Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111 |
Resumo: | This paper contributes to the discussion of merger and acquisition as processes. It explores the relationship between the motivation for the purchase and different integration strategies. It presents a panorama of these operations in Brazil; and it analyzes in what way local culturecan impact upon these processes. Data from research done at 106 companies in Brazil and from seven case studies are presented. The results indicate that one of the challenges to these operations in Brazil is the adequate development of the stages of the process. Local characteristics of informality and more personalized relationships should be respected. The paper confirms the importance of choosing an integration strategy that is based on the motivation for the acquisition and the situation of the acquired company. The results also suggest a hybrid model of management. This model is influenced by Brazilian culture and combines the rationalized processes of the acquiring companies with the informality and personalized relationship of the acquired companies. |
id |
FGV-7_3a429cdd6f69c118695057c1383d17bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37111 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experienceFusões e aquisições: aprendendo com a experiência brasileiraInternational managementmergers and acquisitionstransnational acquisitionscultural integrationBrazilian cultureGestão internacionalfusões e aquisiçõesaquisições transnacionaisintegração culturalcultura brasileiraThis paper contributes to the discussion of merger and acquisition as processes. It explores the relationship between the motivation for the purchase and different integration strategies. It presents a panorama of these operations in Brazil; and it analyzes in what way local culturecan impact upon these processes. Data from research done at 106 companies in Brazil and from seven case studies are presented. The results indicate that one of the challenges to these operations in Brazil is the adequate development of the stages of the process. Local characteristics of informality and more personalized relationships should be respected. The paper confirms the importance of choosing an integration strategy that is based on the motivation for the acquisition and the situation of the acquired company. The results also suggest a hybrid model of management. This model is influenced by Brazilian culture and combines the rationalized processes of the acquiring companies with the informality and personalized relationship of the acquired companies.Este artigo aborda as fusões e aquisições entendidas como processos, e relaciona a intenção de compra com as diferentes estratégias de integração. Apresenta um panorama dessas operações no Brasil, analisando de que forma a cultura local pode impactar esse processo. São apresentados os dados de uma pesquisa realizada com 106 empresas e sete estudos de caso. Os resultados indicam que um dos desafios dessas operações no país é o desenvolvimento adequado das etapas do processo, respeitando as características culturais locais. É reforçada a importância de fundamentar a escolha da estratégia de integração na motivação da compra e na situação da empresa adquirida. Os resultados também sugerem a existência de um modelo híbrido de gestão, influenciado pela cultura brasileira, que combina os processos racionalizados das adquirentes com características de informalidade e de relações personalizadas das adquiridas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2005-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 45 No. 2 (2005): abril-junho; 10-22RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 45 Núm. 2 (2005): abril-junho; 10-22RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 45 n. 2 (2005): abril-junho; 10-222178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111/35881Tanure, BetaniaCançado, Vera L.info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:45:14Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37111Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:04.602364Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience Fusões e aquisições: aprendendo com a experiência brasileira |
title |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience |
spellingShingle |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience Tanure, Betania International management mergers and acquisitions transnational acquisitions cultural integration Brazilian culture Gestão internacional fusões e aquisições aquisições transnacionais integração cultural cultura brasileira |
title_short |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience |
title_full |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience |
title_fullStr |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience |
title_full_unstemmed |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience |
title_sort |
Mergers and acquisitions: learning with brazilian experience |
author |
Tanure, Betania |
author_facet |
Tanure, Betania Cançado, Vera L. |
author_role |
author |
author2 |
Cançado, Vera L. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tanure, Betania Cançado, Vera L. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
International management mergers and acquisitions transnational acquisitions cultural integration Brazilian culture Gestão internacional fusões e aquisições aquisições transnacionais integração cultural cultura brasileira |
topic |
International management mergers and acquisitions transnational acquisitions cultural integration Brazilian culture Gestão internacional fusões e aquisições aquisições transnacionais integração cultural cultura brasileira |
description |
This paper contributes to the discussion of merger and acquisition as processes. It explores the relationship between the motivation for the purchase and different integration strategies. It presents a panorama of these operations in Brazil; and it analyzes in what way local culturecan impact upon these processes. Data from research done at 106 companies in Brazil and from seven case studies are presented. The results indicate that one of the challenges to these operations in Brazil is the adequate development of the stages of the process. Local characteristics of informality and more personalized relationships should be respected. The paper confirms the importance of choosing an integration strategy that is based on the motivation for the acquisition and the situation of the acquired company. The results also suggest a hybrid model of management. This model is influenced by Brazilian culture and combines the rationalized processes of the acquiring companies with the informality and personalized relationship of the acquired companies. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37111/35881 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 45 No. 2 (2005): abril-junho; 10-22 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 45 Núm. 2 (2005): abril-junho; 10-22 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 45 n. 2 (2005): abril-junho; 10-22 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943135135432704 |