners in different hierarchical domains and found that the ordinary dynamics within organizations – which are at the base of the management industry – occur through the articulation of central and peripheral strategy, discourse, and social trajectory praxes, and through the stratification of three organizational role categories
id FGV-7_38e3ad643ad4a93b9dead071204076ba
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/57581
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industryPracticantes de la estrategia y las bases praxeológicas de la industria del managementPraticantes da estratégia e as bases praxeológicas da indústria do managementPraxispractitionersmanagement industryhierarchydiscoursePraxispracticantesindustria del managementjerarquíadiscursoPráxispraticantesindústria do managementhierarquiadiscursoThis paper goes beyond traditional explanations about the managerial fads that shape the management industry. Therefore, a praxeological perspective was adopted to examine the bases underlying this industry. Data were collected during a seven-month period through observation, documental research and interviews that were conducted within an organization in the emerging sector of online discount coupon selling. We analyzed the social construction process of strategy practitioners in different hierarchical domains and found that the ordinary dynamics within organizations – which are at the base of the management industry – occur through the articulation of central and peripheral strategy, discourse, and social trajectory praxes, and through the stratification of three organizational role categoriesEn el presente artículo, se intentó ir más allá de las explicaciones tradicionales sobre las modas administrativas que configuran la industria del management. Para eso, fue adoptada una perspectiva praxiológica al examinar las bases de sustentación de esa industria. Los datos fueron recolectados durante un período de siete meses por medio de observación, investigación documental y entrevistas en una organización del emergente sector de los sitios de ventas de cupones de descuento. El análisis del proceso de construcción social de los practicantes de la estrategia en diferentes dominios jerárquicos reveló que la dinámica ordinaria en el interior de las organizaciones que da sustentación a la industria del management ocurre por medio de la articulación entre praxis centrales y periféricas de la estrategia, discurso, trayectoria social, y una estratificación de tres categorías de papeles organizacionalesNo presente artigo, tentou-se ir além das explicações tradicionais sobre as modas gerenciais que configuram a indústria do management. Para tanto, foi adotada uma perspectiva praxeológica ao examinar as bases de sustentação dessa indústria. Os dados foram coletados durante um período de sete meses via observação, pesquisa documental e entrevistas em uma organização do emergente setor dos sites de vendas de cupons de desconto. A análise do processo de construção social dos praticantes da estratégia em diferentes domínios hierárquicos revelou que a dinâmica ordinária no interior das organizações que dá sustentação à indústria do management ocorre por meio da articulação entre práxis centrais e periféricas da estratégia, discurso, trajetória social, e uma estratificação de três categorias de papéis organizacionais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/57581RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 6 (2015): novembro-dezembro; 660-672RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 6 (2015): novembro-dezembro; 660-672RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 6 (2015): novembro-dezembro; 660-6722178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/57581/56090Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaciel, Cristiano OliveiraAugusto, Paulo Otávio Mussi2016-08-17T11:28:59Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/57581Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:28:59Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
Practicantes de la estrategia y las bases praxeológicas de la industria del management
Praticantes da estratégia e as bases praxeológicas da indústria do management
title Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
spellingShingle Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
Maciel, Cristiano Oliveira
Praxis
practitioners
management industry
hierarchy
discourse
Praxis
practicantes
industria del management
jerarquía
discurso
Práxis
praticantes
indústria do management
hierarquia
discurso
title_short Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
title_full Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
title_fullStr Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
title_full_unstemmed Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
title_sort Strategy practitioners and the praxeological foundations of management industry
author Maciel, Cristiano Oliveira
author_facet Maciel, Cristiano Oliveira
Augusto, Paulo Otávio Mussi
author_role author
author2 Augusto, Paulo Otávio Mussi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Cristiano Oliveira
Augusto, Paulo Otávio Mussi
dc.subject.por.fl_str_mv Praxis
practitioners
management industry
hierarchy
discourse
Praxis
practicantes
industria del management
jerarquía
discurso
Práxis
praticantes
indústria do management
hierarquia
discurso
topic Praxis
practitioners
management industry
hierarchy
discourse
Praxis
practicantes
industria del management
jerarquía
discurso
Práxis
praticantes
indústria do management
hierarquia
discurso
description This paper goes beyond traditional explanations about the managerial fads that shape the management industry. Therefore, a praxeological perspective was adopted to examine the bases underlying this industry. Data were collected during a seven-month period through observation, documental research and interviews that were conducted within an organization in the emerging sector of online discount coupon selling. We analyzed the social construction process of strategy practitioners in different hierarchical domains and found that the ordinary dynamics within organizations – which are at the base of the management industry – occur through the articulation of central and peripheral strategy, discourse, and social trajectory praxes, and through the stratification of three organizational role categories
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/57581
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/57581
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/57581/56090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 6 (2015): novembro-dezembro; 660-672
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 6 (2015): novembro-dezembro; 660-672
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 6 (2015): novembro-dezembro; 660-672
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160829230612480