Multilevel academic productivism: Performative merchandise in Brazil’s graduate schools of Management
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/80354 |
Resumo: | The objective of this article is to analyze academic productivism in graduate schools of management in Brazil from a multilevel perspective. First, we discuss the emergence of productivism, in addition to reflecting on the paradox between teaching and research as a manifestation of productivism. Next, we analyze this phenomenon at three levels—governmental, institutional, and individual—which may help management researchers examine their impact on productivity, working conditions, and professor well-being. Based on the presented reflections, we recommend defining academic productivism as a performative act that institutionalizes a set of actions and behaviors, characterizes social representation as an area of knowledge, delimits a system of beliefs and valuesoriented to a performative culture incorporated socially into action, and affects working conditions, health, well- -being and careers of professors who are part of the community. |
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Multilevel academic productivism: Performative merchandise in Brazil’s graduate schools of ManagementProdutivismo acadêmico multinível: Mercadoria performativa na pós-graduação em administraçãoAcademic productivismgraduate in managementmultilevel perspectiveprofessorperformative actProdutivismo acadêmicopós-graduação em Administraçãoperspectiva multiníveldocenteato performativoThe objective of this article is to analyze academic productivism in graduate schools of management in Brazil from a multilevel perspective. First, we discuss the emergence of productivism, in addition to reflecting on the paradox between teaching and research as a manifestation of productivism. Next, we analyze this phenomenon at three levels—governmental, institutional, and individual—which may help management researchers examine their impact on productivity, working conditions, and professor well-being. Based on the presented reflections, we recommend defining academic productivism as a performative act that institutionalizes a set of actions and behaviors, characterizes social representation as an area of knowledge, delimits a system of beliefs and valuesoriented to a performative culture incorporated socially into action, and affects working conditions, health, well- -being and careers of professors who are part of the community.O objetivo deste artigo é analisar o produtivismo acadêmico na pós-graduação em Administração no Brasil a partir de uma perspectiva multinível. Inicialmente, aborda-se o surgimento do produtivismo, além de refletir-se sobre o paradoxo entre o ensino e a pesquisa como uma manifestação do produtivismo. Em seguida, discute-seo fenômeno em três níveis: governamental, institucional e individual, o que pode auxiliar os pesquisadores da área a refletirem sobre o seu impacto na produtividade, nas condições de trabalho e no bem-estar do docente. A partir das reflexões apresentadas no artigo, propõe-se uma definição de produtivismo acadêmico como um ato performativo que institucionaliza um conjunto de ações e comportamentos, caracteriza uma forma de representaçãosocial de uma área do conhecimento, delimita um sistema de crenças e valores orientados para uma cultura performativa incorporada socialmente na ação e afeta as condições de trabalho, a saúde, o bem-estar e a carreira de professores que integram a comunidade da área.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2019-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/80354RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 5 (2019): setembro-outubro; 341-352RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 5 (2019): setembro-outubro; 341-352RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 5 (2019): setembro-outubro; 341-3522178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/80354/76762https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/80354/76763Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Anielson Barbosa2020-02-28T19:24:05Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/80354Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:03.672589Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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