Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tanure, Betania
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Cançado, Vera L.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111
Resumo: This paper contributes to the discussion of merger and acquisition as processes. It explores the relationship between the motivation for the purchase and different integration strategies. It presents a panorama of these operations in Brazil; and it analyzes in what way local culturecan impact upon these processes. Data from research done at 106 companies in Brazil and from seven case studies are presented. The results indicate that one of the challenges to these operations in Brazil is the adequate development of the stages of the process. Local characteristics of informality and more personalized relationships should be respected. The paper confirms the importance of choosing an integration strategy that is based on the motivation for the acquisition and the situation of the acquired company. The results also suggest a hybrid model of management. This model is influenced by Brazilian culture and combines the rationalized processes of the acquiring companies with the informality and personalized relationship of the acquired companies.
id FGV-7_3a429cdd6f69c118695057c1383d17bd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37111
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Mergers and acquisitions: learning with brazilian experienceFusões e aquisições: aprendendo com a experiência brasileiraInternational managementmergers and acquisitionstransnational acquisitionscultural integrationBrazilian cultureGestão internacionalfusões e aquisiçõesaquisições transnacionaisintegração culturalcultura brasileiraThis paper contributes to the discussion of merger and acquisition as processes. It explores the relationship between the motivation for the purchase and different integration strategies. It presents a panorama of these operations in Brazil; and it analyzes in what way local culturecan impact upon these processes. Data from research done at 106 companies in Brazil and from seven case studies are presented. The results indicate that one of the challenges to these operations in Brazil is the adequate development of the stages of the process. Local characteristics of informality and more personalized relationships should be respected. The paper confirms the importance of choosing an integration strategy that is based on the motivation for the acquisition and the situation of the acquired company. The results also suggest a hybrid model of management. This model is influenced by Brazilian culture and combines the rationalized processes of the acquiring companies with the informality and personalized relationship of the acquired companies.Este artigo aborda as fusões e aquisições entendidas como processos, e relaciona a intenção de compra com as diferentes estratégias de integração. Apresenta um panorama dessas operações no Brasil, analisando de que forma a cultura local pode impactar esse processo. São apresentados os dados de uma pesquisa realizada com 106 empresas e sete estudos de caso. Os resultados indicam que um dos desafios dessas operações no país é o desenvolvimento adequado das etapas do processo, respeitando as características culturais locais. É reforçada a importância de fundamentar a escolha da estratégia de integração na motivação da compra e na situação da empresa adquirida. Os resultados também sugerem a existência de um modelo híbrido de gestão, influenciado pela cultura brasileira, que combina os processos racionalizados das adquirentes com características de informalidade e de relações personalizadas das adquiridas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2005-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 45 No. 2 (2005): abril-junho; 10-22RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 45 Núm. 2 (2005): abril-junho; 10-22RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 45 n. 2 (2005): abril-junho; 10-222178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111/35881Tanure, BetaniaCançado, Vera L.info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:45:14Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37111Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:04.602364Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
Fusões e aquisições: aprendendo com a experiência brasileira
title Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
spellingShingle Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
Tanure, Betania
International management
mergers and acquisitions
transnational acquisitions
cultural integration
Brazilian culture
Gestão internacional
fusões e aquisições
aquisições transnacionais
integração cultural
cultura brasileira
title_short Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
title_full Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
title_fullStr Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
title_full_unstemmed Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
title_sort Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
author Tanure, Betania
author_facet Tanure, Betania
Cançado, Vera L.
author_role author
author2 Cançado, Vera L.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tanure, Betania
Cançado, Vera L.
dc.subject.por.fl_str_mv International management
mergers and acquisitions
transnational acquisitions
cultural integration
Brazilian culture
Gestão internacional
fusões e aquisições
aquisições transnacionais
integração cultural
cultura brasileira
topic International management
mergers and acquisitions
transnational acquisitions
cultural integration
Brazilian culture
Gestão internacional
fusões e aquisições
aquisições transnacionais
integração cultural
cultura brasileira
description This paper contributes to the discussion of merger and acquisition as processes. It explores the relationship between the motivation for the purchase and different integration strategies. It presents a panorama of these operations in Brazil; and it analyzes in what way local culturecan impact upon these processes. Data from research done at 106 companies in Brazil and from seven case studies are presented. The results indicate that one of the challenges to these operations in Brazil is the adequate development of the stages of the process. Local characteristics of informality and more personalized relationships should be respected. The paper confirms the importance of choosing an integration strategy that is based on the motivation for the acquisition and the situation of the acquired company. The results also suggest a hybrid model of management. This model is influenced by Brazilian culture and combines the rationalized processes of the acquiring companies with the informality and personalized relationship of the acquired companies.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111/35881
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 45 No. 2 (2005): abril-junho; 10-22
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 45 Núm. 2 (2005): abril-junho; 10-22
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 45 n. 2 (2005): abril-junho; 10-22
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943135135432704